۰
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

«عدم تخلیه هیجانات» مهم‌ترین عامل مبنایی آسیب‌های نوجوانان است

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین عامل مبنایی آسیب‌های نوجوانان، عدم تخلیه هیجانات روحی، روانی و اجتماعی آن‌هاست. مجموع این هیجانات و عدم تخلیه آن، بعدها ممکن است منجر به مسائل و مشکلات ناشی از فضای مجازی، بی‌تابی، خشونت، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی شود.
«عدم تخلیه هیجانات» مهم‌ترین عامل مبنایی آسیب‌های نوجوانان است

«اصغر باقرزاده» معاون فرهنگی و پرورش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و نقش جنسیت افراد در نوع آسیب‌هایی که متوجه آن‌هاست، توضیح داد: بین دختران و پسران تفاوت‌هایی در آسیب‌هایی که متوجه آن‌هاست وجود دارد، ولی فزونی آسیب‌ها در بین دو جنس با یکدیگر فرق می‌کند. 

باقرزاده تصریح کرد: به عنوان مثال در نگاه عموم فرض بر این است خشونت و تاب آوری پایین احتمالا در پسران بیشتر است، در حالی که در واقعیت اینطور نیست. این آسیب در دختران کمی بیش از پسران است. یا ما فکر می‌کردیم در فضای مجازی آسیب‌پذیری دختران احتمالا بیشتر است در حالی که در تحقیقات اولیه نتیجه عکس حاصل شد. البته تاکید می‌کنم که حتما تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری برای اعلام نظر قطعی در این خصوص لازم است. 

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا به حال از سوی این معاونت و سایر عوامل مرتبط، پژوهش‌هایی با جامعه آماری بزرگی صورت گرفته، گفت: ما در خصوص دانش آموزان پایه دهم کار پژوهشی با جامعه آماری گسترده‌ای انجام داده‌ایم که به زودی نتایج آن را منتشر می‌کنیم. همچنین نظام مراقبت از دانش آموزان (نماد) هم کارهای دیگری در ارتباط با دانش آموزان و آسیب‌های اجتماعی آنها انجام می‌دهد و جامعه آماری این پژوهش سه میلیون نفر است و دانش آموزان پایه‌های مختلف را در برمی گیرد. 

باقرزاده در ادامه در خصوص برنامه‌های این معاونت برای کاهش یا پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: ابتدا لازم است مخاطب‌شناسی داشته باشیم و وضعیت فعلی به دقت شناسایی شود که همان غربالگری است. در مرتبه دوم، توانمندسازی اولیان، مربیان و دانش آموزان مدنظر ماست. بسته‌های تولیدی که در معاون پرورشی تهیه می‌شود یا بسته‌های دیگری که بقیه گروه‌ها تولید می‌کنند، باید به شکل قابل استفاده در اختیار ما قرار بگیرد تا هم در شبکه‌ شاد هم در رسانه ملی و… ارائه شود. 

او ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین عامل مبنایی آسیب‌های نوجوانان، عدم تخلیه هیجانات روحی، روانی و اجتماعی آن‌هاست، اضافه کرد: مجموع این هیجانات و عدم تخلیه آن بعدها ممکن است منجر به مسائل و مشکلات ناشی از فضای مجازی، بی‌تابی، خشونت، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی شود. 

باقرزاده افزود: باید فضاهای تخلیه هیجانی مثبتی را برای دانش آموزان خود در گروه‌های سنی گوناگون فراهم کنیم. برای رسیدن به این هدف نیز ما اردوگاه‌های دانش آموزی و مراکز فرهنگی و تفریحی را داریم که بستر مناسبی برای تخلیه هیجانات بچه‌ها می‌تواند باشد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کتب درسی در زمینه آموزش دانش آموزان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در کتاب اجتماعی مطالب مرتبطی با چالش‌های اجتماعی وجود دارد. اتفاقا سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی از ما درخواست کرده است که بازنگری خود را نسبت به تمام کتب درسی در همه پایه‌های تحصیلی از منظر تربیتی، پرورشی و فرهنگی ارائه و اعلام کنیم و ما هم در حال تهیه فهرستی از نیازها و مواردی که لازم می‌دانیم، هستیم.

کد مطلب: 198413
برچسب ها: دانش آموزان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *