۰
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۵

مهاجرت سالانه بیش از ۲ هزار پرستار از کشور

رییس شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه به شدت با کمبود پرستار مواجه هستیم، گفت: متاسفانه ماهیانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ پرستار مهاجرت می‌کنند چراکه باتوجه به اینکه ما عضو شورای بین‌المللی پرستاری هستیم و پرستاران به نوعی از ما گواهی گوداستندینگ می‌گیرند، بنابراین ما متوجه مهاجرت پرستاران می‌شویم و شاید سالیانه بین ۲ هزار تا ۳ هزار پرستار متاسفانه مهاجرت می‌کنند.
مهاجرت سالانه بیش از ۲ هزار پرستار از کشور

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «شمس‌الدین شمس» رییس شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مهاجرت در بین پرستاران گفت: متاسفانه واقعیت این است که مهاجرت در بین پرستاران به دلیل شرایط کاری نامناسبی که دارند و همچنین شرایط و دریافتی‌های مناسبی که در سایر کشورها دارند، زیاد است.

وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا مشکل کمبود پرستار وجود دارد، ادامه داد: تمام کشورهای دنیا با مشکل کمبود شدید پرستار مواجه هستند چراکه پرستاری یک شغل بسیار سخت و سنگینی است اما متاسفانه موارد انگیزشی که ما باید برای جذب پرستار داشته باشیم، نداریم و پرستاران حتی پرستاران نخبه ما اقدام به مهاجرت می‌کنند. یعنی پرستارانی می‌روند که با تجربه، با مهارت و با سواد هستند.

رییس شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: ماهیانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ پرستار مهاجرت می‌کنند چراکه باتوجه به اینکه ما عضو شورای بین‌المللی پرستاری هستیم و پرستاران به نوعی از ما گواهی گوداستندینگ می‌گیرند، بنابراین ما متوجه مهاجرت پرستاران می‌شویم و شاید سالیانه بین ۲ هزار تا ۳ هزار پرستار متاسفانه مهاجرت می‌کنند.

شمس در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به معضلات کمبود پرستار در کشور گفت: ما نمی‌دانیم چرا با وجود اینکه ردیف وجود دارد و همه موافق هستند که کمبود پرستار وجود دارد و همه مستندات در این زمینه وجود دارد اما اقدام موثری انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی هم به ناوگان تخت‌های کشور اضافه شده است و طی همین مدت حدود ۱۰ هزارنفر هم بازنشست شدند، اما فقط ۲۴ هزار نیرو جذب وزارت بهداشت می‌شود که یک سوم آن پرستار هستند. این جذب نیرو کمبودها را جبران نمی‌کند. از سوی دیگر ما علاوه بر پرستارانی که بازنشست می‌شوند و همچنین افزایش تخت‌های بیمارستانی با خروج پرستاران از حرفه پرستاری نیز مواجه هستیم. یعنی پرستاری که حداقل ۵ الی ۱۰ سال سابقه دارد، همه چیز را رها می‌کند و می‌رود.

رییس شورای عالی نظام پرستاری گفت: وزارت بهداشت اعلام می‌کند حدود ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داریم اما به عنوان سازمان نظام پرستاری برای جبران این کمبود به وزارت بهداشت کمک می‌کنیم و رایزنی‌هایی در این خصوص با مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت. وزارت بهداشت باید از وجود ما به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و صنفی استفاده کند تا بتوانند مجوز استخدام برای پرستاری را راحت‌تر و سریعتر اخذ کنند. اما به نظر آن جدیت و تلاش لازم برای اخذ جذب نیرو وجود ندارد البته این نظر من است و باز هم وزارت بهداشت باید در این زمینه پاسخگو باشد.

شمس با اشاره به اینکه ما به جای اینکه در بخش ۵ پرستار داشته باشیم دو الی سه پرستار داریم، گفت: کمبود نیرو در بیمارستان‌ها در وهله اول به بیمار و مردم آسیب و صدمه می‌زند و در مرحله بعد به خود پرستاران آسیب وارد می‌کند. پرستاران از نظر روحی و جسمی دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه کمبود نیرو را با اضافه‌کاری جبران می‌کنند چرا که برای یک نیروی کار باید بیش از ساعتی ۱۲۰ الی ۱۳۰ تومان پرداخت شود اما برای اضافه‌کاری ساعتی ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. البته با این کار هم این کمبود چندان جبران نمی‌شود چراکه پرستار حاضر نیست با ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان کار کند اما متاسفانه اضافه‌کاری‌های اجباری برای پرستاران در نظر گرفته می‌شود.

کد مطلب: 206631
برچسب ها: مهاجرت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *