۰
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸

ثبت نمايش«افليا» به كارگرداني مسعود طيبي در آرشيو جهاني شكسپير

نمايش افليا به نويسندگي و كارگرداني مسعود طيبي اولين نمايش ايراني اقتباسي از آثار شكسپير است كه در آرشيو جهاني شكسپير ثبت شد
ثبت نمايش«افليا» به كارگرداني مسعود طيبي در آرشيو جهاني شكسپير
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اين نمايش با بازي روژين پناهي 4 دور در ايران و خارج از ايران به روي صحنه رفته است. دور اول اجراي اين اثر به تهيه كنندگي سميه طيبي در سال 1400 در تماشاخانه استاد عزت الله انتظامي خانه هنرمندان، دور دوم اجراي نمايش به تهيه كنندگي مشترك سميه طيبي و داود زارع در اسفند همان سال در پرديس تئاتر شهرزاد و سپس به تهیه کنندگی  سمیه طیبی در مجموعه تاترشهر به روي صحنه رفت و در نهايت با تهيه كنندگي سميه طيبي در مهر سال 1401 (2022 ميلادي) در شانزدهمين جشنواره اروپايي تئاتر شكسپير در ارمنستان اجرا شد و سرانجام در سال 1402 (2023 ميلادي) آرشيو جهاني شكسپير ثبت و به مقصد نهايي رسيد.
اين نمايش نخستين اثر ايراني است كه در آرشيو جهاني شكسپير در سال 2023 ثبت شده است، فرايند ثبت اين اثر حدود 8 ماه طول كشيده است.
علاقمندان مي توانند براي مشاهده فيلم و عكس هاي نمايش به وب سايت آرشيو جهاني شكسپير به آدرس زير مراجعه فرمايند:
https://globalshakespeares.mit.edu/ophelia-tayebi-masoud-2021/
 
طيبي نويسنده و كارگردان نمايش در گفت و گو اختصاصی با مردم سالاری آنلاین گفت: با بيان اين كه مساله هویت انسان‌ها اولین اصل در نمایش «افلیا» است،  انسان‌ها هر کدام چون جزیره‌ای خود مختار و مستقل در کنار هم قرار گرفته‌اند و حتی نمی‌توانند ترکیبی ناهمگون را ایجاد کنند. این جزایر مستقل بعضاً نوعی ناهمگونی و بی نظمی بی بدیل را خلق می‌کنند.
● افليا روايتي در «دنياي مدرن»
افليا كه روايتي از «دنياي مدرن» است چهارمین اقتباس اين كارگردان از آثار شکسپیر است كه براساس ایده‌های ذهنی یان کات و مباحثاتي كه در باب شکسپیر معاصر مطرح می‌شود، شکل گرفته است.
طيبي افزود: میشل فوکو نیز نظم مدرنی را در اوج بی‌قانونی مطرح می‌کند و معتقد است نظم یک استراکچر(ساختار) به هم پیوسته و سیستماتیک نیست و این نمایشنامه براساس نظر این فیلسوف نوشته شده است. آشفتگی ذهن افلیا در این نمایش نشات گرفته از روندی است که در دنیای امروز ما وجود دارد و همسان‌سازی مدرن با فضای امروز شده است. به همين دليل در نمایش «افلیا» مخاطب شاهد  یک فضای کاملا مدرن و امروزی با یک نگاه اکسپرسیونیستی با خطوط تند و دکور سرد، خشن و سنگین.
او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «افلیا» گفت: نمایش فضایی پست دراماتیک دارد. امروزه ما دنیای سبک‌ها را پشت سرگذاشته ايم. اين كارگردان افزود: در شرايط مدرن امروزي این امکان را داریم که ترکیبی از یک سری اتفاقات که متعلق به سبک‌، شیوه‌ها و نگرش‌های مختلف است را کنار هم قرار داده و سبک اجرایی خودمان را خلق کنیم. بنابراین مخاطب با فضایی کاملاً گروتسک و درونی و سایکو نيز مواجه مي شود
کد مطلب: 193454
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *