۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۳

قمار خطرناک نتانیاهو مقابل آمریکا

منطقه غرب آسیا یکی از مناطق پر‌مناقشه و با اهمیت جهان محسوب می‌شود. این منطقه دائما با درگیری میان کشورها، اختلافات اعراب با رژیم‌ صهیونیستی و رقابت قدرت‌های بزرگ بر سر مسائلی از جمله موضوع انرژی مواجه بوده و بعد از جنگ جهانی دوم نیز به محیط اصلی رقابت میان دو ابر‌قدرت آن زمان یعنی آمریکا و شوروی تبدیل شده است.
قمار خطرناک نتانیاهو مقابل آمریکا
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از مهر،رابطه چین و رژیم صهیونیستی همواره یکی از مباحث داغ رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیست بوده و هست. اخیرا با توجه به قصد نتانیاهو برای سفر به چین تحلیل‌ها درمورد آینده روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا و چین به صدر اخبار آمده است.

منطقه غرب آسیا یکی از مناطق پر‌مناقشه و با اهمیت جهان محسوب می‌شود. این منطقه دائما با درگیری میان کشورها، اختلافات اعراب با رژیم‌ صهیونیستی و رقابت قدرت‌های بزرگ بر سر مسائلی از جمله موضوع انرژی مواجه بوده و بعد از جنگ جهانی دوم نیز به محیط اصلی رقابت میان دو ابر‌قدرت آن زمان یعنی آمریکا و شوروی تبدیل شده است.

 

چین در دوران جنگ سرد به واسطه سیاست‌های ضدکمونیستی غالب بر اکثر کشورهای منطقه، روابطی سرد داشت. شاهد این مثال نیز رای منفی عربستان سعودی به عضویت چین در سازمان ملل در سال ۱۹۷۱ میلادی است. اما در یک دهه اخیر و با رشد و توسعه قدرت اقتصادی چین، این کشور در تلاش برای تجدید روابط با کشورهای منطقه غرب آسیا است.شواهد و تحولات گویای این امر است که چین نفوذ آرام خود را در منطقه در طول سال‌های گذشته کلید زده و به صورت مداوم در حال پیشرفت است. به عنوان مثال آنها در سال ۲۰۱۹ یک توافق مشارکت جامع استراتژیک با عربستان، امارات و مصر امضا کرده‌اند که طبق مفاد آن مستلزم حمایت پکن از این کشورها در امور منطقه‌ای و جهانی است. دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۱ نیز یک توافق استراتژیک ۲۵‌ساله میان ایران و چین امضا شد. همچنین، اخیرا چین با میانجیگری خود میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط میان تهران و ریاض، باعث تحولی بزرگ در منطقه شد که ایالات متحده آمریکا در آن هیچ نقشی نداشت.

توافق ایران و عربستان به میزبانی چین

سوالی که در این میان مطرح می شود، این مسئله است که آیا چین با رژیم صهیونیستی که یکی از مهم ترین متحدان آمریکا در جهان محسوب می شود، برنامه ای برای برقراری رابطه راهبردی دارد؟

به نظر می‌رسد که چین قادر به برقراری روابطی همچون روابط با ایران و عربستان با رژیم صهیونیستی باشد. رژیم صهیونیستی متحد درجه یک نظامی و امنیتی آمریکا محسوب می شود و آمریکا یک مانع جدی در مسیر ارتباط گیری گسترده میان چین و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

سفر نتانیاهو به چین و واکنش صهیونیست ها

در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر برنامه نتانیاهو برای سفر به چین منتشر شده که بازتاب و واکنش های فراوانی را در پی داشته است. مسئله روابط رژیم صهیونیستی با چین موضوعی است که سال‌ها مورد بحث و اما و اگر های زیادی بوده است. انتشار خبر قصد نتانیاهو برای سفر به چین، این بحث های داغ را مجددا بر سر زبان‌ها انداخته است.در زمانی که روابط میان دولت نتانیاهو و دولت بایدن به پایین ترین سطح خود رسیده است،‌ با مطرح شدن مسئله قصد نتانیاهو برای سفر به چین،‌ کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست هشدار می‌دهند که این اقدام، می‌تواند روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. چین و آمریکا در حال حاضر در وضعیت تنش با یکدیگر قرار داشته و برنامه نتانیاهو برای سفر به چین، باعث انتقادات زیادی علیه وی شده است.

وب سایت کلکلیست رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر نوشت: «سفر نتانیاهو به چین یکی دیگر از قمارهای خطرناک و غیرموجه است.»

وب سایت صهیونیستی اسرائیل تایمز در گزارش خود نوشت: «منابع دیپلماتیک اسرائیل اعلام کرده اند که این سفر، با هدف نشان دادن این موضوع به واشنگتن که نتانیاهو گزینه های دیپلماتیک دیگری نیز دارد، انجام می شود. نتانیاهو به دنبال دعوت به کاخ سفید بوده است اما به دلیل اختلاف نظرها میان واشنگتن و اسرائیل بر سر اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو، سیاست‌های آن در کرانه باختری و توافق هسته‌ای موقت بالقوه بین ایران و ایالات متحده، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نتانیاهو را از خود دور نگه داشته است.»عاموس یادلین، رئیس سابق سازمان آمان رژیم صهیونیستی در واکنش به این مسئله گفت: «به نظر می رسد قصد نتانیاهو از این اقدام، تقلید از حرکت عربستان سعودی در مسئله میانجیگری چین برای رسیدن به توافق با ایران است». به نظر می رسد منظور یادلین از این سخن، این است که احتمالا بنیامین نتانیاهو قصد دارد تا برای پیشبرد پروژه عادی سازی با عربستان سعودی، از چین بخواهد تا همانند میانجیگری میان ایران و عربستان، اقدام به میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی کند.عاموس یادلین، رئیس سابق سازمان آمان رژیم صهیونیستی

تامیر هیمن، رئیس موسسه مطالعات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت: «از لحاظ تاکتیکی، زمان بندی بدی برای انجام این سفر است.»

اما این تصمیم چه تبعات جدی برای رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت؟ رژیم صهیونیستی سالانه میلیاردها دلار کمک های نظامی و مدرن ترین تسلیحات را از آمریکا دریافت می‌کند و آمریکا مهم ترین متحد صهیونیست‌ها در جهان محسوب می شود. همچنین رژیم صهیونیستی از وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد سود می برد.

شرایط سخت، و نتانیاهو دست به دامان چین

آنچه از اقدام نتانیاهو برداشت می‌شود این است که در حال حاضر نتانیاهو به دنبال یک دستاورد بزرگ در منطقه است، دستاوردی همچون عادی سازی رابطه با عربستان سعودی؛ عادی سازی که می‌تواند راه را برای عادی سازی با دیگر کشورهای اسلامی هموار کند.در هفته های گذشته اخباری مبنی بر احتمال عادی سازی میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مطرح شد، اما با شروطی که بن سلمان مشخص کرده است. شروط بن سلمان واکنش قابل توجهی در میان صهیونیست ها درپی‌ داشت. کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست، تحقق خواسته‌های بن سلمان، مبنی بر اتمی شدن عربستان، تحویل تسلیحات نظامی مدرن به این کشور و مهم تر از همه، به رسمیت شناخته شدن فلسطین را، خطری برای رژیم صهیونیستی قلمداد کرده و توصیه می کنند که مقامات صهیونیستی، تن به تحقق این خواسته ها ندهند.

هنوز مشخص نیست که آیا در نهایت با میانجیگری آمریکا، عادی سازی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک محقق خواهد شد یا نه، اما مسئله ای که در این میان مطرح است، به نظر می‌رسد صهیونیست ها قصد دارند برای تسهیل شدن عادی سازی با سعودی ها، پای چینی ها را نیز به این مسئله باز کنند.

اشتباه محاسباتی نتانیاهو؟

نتانیاهو به دلیل وضعیت نه چندان جالب روابط با کاخ سفید، در تلاش است تا به مقامات آمریکایی ثابت کند که منتظر آنها نمانده و راه های دیگری هم وجود دارد، اما آیا پیشنهاد مشاورین و حلقه اطراف نخست وزیر رژیم صهیونیستی، واقع بینانه است؟تصویری از نتانیاهو و بایدن

کارشناسان معتقدند رژیم صهیونیستی هرگز امتیازاتی شبیه به آنچه در رابطه با آمریکا دارد و میتواند بدست بیاورد، در رابطه با چین بدست نخواهد آورد. آنها معتقدند نباید فراموش کرد که چین به عنوان قطب بزرگ در شرق جهان، رقیب آمریکا و در حال حاضر در وضعیت جنگ سرد اقتصادی با آمریکا قرار دارد و صهیونیست ها به دلیل همکاری گسترده امنیتی و نظامی با آمریکا،‌ قارد نخواهند بود با چین همکاری و برنامه نظامی یا امنیتی داشته باشند.

یکی دیگر از مسائلی که در محافل رسانه‌ای به آن اشاره شده، مسئله ایران است. در این باره گفته می‌شود که چین در یک دهه اخیر در صدد تلاش برای احیا و افزایش روابط خود با کشورهای منطقه و خصوصا ایران بوده و هست و آن‌ها در صدد تلاش و افزایش نفود خود در این منطقه بوده و قصد ندارند تا فرصت حضور در منطقه غرب آسیا از جمه کشوری مانند ایران را از دست بدهند. از این رو چین همانند ایالات متحده آمریکا هیچ گاه حاضر نخواهد بود با صهیونیست ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.صهیونیست ها معتقدند در راستای راهبرد چین برای توسعه روابط با کشورهای منطقه، چین ایران را به عنوان یک کشور مهم و تاثیر گذار منطقه محسوب کرده و اکنون به لحاظ تجاری و سیاسی، رابطه و همکاری گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران دارد. به همین سبب رژیم صهیونیستی در راستای اقدامات ضد ایرانی خود، نیاز حیاتی به آمریکا دارد و غرب دارد و هیچ گاه نمی‌تواند در این مسئله،‌ روی کمک چینی ها حساب باز کند.

کد مطلب: 200992
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *