۰
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰

واردات برنج ممنوع شد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار تن برنج بیشتر وارد نشده که با توجه به مشکلاتی که در کشور به جهت مسائل ارزی وجود داشت و ما نتوانستیم برای دوره ممنوعیت و به‌منظور پاسخگویی به نیازهای محرم و حجاج در حد نیاز کشور برنج وارد کنیم درخواست داریم مدت ممنوعیت کاهش یابد.
واردات برنج ممنوع شد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا،شاهپور علایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد برای حمایت از شالیکاران شمال کشور و بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضای برنج، واردات برنج به کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع و ثبت سفارشی در این راستا انجام نخواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران درباره ممنوعیت واردات برنج گفت: بحث ممنوعیت واردات برنج، قانونی است که در بخش مقررات مربوط به واردات و صادرات کشور هر ساله به‌منظور حمایت از برنج ایرانی در زمان فصل برداشت مطرح می‌شود.

مسیح کشاورز ادامه داد: درواقع هر سال بحث ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه به مدت ۴ ماه مطرح می‌شود و نیازی نیست کسی آن را ابلاغ کند بلکه جزو مقررات است بر این اساس اینکه الان آقای علایی‌مقدم بین کشاورزان این خبر را عنوان کرده‌اند باید گفت خبر جدیدی نیست و این موضوع همیشه برقرار می‌شود منتها امکان نقض یا کاهش میزان آن توسط معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی که از ستاد تنظیم بازار مجوز دارد، وجود دارد مانند سال قبل که کلا واردات حذف شد یا در سال سال ۱۳۹۹ میزان آن کاهش یافت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر، این موضوع از سوی حوزه معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی در حال بررسی است و ممکن است میزان واردات کاهش یابد یا کلا ممنوع شود که این تصمیمات به شرایط موجود کشور بستگی دارد.

کشاورز با اشاره به اینکه واردات برنج به ایران امسال نسبت به سنوات قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است، ادامه داد: تا کنون ۳۰۰ هزار تن برنج بیشتر وارد نشده که با توجه به مشکلاتی که در کشور به جهت مسائل ارزی وجود داشت و ما نتوانستیم برای دوره ممنوعیت و به‌منظور پاسخگویی به نیازهای محرم و حجاج در حد نیاز کشور برنج وارد کنیم به دولت پیشنهاد دادیم امسال مدت ممنوعیت واردات را ۲ ماه کاهش بدهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران افزود: ما به‌عنوان انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران که هم تولیدکننده و هم تامین‌کننده برنج هستیم برای اینکه کمبود برنج خارجی و به تبع آن افزایش قیمت نداشته باشیم درخواست داریم که در این زمینه محتاطانه عمل بشود.

کشاورز با بیان اینکه پیشنهاد ما برای حمایت از مصرف‌کننده و حمایت از امنیت غذایی کشور و همچنین حمایت از بخش تولید است، گفت: ممنوعیت واردات برنج ممکن است باعث افزایش کاذب قیمت برنج ایرانی و رکود در بازار بشود در حالی که در حال حاضر قیمت برنج ایرانی برای مصرف‌کننده به تعادل رسیده است، برای همین درخواست ما این است که واردات برنج ۲ ماه کاهش یابد یعنی دوره ممنوعیت یک ماه دیرتر شروع بشود و یک ماه زودتر تمام شود یا اگر این نگرانی وجود دارد که کشور در زمینه تامین کسری برنج دچار بحران شود کلا ممنوعیت واردات حذف شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران افزود: بر این اساس، پیشنهاد ما این است که در این فاصله حدودا ۱۵ روز تا ابتدای مرداد دولت با لحاظ کردن این مسائل تصمیم بگیرد و آن را ابلاغ کند تا واردکنندگان هم تکلیف خود را بدانند.

کد مطلب: 198595
برچسب ها: برنج واردات برنج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *