۰
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۶

در آپارتمان اندرونی و بیرونی بسازید

اگر بخواهیم بین ورودی و فضای داخلی حائل ایجاد کنیم، می توانیم از پارتیشن ساده ای که قابلیت جمع شدن داشته باشد، استفاده کنیم. امتیاز استفاده از پارتیشن این است که با تغییر منزل می توان آن را به مکان جدید هم منتقل کرد.

خراسان در این گزارش به نکاتی برای چیدمان مناسب منزل پرداخته است و دیدگاه های خانم دکتر فاطمه کاتب استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه را در این باره مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خراسان؛ این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر فرهنگ در چیدمان منازل گفت: در نحوه طراحی فضای داخلی منزل عوامل مختلفی از جمله فرهنگ خانواده نقش دارد. همچنین کشور ما دارای اقلیم های مختلف است و در هر منطقه ای فرهنگ های خاصی وجود دارد که تمامی این موارد در طراحی فضای داخلی منزل تاثیرگذار است. کاتب افزود: امروزه فرهنگ آپارتمان نشینی در تمام جوامع شهری گسترش یافته است. متاسفانه این نوع زندگی، مشکلات زیادی را همراه خود آورده است. در گذشته زندگی سنتی حاکم بود و خانه ها نیز سنتی بود. در آن خانه ها فضای طبیعی وجود داشت و افراد از طبیعت بهره مند می شدند. استاد دانشگاه الزهرا(س) از عوامل موثر بر چیدمان مثل اقلیم، پنجره، ابعاد و شمالی یا جنوبی بودن اتاق ها یاد کرد و گفت: متاسفانه در آپارتمان ها کمترین توجهی به آرامش افراد نمی شود، تنها فضاهایی را برای زندگی به عنوان اتاق خواب، سرویس بهداشتی و ... تعبیه می کنند و توجهی به مسائل دیگر نمی شود.

 

راهرویی برای حفظ حریم خانواده

استاد معماری دانشگاه در ادامه سخنان خود، ورودی خانه های آپارتمانی را با خانه های سنتی مقایسه کرد و گفت: در خانه های سنتی، ورودی همیشه مراتبی داشته است و به این صورت نبود که شخص فوری وارد فضای داخلی خانه شود. از هشتی، راهرو و حیاط خانه می گذشت و بعد با اجازه صاحب خانه وارد فضای داخلی می شد. اما امروزه با باز شدن در ورودی آپارتمان، مهمان وارد فضای داخلی خانه می شود.

ما در فرهنگ خود بحث محرم و نامحرم داریم و به همین دلیل نوع ورودی ها برایمان مهم است. امروزه در ورودی آپارتمان که باز می شود تا انتهای خانه کاملا دیده می شود. حالا باید بتوانیم این مسائل را حل کنیم و ورودی مناسب برای خانه ای که در آن سکونت داریم حتی اگر استیجاری است، طراحی کنیم. وی ادامه داد: ما وقتی وارد فضای ورودی می شویم. معمولا کفش های مان را درمی آوریم که آن ها را بیرون از آپارتمان قرار می دهیم یا در همان ورودی فضایی مثل کمد یا قفسه در نظر می گیریم. در یک معماری خوب و مناسب، از همان ورودی یعنی از مکان ورود تا آخرین نقطه یعنی مکانی که در آن فرد به خواب می رود، همه چیز در نظر گرفته می شود که البته این امر متناسب با توان و بودجه افراد صورت می پذیرد.

 

از پارتیشن غافل نشوید!

این نویسنده و پژوهشگر مراحل بعدی ورودی را این گونه توضیح داد: در مرحله بعد، افراد یا مهمانان در فضای ورودی لباس بیرونی را از تن خارج می کنند، بر این اساس نیاز به فضایی شبیه رختکن یا قفسه داریم که می توانیم این نیاز را با میله هایی مثل جالباسی تامین کنیم. اگر بتوانیم آینه ای نصب کنیم برای این فضا خیلی مناسب است. اگر بخواهیم بین ورودی و فضای داخلی حائل ایجاد کنیم، می توانیم از پارتیشن ساده ای که قابلیت جمع شدن داشته باشد، استفاده کنیم. امتیاز استفاده از پارتیشن این است که با تغییر منزل می توان آن را به مکان جدید هم منتقل کرد. جنس پارتیشن می تواند از مواد سبک مثل چوب، MDF، حصیر یا از این قبیل باشد. کاتب با اشاره به این موضوع که معمولا در طراحی آپارتمان ها بعد از ورودی سرویس بهداشتی قرار دارد، گفت: در زمینه سرویس بهداشتی باید به دیوار، کف و فضای آن توجه شود. منظور ما صرف هزینه های زیاد نیست بلکه بحث بر سر نظافت و پاکیزگی است و اگر بتوان از شمع، گل یا تصویری زیبا در آن استفاده کرد مناسب است.

 

رسیدگی به سرویس بهداشتی یکی از اولویت های جدی در خانه است. متاسفانه گاهی دیده می شود که فضای اتاق های پذیرایی و نشیمن با مبلمان های گران قیمت و وسایل و فرش بسیار زیبایی شکل گرفته اما به سرویس بهداشتی هیچ رسیدگی به لحاظ زیبایی نشده است. باید بدانیم وقتی در زندگی نوعی از فرهنگ را پذیرفتیم باید مسائل مربوط به آن را رعایت کنیم یعنی حالا که پذیرفته ایم در زندگی آپارتمانی سرویس بهداشتی درون خانه باشد، پس باید به آن رسیدگی و توجه کنیم.

 

استفاده از نور و عکس مناسب

اما نور در ورودی چه نقشی دارد؟ کاتب در پاسخ به این سوال گفت: برای ورودی کمترین میزان نور کافی است چون قرار نیست در ورودی خیلی توقف کنیم. اگر از فضای نیمه تاریک ورودی به فضای روشن خانه وارد شویم، خانه دلبازتر و بزرگ تر به نظر می رسد. در دستشویی نور باید طوری باشد که روی صورت بیفتد تا کسی که می خواهد صورتش را بشوید بتواند به راحتی چهره خود را ببیند. اگر نور از بالا می تابد، نباید در آینه بتابد که مانع دید مناسب افراد شود، معمولا نورهای کنار آینه مناسب است. بهتر است که یک نور عمومی کم در فضا داشته باشیم و اطراف آینه را با نور بیشتری آماده کنیم. عضو هیئت علمی دانشگاه برای تزیین کردن فضای ورودی نیز گفت: واردشدن به اولین فضای خانه، اولین احساس را به فرد می دهد. پرداختن به این فضای کوچک می تواند به اندازه ای زیبا و دلنشین باشد که به افراد احساس خوشایندی بدهد که می توان این کار را با نصب یک قاب عکس زیبا یا قراردادن شمع یا گلدانی کوچک انجام داد. انتخاب هر یک از این موارد به سلیقه صاحب خانه بستگی دارد. اگر از گلدان استفاده می شود باید دقت کرد که چون در ورودی نور زیادی نداریم معمولا گلدان های طبیعی در آن رشد نمی کند اگر از پارتیشن حصیری یا مشبک استفاده می کنیم می توانیم از گیاهانی که در نور کم با دوام است به آن بپیچیم تا ورودی سبز و زیبایی داشته باشیم.

کد مطلب: 30507
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *