۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۹

مقایسه بازدهی بازار‌های مالی

مقایسه بازدهی بازار‌های مالی

با گسترش اینترنت و دیجیتالی شدن فرآیند‌ها، بازار‌های مالی آنلاین محبوبیت پیدا کرده‌اند و حتی فعالیت در بازار‌های سنتی مانند بورس به شکل دیجیتال امکان‌پذیر شده است. علاوه بر بورس، ارز‌های دیجیتال و فارکس دو مورد از دیگر بازار‌های جهانی به شمار می‌آیند که معامله‌گران در سراسر جهان در آن‌ها فعالیت دارند.

اگر شما نیز در راستای کسب سود قصد سرمایه‌گذاری و معامله در این بازار‌های مالی را دارید، مهم است قبل از هرچیز با مزایا و معایب هرکدام آشنا شوید. پس مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید زیرا می‌خواهیم ویژگی‌ها و بازدهی هرکدام را بررسی و مقایسه کنیم.

مقایسه نحوه کار بازار ارز‌های دیجیتال، فارکس و بورس

بورس قدیمی‌ترین بازار این لیست است که قدمت آن به سال ۱۴۶۰ میلادی برمی‌گردد. پس از آن، فارکس (به شکل امروزی) قرار دارد که از دهه 90 میلادی آغاز به کار کرده است. در نهایت، بازار ارز‌های دیجیتال است که از زمان عرضه بیت کوین در سال 2009، تنها 14 سال از عمر آن می‌گذرد.

به طور خلاصه، بورس بازاری رسمی در کشور‌های جهان است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار انجام می‌شود. در حالی که در گذشته بورس مقصد اصلی سرمایه کاربران و معاملات در بازار‌های مالی به شمار می‌رفت، اما با گسترش استفاده از اینترنت، فارکس و ارز‌های دیجیتال نیز محبوبیت قابل‌توجهی پیدا کرده‌اند.

هدف فعالیت فارکس، ارائه بستر و پلتفرمی آنلاین برای تبادل ارز‌های مختلف به یکدیگر مانند جفت ارز‌های دلار/یورو یا طلا/دلار است. بازار ارز‌های دیجیتال نیز مشابه فارکس به طور تماماً آنلاین فعالیت دارد، با این تفاوت که وابسته به معاملات جفت ارز نیست و ارز‌های دیجیتال به تنهایی ارزش دارند و قابل معامله هستند.

همچنین برخلاف بورس و فارکس، ساعات کار مشخصی برای بازار ارز‌های دیجیتال وجود ندارد و معاملات این بازار در هر لحظه و به صورت 24 ساعته دنبال می‌شود. به همین دلیل، ارز‌های دیجیتال به طور مداوم نوسانات قیمتی را تجربه می‌کنند و معامله‌گران در هر زمانی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

البته با توجه به قدمت کم ارز‌های دیجیتال، این بازار ارزش کل و حجم معاملات بسیار کمتری نسبت به بورس و فارکس دارد و به همین خاطر، ارز‌های دیجیتال معمولا نوسانات شدیدتری را تجربه می‌کنند؛ شرایطی که منجر به افزایش فرصت‌های کسب سود و همچنین ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود. سرمایه‌گذاری در هر بازار متفاوت است و می‌تواند بازدهی بیشتر یا کمتری برای شما به همراه داشته باشد.

مقایسه بازدهی بازارهای سنتی و رمز ارزی

بازدهی یکی از موارد مهمی است که توسط سرمایه‌گذاران قبل از انتخاب و آغاز فعالیت در بازار‌های مالی بررسی می‌شود. بازدهی در واقع به سود و ضرری اشاره دارد که در سرمایه‌گذاری یک دارایی و در بازه زمانی مشخص نصیب سرمایه‌گذار می‌شود.

شرایط بورس در هر کشور متفاوت است. با توجه به اینکه اکثر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران داخلی در بازار بورس ایران فعالیت دارند، عملکرد این بورس در این مطلب بررسی می‌شود. بورس ایران به طور کلی روند مثبتی داشته و شاخص کل آن طی 5 سال گذشته تقریباً 23 برابر شده است.

داده‌های 30 ساله نیز عملکرد خوب بورس و 4,200 برابر شدن بازدهی بازار آن را نشان می‌دهند، در حالی که در این بازه زمانی، بازدهی بازار سکه 2,700 برابر، ملک 1,500 برابر و خودرو (پراید) 210 برابر بوده است. با این حال، فعالیت در بازار بورس پیچیدگی‌های خود را دارد و به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا در بازار‌های مالی دیگر مانند فارکس و ارز‌های دیجیتال فعالیت داشته باشند.

برای درک بهتر بازدهی و فرصت‌های موجود در این دو بازار، بازدهی بیت کوین از ارز‌های دیجیتال و طلا/دلار از فارکس را بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که بازدهی هر دارایی و بازار در زمان‌های مختلف متفاوت است، بنابراین این مقایسه صرفا عملکرد میان این دو دارایی در دو بازار متفاوت را بررسی می‌کند و نمی‌تواند به تنهایی معیار درستی برای بهتر بودن یا بدتر بودن یک بازار باشد.

با نزدیک شدن به پایان سال 2023، طلا/دلار در بازار فارکس بازدهی سالانه 12 درصدی را داشته، در حالی که بیت کوین در همین بازه زمانی موفق به ثبت بازدهی 157 درصدی شده است. در بازه 5 ساله نیز با ثبت بازده 506 درصدی در مقایسه با 60 درصدی طلا، بیت کوین عملکرد بسیار بهتری را ثبت کرده است.

علاوه بر بازدهی بیشتر بیت کوین، فعالیت در در بازار ارز‌های دیجیتال به‌طور کلی آسان‌تر از دیگر بازار‌های مالی به‌شمار می‌رود. برخلاف بازار فارکس که موفقیت در آن نیازمند مهارت زیاد ترید و کسب تجربه است، در بازار ارز‌های دیجیتال با روش‌هایی مانند استیکینگ و وام‌دهی در دیفای نیز می‌توان به سود دست پیدا کرد و نیازی به ثبت معاملات روزانه و فعالیت مداوم نیست.

ورود و آغاز سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال نیز آسان‌تر است و هم‌اکنون صرافی‌های مختلفی فعالیت دارند که می‌توان به کمک آن‌ها به سرعت معاملات رمزارز‌ها را انجام داد.

اگر برای شروع فعالیت خود در بازار ارز‌ دیجیتال نیازمند یک صرافی معتبر هستید، بیت 24 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، زیرا علاوه بر ثبت نام و احراز هویت سریع، این صرافی از معاملات بیش از 580 رمزارز پشتیبانی می‌کند و خدمات تسویه حساب آنی، کیف پول ایمن و اپلیکیشن حرفه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

با کسب مهارت ترید و تجربه کافی، فعالیت در هر سه بازار مالی ارز‌های دیجیتال، فارکس و بورس امکان‌پذیر است. در هر بازار، بازدهی خوبی وجود دارد و با تحلیل و بررسی کافی، می‌توان تصمیمات معاملاتی درستی گرفت و برای کسب سود تلاش کرد. بسیاری از فعالان امروز در حوزه ارز‌های دیجیتال، در گذشته در بازار‌های فارکس یا بورس فعالیت داشته‌اند و برخی نیز هم‌اکنون به طور همزمان در چند بازار معاملات خود را انجام می‌دهند.

با این حال، پیشنهاد می‌شود که تمرکز خود را بر روی یک بازار بگذارید و با بررسی شرایط و ویژگی‌های هرکدام، بهترین گزینه را شناسایی کنید. بازار ارز‌های دیجیتال در حال حاضر محیط مناسبی برای شروع معاملات و فعالیت در بازار‌های مالی به‌شمار می‌رود و با فعالیت صرافی‌های متنوع داخلی مانند بیت 24، این فرصت برای شما فراهم شده است تا در پلتفرمی ایمن و قابل اطمینان، فعالیت خود را به صورت آزمایشی یا حرفه‌ای در بازار‌های مالی آغاز کنید.

 

 

 

کد مطلب: 207924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *