۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
شهدای غزه به 10328 تن رسيد

نقشه آتش‌بس تاکتيکی اسرائيل در غزه

در سي و دومين روز از جنگ غزه بنيامين اسرائيلي‌ها و آمريکايي‌ها مي‌گويند در حال بحث بر سر امکان دستيابي به آتش‌بس بشردوستانه يا توقف تاکتيکي در جنگ غزه هستند، اما از طرف ديگر اعمال خشونت را توجيه مي‌کنند.
نقشه آتش‌بس تاکتيکی اسرائيل در غزه
گروه بينالملل- هديهگلمحمدي: در سي و دومين روز از جنگ غزه بنيامين اسرائيلي‌ها و آمريکايي‌ها مي‌گويند در حال بحث بر سر امکان دستيابي به آتش‌بس بشردوستانه يا توقف تاکتيکي در جنگ غزه هستند، اما از طرف ديگر اعمال خشونت را توجيه مي‌کنند. يوآو گالانت، وزير جنگ رژيم صهيونيستي در نشست کميته امور خارجه و امنيت اين رژيم به شرح آنچه «پيشروي» نيروهاي ارتش اين رژيم در جنگ با حماس و تخريب زيرساخت‌هاي آن در شهر غزه خواند، اشاره کرده و به اهداف جنگ و تمرکز در عمليات‌هاي بخش‌هاي مختلف پرداخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گالانت در اين نشست مدعي شد، «ساختار امنيتي بر دو موضوع اصلي متمرکز است، يکي پيروزي در جنگ و ديگري بازگرداندن افراد ربوده شده.»
وزير جنگ رژيم صهيونيستي در ادامه تاکيد کرد: «ما انتظار داريم روزهاي زيادي درگيري باشد و در نهايت سه هدف اصلي محقق خواهد شد، يک اينکه حماس به عنوان گروهي نظامي و دولتي در غزه نابود خواهد شد، دوم اينکه هيچ خطر امنيتي از غزه براي شهروندان اسرائيل وجود نخواهد داشت و در آخر اينکه ارتش اسرائيل آزادي عمل کامل و بدون محدوديت براي استفاده از زور خواهد داشت.»
 مقاومت فلسطين نيز به هدف قرار دادن عمق اراضي اشغالي با حملات موشکي و مقابله با تهاجمات نيروي زميني اشغالگران ادامه داده و مانع از تحقق اهداف دشمن مي‌شود. شامگاه دوشنبه، اشغالگران اعلام کردند با وجود محدوديت‌هاي رسانه‌اي شديد و سانسور اعمال شده بر رسانه‌هاي اشغالگر درباره آمار تلفات نبرد، 35 سرباز در نبردهاي غزه کشته شده‌اند. ارتش تنها اعداد را به رسانه‌ها اعلام مي‌کند.
گزارش‌هاي عبري حاکي از آن است که علاوه بر کشته شدگان، تعداد سربازان مجروح در نبردها با درجات مختلف جراحت از جمله سوختگي، ترکش، جراحات مستقيم در اثر گلوله باران و هدف قرار دادن سلاح‌هاي ضد تانک و مواد منفجره از 350 سرباز فراتر رفته است. بيش از 150 نفر از آنها به دليل سختي کار با هليکوپتر از ميدان نبرد خارج شدند و انتقال آنها از طريق زميني معادل خروج نيمي از گردان پياده از جنگ است.
اوضاع وخيم انساني
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد تعداد شهداي حملات رژيم صهيونيستي به غزه از 7 اکتبر تا کنون به 10328 تن رسيده  که  4,237 آنان کودک و  2,719 تن آنها زن هستند . کاظم ابو خلف سخنگوي آژانس امدادرساني و کاريابي پناهندگان فلسطيني(اونروا) گفت که 70 درصد از ساکنان نوار غزه آواره شدند. ابوخلف افزود:  نزديک به 700هزار نفر از آوارگان در ساختمان‌هاي وابسته به اونروا در غزه ساکن شده‌اند. وي تأکيد کرد که بايد آتش بس برقرار شود تا بتوانيم  ميزان خسارتها و نيازهاي بسيار زياد در نوار غزه را تخمين بزنيم.
آنروا در پيامي در شبکه اجتماعي ايکس (توييتر سابق) نوشت، مردم غزه هر روز براي يافتن نان و آب تلاش مي‌کنند، همچنين قطع برق ارتباط مردم را با عزيزانشان و ساير نقاط جهان قطع مي‌کند. آنروا اعلام کرد، آنچه در غزه رخ مي‌دهد، تراژدي انساني با ابعاد عظيم است.
همچنين تمارا الرفاعي، مدير روابط خارجي آنروا اعلام کرد، از زمان شروع عمليات طوفان الاقصي در هفتم اکتبر  1.5 ميليون تن يعني 70 درصد از ساکنان غزه آواره شده‌اند و بيشتر آنها در شرايط بدي در پناهگاه‌هاي مستقر آنروا در غزه از جمله در شمال آن زندگي مي‌کنند.
وي گفت، بيش از 557 هزار آواره در 92 مرکز در مناطق مرکزي غزه، خان‌يونس و رفح ساکن شده‌اند. نزديک به 160 هزار آواره هم تا 12 اکتبر 2023 که رژيم صهيونيستي دستور تخليه داد در 57 مدرسه متعلق به آنروا در دو منطقه شمال و غزه ساکن بودند. آنروا قادر به دسترسي به اين پناهگاه‌ها جهت ارائه کمک يا حفاظت از آوارگان نيست و هيچ اطلاعي از نياز و شرايط آنها ندارد.
وي افزود، شرايط مراکز پرجمعيت آنروا بسيار وخيم است و هشدار داد، به دليل آسيب ديدن زيرساخت‌هاي آب و فاضلاب، اين مراکز در معرض خطر تبديل به بحران بهداشتي قرار دارند تا جايي که هزاران مورد التهابات سيستم تنفسي، التهابات پوستي و آبله گزارش شده است.
برنامه اسرائيل براي پساجنگ
روزنامه عبري زبان يديعوت آحارونوت در اين باره فاش کرد، برنامه جديدي براي غزه پساجنگ وجود دارد که داراي چند مرحله است.طبق اين گزارش، تاکيد اين طرح بر سپردن مديريت نوار غزه به مقامات محلي بي‌ارتباط با جنبش حماس و تبديل اين باريکه به وضعيتي مشابه منطقه «ب» در کرانه باختري اشغالي است.
«رون بن يشاي»، روزنامه‌نگار و تحليلگر يديعوت آحارونوت درباره اين طرح گفت: پس از يک هفته و نيم از نفوذ کامل ارتش اسرائيل در نوار غزه و پس از توقف جنگ در آن، اسرائيل با آمريکايي‌ها و سازمان ملل درباره ترتيبات اوليه کنترل و مديريت اين باريکه تصميم خواهند گرفت.
وي گفت: طبق اطلاعات به دست آمده، سيستم مديريت در غزه عمدتاً به مقامات محلي و افرادي که با حماس در ارتباط نيستند سپرده خواهد شد. درواقع علي‌رغم گذشت 16 سال از خارج شدن کنترل نوار غزه از دست تشکيلات خودگردان فلسطين، اما طرف‌هايي در نوار غزه وجود دارند که همچنان حقوق خود را از محمود عباس، رئيس اين تشکيلات دريافت مي‌کنند.
بن يشاي درباره جزئيات بيشتر اين طرح اعلام کرد: کشورهاي عربي براي تثبيت اوضاع انساني پول مورد نياز را به غزه تزريق خواهند کرد و در مرحله اول ارتش اسرائيل و سرويس اطلاعات داخلي اسرائيل (شاباک) روند کنترل امنيتي را در نوار غزه ادامه مي‌دهند، اما اسرائيل قصد کنترل اين باريکه را ندارد. پس از اطمينان از امنيت ساکنان جنوب (جنوب سرزمين‌هاي اشغالي) و جلوگيري از حملات موشکي، غزه را در اسرع وقت ترک خواهد کرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين ايده يک يا دو مرحله ديگر براي حل و فصل مشکل غزه براي اسرائيل خواهد داشت که عملي کردن آن چند ماه ادامه خواهد يافت. در اين مرحله تشکيلات خودگردان کنترل مدني بر نوار غزه را بر عهده خواهد گرفت و در عين حال شاباک و ارتش اسرائيل آزادي کار در زمينه‌هاي اطلاعاتي و عمليات را خواهد داشت؛ درست مانند وضعيتي که بر منطقه مبن در کرانه باختري حاکم است. سپس آمريکايي‌ها پيشنهاد خواهند کرد که در اين مرحله يک قدرت بين‌المللي غير از خود آمريکا در نوار غزه مستقر شود.
طبق طرح مذکور، مناطقي امن در جهات مختلف نوار غزه وجود خواهد داشت که فلسطيني‌ها مي‌توانند براي کارهاي کشاورزي در اين مناطق حاضر شوند اما قادر به گذراندن مدت طولاني در اين مناطق نخواهند بود و همچنين اجازه حمل اسلحه يا ايجاد مراکز ايست بازرسي را نخواهند داشت.  طبق خواسته آمريکا، آخرين مرحله مذاکرات سياسي ميان اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطين است و اين مذاکرات شايد در چارچوب يک کنفرانس بين‌المللي انجام شود. طبق گفته دولت آمريکا، هدف از اين مذاکرات رسيدن به يک راه‌حل است که منجر به راه‌حل دو دولتي با يک گذرگاه ميان کرانه باختري و نوار غزه خواهد شد.
کد مطلب: 205998
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *