۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکيد کرد

توانايی فلسطين برای مقابله با اسرائيل

محدوديتی برای منابع ارزی آزاد شده ايران در قطر ايجاد نشده است
نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز(دوشنبه) با محوريت مساله غزه و طوفان الاقصي برگزار شد. «ناصرکنعاني» ضمن اظهار تاسف و تاثر از شرايط مردم مظلوم غزه گفت: اين روزها شرايط دردناکي را در باريکه غزه شاهد هستيم .
توانايی فلسطين برای مقابله با اسرائيل
گروه ديپلماسي - علي ودايع: نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز(دوشنبه) با محوريت مساله غزه و طوفان الاقصي برگزار شد. «ناصرکنعاني» ضمن اظهار تاسف و تاثر از شرايط مردم مظلوم غزه گفت: اين روزها شرايط دردناکي را در باريکه غزه شاهد هستيم . مي‌بينيم که حملات وحشيانه صهيونيست‌ها به شهروندان و غيرنظاميان فلسطيني در جريان است. همزمان شجاعت تاريخي ملتي غيور را داريم که قدمتي هزارساله در سرزمين فلسطين دارند. آنچه که در طوفان الاقصي به وقوع پيوست ؛ واکنش طبيعي ملت فلسطين در برابر سال‌ها ظلم و ستم رژيم اشغالگر قدس است. آنچه که امروز مي‌بينيم، جنون ارتش صهيونيستي عليه يک ملت مظلوم و منطقه محاصره شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وي با نشان دادن عکس‌هاي مربوط به زخمي‌ها و شهداي فلسطيني گفت: جاي بسي تاسف است که کساني که مدعي دفاع از حقوق بشرند و با اين شعار پيگير اهداف سياسي خود هستند، امروز چشمان خود را بر تصاوير منتشر شده از غزه بستند. آيا مي‌بينيد که در اين منطقه چه مي‌گذرد؟ آيا اين کودکان در قاموس غرب و رژيم‌هايي که حمايت از صهيونيست‌ها را در اصول ثابت سياست خارجي خود قرار دادند، حقوقي ندارند؟ آيا حقوق بشر شامل حال فلسطينيان هم مي‌شود؟ آيا برخورداري از حقوق اوليه و طبيعي انساني، شامل حال اين ملت مظلوم هم مي‌شود؟ حاميان رژيم صهيونيستي بايد به افکار عمومي جهان پاسخ دهند. امروز از چهره منافق اين افراد پرده برداشته شده است.آيا غربي‌ها کميته حقيقت‌ياب در اين خصوص تشکيل مي‌دهند؟ آيا رژيم صهيونيستي را در محاکم بين‌المللي محاکمه خواهند کرد؟ امروز مسئوليت حاميان صهيونيست‌ها به‌اندازه خود نيروهاي اين رژيم در جنايات صورت گرفته يکسان است.
تلاشهاي منسجم ديپلماتيک ايران
کنعاني در نشست هفتگي با خبرنگاران گفت: ايران تلاش‌هاي ديپلماتيک خودش را از ابتدا آغاز کرده است. وزيراموخارجه کشورمان تماس‌هاي فشرده‌اي با وزراي امورخارجه کشورهاي اسلامي و منطقه، اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي داشته است. نامه ابتکارعمل ايران مبني بر ضرورت برگزاري نشست فوق العاده اسلامي هم توسط کشورمان صادر شد.
وي تصريح کرد: سفر منطقه اي وزيرامورخارجه ايارن به کشورهاي منطقه و ديدار با رهبران گروه‌هاي مقاومت راهبردي بود که تهران براي پايان دادن به جنايات جنگي اسرائيل انجام شد. «سيد ابراهيم رئيسي» رئيس جمهوري کشورمان هم از عالي ترين سطح ديپلماسي بين‌المللي ايران براي گفت و گو با کشورهاي اسلامي انجام داد. طبق برنامه اجلاس سازمان همکاري اسلامي در روز چهارشنبه در سطح وزراي امورخارجه در جده برگزار خواهد شد. برهمين اساس، تعداد قابل توجهي از وزراي امور خارجه براي حضور در اين نشست اعلام آمادگي کردند. اين نشست فرصت مناسبي است که توجه کشورهاي اسلامي به صورت ويژه به سمت تحولات در فلسطين معطوف شود.
منابع ارزي در دسترس ايران
کنعاني درباره منابع ارزي آزاد شده ايران که گفته مي‌شد در قطر بلوکه کشده است، نيز گفت: همانطور که اعلام شده، هيچ تحول جديدي رخ نداده و متعلق به ملت ايران است و در چارچوب تعريف شده در دسترس ايران است و ايران براساس نياز خود استفاده خواهد کرد.
توهم سازش و اقتدار ملت فلسطين
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص روند عادي سازي روابط رژيم صهيونيستي با برخي کشورهاي منطقه، بيان کرد: اگر برخي گمان مي‌کردند در پرتوي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي امنيتي خود را تامين کنند، در حال حاضر مي‌بينند که اين رژيم از تامين امنيت خودش هم ناتوان است. اما اينکه برخي خواهان عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي بودند يا هستند تاثيري بر تصميم ملت فلسطين در مقابله با رژيم صهيونيستي و آزادسازي سرزمين خود و احقاق حقوق تضييع شده خودشان نخواهد داشت.
وي افزود: امروز مقاومت فلسطين نشان‌داد که از توانايي لازم براي مقابله با نيروهاي رژيم صهيونيستي برخوردار است و اين مسأله و تحولات اخير مي‌تواند خط بطلاني بر موضوع روند عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي باشد. کنعاني ادامه داد: ما به دنبال جلب حمايت حداکثري براي موضوع فلسطين هستيم و تلاش‌هاي ديپلماتيک خود را افزايش داده‌ايم. شوراي امنيت سازمان ملل متحد هم نقش کليدي در اين حوزه دارد و آنها بايد نقش خود را به خوبي ايفا کنند و مذاکرات ما با روسيه و چين به عنوان اعضاي دائمي اين شورا هم در اين راستا است.
سخنگوي وزارت امور خارجه بيان داشت: همه نگران گسترده شدن بحران هستيم و ما هم در اين چارجوب مشورت‌هاي خود را با کشورهاي مختلف انجام مي‌دهيم و اميدواريم که جامعه جهاني به مسؤوليت خود در اين بازه زماني عمل کند. ما معتقديم دليل اصلي بحران و تنش در منطقه، اشغالگري است و تا زماني‌که اصل اشغال وجود دارد و عده‌اي از آن حمايت مي‌کنند، تنش و ناامني در منطقه هم وجود دارد.
اتهام زني باطل
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان توجه دادن انگشت اتهام به سمت يک گروه مقاومتي در فلسطين را يک اتهام زني باطل خواند و تصريح کرد: مقاومت فلسطين به نمايندگي از ملت فلسطين در جبهه مقاومت عليه رژيم صهيونيستي حضور دارد و قرار دادن يک گروه مقاومتي به عنوان زمينه ساز شرايط موجود، تلاشي براي تغيير جاي ظالم با مظلوم است.مقاومت حق ملت فلسطين است و امروز رژيم صهيونيستي در ميدان، بازي را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست واضح رژيم در ميدان مقابله با جريان‌هاي مقاومت فلسطيني بود و براي جبران شکست، همه توان خود را عليه ملت فلسطين استفاده کرده است.
کنعاني اتفاقات اخير در غزه را جنايت جنگي خواند و گفت: شاهديم که بکارگيري سلاح ممنوعه به طور مکرر گزارش شده است و همچنان قطع آب و ممانعت از ورود آب و غذا و دارو در جريان است. امروز ديگر افکار عمومي دنيا بيدار شده است. ما شاهد حضور چشمگير ملت‌هاي مختلف در حمايت از ملت فلسطين هستيم. وي با تاکيد بر اينکه ايران بارها تاکيد کرده که تداوم اين رويکرد مي‌تواند فضاي منطقه را ملتهب کند، ادامه داد: در صورت استمرار چنين سياست غيرانساني از سوي رژيم صهيونيستي همه معادلات محتمل است، مقاومت در منطقه چشم خود را بر جنايات صهيونيست‌ها نخواهد بست. تداوم اين شرايط مي‌تواند صلح منطقه را با مخاطره رو به رو کند. اين مسئوليت همه در جهان است که با اقدامات صهيونيست‌ها مقابله کنند. کنعاني در خصوص احتمال ورود مستقيم ايران به جنگ با رژيم صهيونيستي، گفت: ما خيلي به اظهاراتي از اين دست وقعي نمي‌نهيم، آنچه انجام شد اقدام گروه‌هاي مقاومت فلسطين عليه صهيونيست‌ها بود. طرح اين ادعاها تلاشي براي انحراف افکار عمومي در خصوص حمايت بي چون و چراي آمريکا از رژيم صهيونيستي عليه ملت مظلوم فلسطين است.
شراکت آمريکا در جرم اسرائيل
سخنگوي وزارت امور خارجه اظهارداشت: دولت آمريکا بايد پاسخگوي جنايات رژيم صهيونيستي باشد و گسيل ناوگان نظامي به آب‌هاي منطقه چيزي جز حمايت از ظالم نيست. به نظر ما هرطرفي که از رژيم صهيونيستي حمايت کند به همان ميزان مسئوليت بين‌المللي دارد و بايد پاسخگوي ملت فلسطين باشد.
وي در خصوص احتمال درگير شدن نظامي آمريکا در تحولات اخير منطقه، اظهارداشت: ما اعتقاد داريم که همين الان هم آمريکا به صورت نظامي درگير در اين جنگ هست چرا که گفتند ناو هواپيمابر را به منطقه گسيل مي‌کنيم و دومين ناو هواپيما بر را هم اعزام کردند، همچنين مبلغي حدود 8 ميلياردر دلار را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار دادند و کمک‌هايي هم براي ذخاير راکتي گنبد آهنين داشتند. بنابراين امروز آمريکا به صورت مستقيم در جنگ عليه مردم غزه و جنايات جنگي عليه مردم مظلوم فلسطين در گير است و در نقض فاحش حقوق بشر از سوي صهيونيست‌ها شريک است.تداوم اين قبيل رفتارهاي رژيم صهيونيستي و جنايات جنگي عليه مردم غزه و کرانه باختري مي‌تواند منجر به ملتهب شدن بيشتر شرايط شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينکه ارتکاب جنايات جنگي و تداوم آن بي ثباتي و ناامني و گسترش جنگ را منجر مي‌شود و به نفع هيچ کس نخواهد بود، گفت: گذرگاه رفح تنها گذرگاهي است که امکان ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه را دارد و صهيونيست‌ها فشار زيادي مي‌آورند که از اين گذرگاه کمکي صورت نگيرد و دولت مصر هم تحت فشار است ولي اين انتظار به حق ملت مظلوم فلسطين اين است که جامعه جهاني در اين خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
وي افزود: ما با دولت مصر صحبت کرديم و آنها گفتند نيازمند کمک صليب سرخ جهاني هستند، بنابراين ايران هم با اين سازمان جهاني وارد ارتباط شديم و اميدواريم دولت مصر هم بتواند خارج از فشارهاي سنگيني که به آن وارد ميشود به تلاش‌هاي خودش جهت باز شدن کريدور انساني ادامه دهد تا  مصدومين از اين طريق جهت درمان به کشورهاي مختلف اعزام شوند.
استقلال راي و رفتار فلسطين
کنعاني در خصوص شرايط آزادي اسرا نيز گفت: اين مقاومت است که بايد در ارتباط با مسائل خود تصميم بگيرد. مقاومت اعلام کرده که ما بارها به صهيونيست‌ها هشدار داديم تا دست از ترورها بردارند. اينکه از تعرض به مسجدالاقصي دست بردارند و هشدار دادند مسجد الاقصي خط قرمز ماست و رژيم صهيونيستي توجه نکرد.آنها هستند که بر اساس نياز خود تصميم مي‌گيرند و آنچه مقاومت انتظار دارد اين است که جامعه بين‌المللي تلاش کند که به جنايات صهيونيست‌ها عليه شهروندان فلسطيني پايان دهد و محاصره فلسطيني‌ها برداشته شود و يک کريدور انساني براي انتقال مجروحان بازگشايي شود. وي ادامه داد: ما از مقاومت شنيديم که براي مقاومت و ايستادگي هيچ مشکلي ندارد و از توان نظامي براي استمرار مقاومت در ميدان برخوردار است. اين رژيم صهيونيستي است که جنگ را به صحنه مناطق عمومي کشانده است.
کد مطلب: 204714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *