۰
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

آیا امکان شکایت ضامن از وام گیرنده وجود دارد؟

اگر کارمند هستید یا شغل معتبری دارید ، ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که یکی از نزدیکان شما برای گرفتن وام  به شما مراجعه کند و از شما بخواهد وام  بانک وی را تضمین کنید.
آیا امکان شکایت ضامن از وام گیرنده وجود دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛اکنون ترس شما در این مورد این است که اگر گیرنده وام  ، اگر اقساط وام  را پرداخت نکنید و بانک اقساط را از حقوق شما کسر کند، وظیفه شما به عنوان ضامن  چیست و چگونه می توانید حقوق خود را پس بگیرید؟ طبق قانون مدنی ، باید بگوییم که در این رابطه ضامن پس از پرداخت سفته یا ضمانت نامه از بدهکار می تواند به بدهکار مراجعه کند و حق خود را پس بگیرد.
قرارداد ضمانت
طبق قانون مدنی ، قرارداد ضمانت زمانی است که شخص مالی مسئولیت دیگری را به عهده بگیرد. متعهد ضامن، طرف دیگر موضوع و شخص ثالث اصلی نامیده می شود.
از شرایط ضامن وام بانکی:
ضامن وام  باید عاقل ، بالغ باشد. و همچنین شناخت ضامن یا بدهکار ضروری نیست و تشخیص وی از دیگران کافی است.
پیش نیازهای ضمانت وام
    شرط اول این است که قرارداد ضمانت فسخ پذیر نباشد و نیاز به شرایط خاص و مقبولیتی دارد که بین ضامن و وام دهنده ایجاد می شود. مستقیماً نمی گوید اگر بجای این کلمات بگویید ، مثلاً اینکه مال شما با من است ، یا این برمن است ، یا آنچه که بر او است با من است ، ضمانت با این کلمات غیر قابل قبول است.
    ضامن باید وضع مالی خوبی داشته باشد تا بتواند در صورت تسویه نکردن اقساط وام، این اقساط را پرداخت نماید.
    اوراق بدهکار اصلی هیچ نقشی در قرارداد ضمانت ندارد زیرا طبق قانون رضایت داوطلبانه معتبر است ، فقط ضامن در این شرایط حق مراجعه به بدهکار را نخواهد داشت.
    اگر طلبکار ادعای خود را در مورد ضامن ببخشد ، دیگر ضامن قادر به مطالبه چیزی از بدهکار نخواهد بود و اگر بخشی از آن مطالبه را بخشود ، ضمان حق مطالبه آن مبلغ از بدهکار را نخواهد داشت. همانطور که ضمانت نامه می تواند آن را از بدهکار مطالبه کند.
    ضمانت کننده ضمن قبول قرارداد ضمانت ، فرم قرارداد وام را امضا می کند و این امضای ضامن به طلبکار این حق را می دهد که در صورت عدم پرداخت بدهی بدهکار بدهی خود را از طریق فیش حقوقی و مانده حساب ضامن پس بگیرد.
چگونی شکایت ضامن از وام گیرنده
در صورت بروز این اتفاق ناخوشایند برای ضامن ، تعداد زیادی از مردم معتقدند که وی نمی تواند کاری جز پرداخت اقساط بدهی در سررسید آنها انجام دهد! اما باید بدانید که چنین نیست و طبق قانون مدنی ، ضامن حق مراجعه به موضوع را ندارد. بنابراین نتیجه می گیریم که ضامن ، پس از پرداخت بدهی که ضمانت متعهد شده است ، می تواند به بدهکار برگردد و حق خود را پس بگیرد.
به عبارت دیگر ، ضامن در زمان توافق در مورد ضمانت باید یک سری ضمانت را از بدهکار بگیرد که این ضمانت براساس همان مبلغ سفته ضمانت است یا چک می کند تا ضامن از پرداخت اقساط راحت باشد در صورت عدم پرداخت اقساط وام  توسط بدهکار ، با برگرداندن این ضمانت ها به بدهکار ، حق او را از او پس بگیرید و در صورت پرداخت نکردن ، حق شکایت از او را دارد.
نکاتی در هنگام دریافت چک از وام گیرنده
توجه به این نکته مهم است که ضامن هنگام دریافت چک از بدهکار باید موارد زیر را رعایت کند:
    چک باید دارای تاریخ باشد ، به این معنی که اگر آخرین قسط وام 5 سال دیگر باشد، تاریخ چک باید دیرتر از این تاریخ باشد.
    همچنین باید تاریخ صدور چک ذکر شود. طبق قانون صدور چک ، اگر ثابت شود که چک بدون تاریخ صادر شده است یا تاریخ واقعی صدور چک قبل از تاریخی است که در متن چک ذکر شده است ، صادر کننده چک قابل پیگرد قانونی نیست.
مراحل شکایت ضامن از وام گیرنده
با در نظر گرفتن مسائل حقوقی در صورت پرداخت نشدن یا گرفتن بدهی وام از حساب ضامن ، وام دهنده ، و همچنین زمان و تلاشی که برای انجام این دادخواست انجام می دهید ، همیشه به یاد داشته باشید که در طول قرارداد ضمانت احساسات و رودربایستی را کنار بگذارید چرا که ممکن فردی که ضمانت او را کرده اید نتواند بدهی خود را پرداخت نماید در این صورت شما مجبور به چرداخت بدهی وی هستید.
آیا ضامن می تواند از وام گیرنده شکایت کند
شما اگر ضامن فردی شده اید که می خواند وام بگیرد و کلاهبرداری کرده است بهتر است در مورد این موضوع با وکلای حرفه ای آریا دادیار صحبت داشته باشید تا بهترین جواب را برای شما داشته باشند. شما اگر میخواهید شکایت ضامن از وام گیرنده را مطرح کنید حتما قبل از آن با وکیل مشاوره داشته باشید.
کد مطلب: 192991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *