۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۰

بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر در این استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش باران و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و وآبگرفتگی معابر همچنین احتمال آسیب به محصولات کشاورزی در ۲۴ استان هشدار داد.
بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر در این استان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سازمان هواشناسی با صدور هشدارهای سطح زرد از بارش باران، در نواحی گرمسیر، وقوع رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کولاک و در نقاط مستعد گردوخاک و از بارش باران، در نواحی گرمسیر رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کولاک و در نقاط مستعد گردوخاک از جمعه تا یکشنبه (۱ تا ۳ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، شمال مرکزی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و نیمه غربی اصفهان، جنوب سمنان، خراسان رضوی، بوشهر، نیمه شمالی فارس، جنوب یزد، شمال غرب کرمان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران و یک‌شنبه در نیمه‌جنوبی اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، زنجان، نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، پدیده مه، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال خسارت به سازه‌های موقت همچنین خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر را توصیه می‌کند.

به توصیه این سازمان همچنین تسریع در کشت محصولات پاییزه قبل از شروع بارش، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی مانند ذرت و پنبه در استان فارس و انتقال محصولات دپو شده در کنار مزارع به انبارهای مسقف مانند سیب زمینی و چغندرقند در استان مرکزی، عدم انجام هرس در حین بارندگی جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های قارچی، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس توصیه این سازمان خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و بارش، خودداری عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏ و فصل جابه‌جایی عشایر در استان‌های سردسیر زاگرس مرکزی به مناطق گرمسیر، جلوگیری از ورود آب باران به داخل سالن‌های دامداری و طیور، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی و انتقال ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف در دستور کار قرار گیرد.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

کد مطلب: 208446
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *