۱
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
بازی مرگ و زندگی برای ایران و قطر

شانس صعود ایران به جام جهانی چقدر است؟

تاریخچه کامل بازیهای ایران و قطر
این نوزدهمین صف آرایی ایران و قطر در برابر یکدیگر است
این نوزدهمین صف آرایی ایران و قطر در برابر یکدیگر است

تیم ملی فوتبال ایران در حساس ترین مسابقه خود در رقابتهای مقدماتی جام جهانی برزیل، روز سه شنبه ۱۴ خرداد در دوحه به مصاف تیم ملی فوتبال قطر می رود تا در صورت پیروزی در این مسابقه همچنان شانس صعود مستقیم به جام جهانی را حفظ کند؛ اما پرسش مهم این است که شانس صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی چقدر است؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی خارج از خانه در ازبکستان که همراه با شانس و اقبال و حاصل اشتباه داور در مورد مردود شمردن گل صحیح ازبکستان بود، در تهران در مقابل قطر نتیجه ای بهتر از مساوی کسب نکرد و در برابر لبنان در بیروت برای اولین بار در تاریخ شکست خورد. اما پیروزی در بازی خانگی در مقابل کره جنوبی، آن هم در شرایطی که ایران با اخراج شجاعی ۱۰ نفره شده بود، امیدها را به اردوی تیم ملی بازگرداند. پیروزی در مسابقه خانگی در مقابل ازبکستان می توانست صعود ایران به جام جهانی را تا حد زیادی قطعی کند اما ایران در ورزشگاه آزادی به ازبکستان باخت تا حالا کار برای ایران گره بخورد.
ایران در غیاب برخی بازیکنان سرشناس خود که مهمترین آنها اشکان دژاگه است به مصاف قطر می رود و پس از آن، روز سه شنبه آینده در تهران میزبان لبنان است و روز سه شنبه ۲۸ خرداد در زمین کره جنوبی به مصاف این تیم خواهد رفت. هم اکنون ازبکستان با ۱۱ امتیاز از ۶ بازی در صدر جدول گروه قرار دارد، کره جنوبی با ۱۰ امتیاز از ۵ بازی دوم است، ایران با ۷ امتیاز از ۵ بازی در رده سوم قرار دارد، قطر با ۷ امتیاز از ۶ بازی و ۳ تفاضل گل کمتر از ایران چهارم است و لبنان با ۴ امتیاز از ۶ بازی پنجم است و عملا شانسی برای صعود ندارد. از این گروه دو تیم به طور مستقیم به جام جهانی صعود می کنند و تیم سوم گروه باید با تیم سوم گروه مقابل بازی کند و برنده آن مسابقه به پلی آف با تیم پنجم آمریکای جنوبی برود که به این ترتیب تیم سوم گروه راه دشواری برای صعود به جام جهانی خواهد داشت. بنابراین ایران باید تلاش کند به عنوان تیم دوم گروه به طور مستقیم به جام جهانی صعود کند اما آیا این امر امکانپذیر است؟
ایران و کره جنوبی در این گروه یک بازی کمتر از سایر تیمها انجام داده اند و این امر می تواند شانس بیشتری به آنها بدهد اما از یک سو کره جنوبی ۳ امتیاز بیشتر از ایران دارد و از سوی دیگر دو بازی خانگی در پیش دارد که این امر شانس کره جنوبی را برای صعود نسبت به ایران افزایش می دهد. در این گروه ازبکستان هم ۱۱ امتیاز دارد و علیرغم آنکه فقط دو بازی دیگر دارد شانس زیادی برای صعود مستقیم دارد. ایران برای صعود مستقیم به جام جهانی حداقل باید ۶ امتیاز کسب کند که این ۶ امتیاز باید در دو مسابقه ایران با قطر و لبنان حاصل شود چراکه بازی آخر ایران با کره جنوبی در زمین حریف بسیار مشکل است. به همین دلیل مسابقه با قطر از اهمیت خاصی برخوردار است و ایران حتی در صورت مساوی با قطر، نمی تواند برای صعود مستقیم به جام جهانی شانس چندانی داشته باشد هرچند که مساوی با قطر می تواند شانس قطریها را برای صعود غیر مستقیم به جام جهانی به شدت کاهش دهد چراکه قطر پس از مسابقه با ایران استراحت دارد و در روز آخر در زمین ازبکستان باید به میدان برود. به همین دلیل قطر با تمام قوا به دیدار ایران می آید و این امر شانس ملی پوشان ما را می تواند کاهش دهد. با این وجود اگر ایران خواستار صعود مستقیم به جام جهانی است،

ایران برای صعود مستقیم به جام جهانی حداقل باید 6 امتیاز کسب کند که این 6 امتیاز باید در دو مسابقه ایران با قطر و لبنان حاصل شود چراکه بازی آخر ایران با کره جنوبی در زمین حریف بسیار مشکل است. به همین دلیل مسابقه با قطر از اهمیت خاصی برخوردار است و ایران حتی در صورت مساوی با قطر، نمی تواند برای صعود مستقیم به جام جهانی شانس چندانی داشته باشد
باید قطر را در دوحه شکست دهد و در صورت تساوی با این تیم، بیشتر باید به فکر معجزه ای برای صعود مستقیم باشد؛ هر چند که شانس خود را برای صعود غیر مستقیم حفظ می کند. البته اگر بدترین حالت ممکن را که شکست در مقابل قطر است در نظر بگیریم، آنگاه قطر هم ۱۰ امتیازی می شود و ما با ۷ امتیاز در کنار لبنان در قعر جدول باقی می مانیم و شانس ما برای صعود به عنوان تیم سوم هم به شدت کاهش خواهد یافت. البته روز سه شنبه همزمان با بازی ایران و قطر، لبنان هم میزبان کره جنوبی است و باید امیدوار باشیم تا شاید لبنان همانگونه که برای ما در بیروت دردسرساز شد، برای کره جنوبی هم دردسر ایجاد کند؛ هرچند که بعید به نظر می رسد بتوانیم دلمان را به لبنانی که شانسی برای صعود ندارد خوش کنیم.
در مجموع اگر خواهان صعود مستقیم به جام جهانی هستیم حتما باید قطر و لبنان را شکست دهیم تا امتیازات از دست رفته را جبران کنیم و اگر با قطر مساوی کنیم، هرچند که احتمال صعود غیرمستقیم ما به جام جهانی افزایش می یابد اما برای صعود مستقیم باید به انتظار نتیجه سایر تیمها بنشینیم و مثلا امیدوار باشیم لبنان، کره جنوبی را متوقف کند یا هفته آینده مسابقه حساس کره جنوبی و ازبکستان در سئول که همزمان با بازی ایران و لبنان در تهران انجام می گیرد با تساوی خاتمه یابد. در هفته پایانی نیز ایران و کره جنوبی در سئول و ازبکستان و قطر در تاشکند دیدار می کنند. بنابراین روی کاغذ هنوز ایران شانس زیادی حتی برای صعود مستقیم به جام جهانی دارد و سرنوشت صعود در دست خودمان است؛ مشروط به آنکه قطر و لبنان را شکست دهیم و سپس در انتظار بازی آخر با کره جنوبی بمانیم. مسابقه ایران و قطر روز سه شنبه ساعت ۲۰:۴۵ در دوحه برگزار می شود. باید دید کارلوس کی روش که برخی چهره های کلیدی خود را در اختیار ندارد و خودش هم به دلیل محرومیت نمی تواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند، می تواند ایران را از مسلخ دوحه با سربلندی خارج کند؟ 

تاریخچه بازیهای ایران و قطر
تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون هجده بار برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این ۱۸ مسابقه، تیم کشورمان به ده پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده و پنج بار به نتیجه تساوی مقابل قطری‌ها رضایت داده است.
نخستین دیدار دو تیم در تاریخ یازدهم آذر ۱۳۶۷ در دوحه در چهارچوب بازی‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد. در آن دیدار که مرحوم دهداری، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، تیم ملی با گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، دو بر صفر به برتری رسید. در نخستین دیدار تاریخ دو تیم که با قضاوت واتروت میشل، داور فرانسوی در شهر دوحه و در چهارچوب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد، تیم ملی ایران با این ترکیب به مصاف حریف رفت:
احمد رضاعابدزاده، زرینچه، مهدی فنونی‌زاده، مرتضی فنونی‌زاده (۷۲ مجید نامجو مطلق)، نادر محمدخانی، مرتضی کرمانی مقدم، سیروس قایقران، صمد مرفاوی (۷۵ محمد حسن انصاری فر)، مجتبی محرمی، فرشاد پیوس و کریم باوی. سرمربی: پرویز دهداری
از جمع مربیان، محمد مایلی کهن با چهار بار مربیگری مقابل قطر از این حیث رکورددار است و در میان بازیکنان، عابدزاده به همراه دایی، هر کدام با پنج حضور مقابل قطر از این جهت دارای رکورد جالبی هستند؛ افزون بر اینکه علی دایی با به ثمر رساندن چهار گل، بهترین گلزن ایران مقابل قطر بوده است. علیرضا نیکبخت
تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون هجده بار برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این 18 مسابقه، تیم کشورمان به ده پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده و پنج بار به نتیجه تساوی مقابل قطری‌ها رضایت داده است
واحدی نیز سه گل برای تیم ملی مقابل قطر به ثمر رساند و اشکان دژاگه ، کریم باقری، وحید ‌هاشمیان، میلاد میداودی و احسان حاج صفی نیز هر کدام دو بار موفق به گشودن دروازه قطر شدند. جالب اینکه آخرین گلزن ایران اشکان دژاگه بود که در نخستین بازی‌اش برای تیم ملی در دقایق ۵ و ۵۵ گل‌های ایران را به ثمر رساند که البته در این دیدار به دلیل مصدومیت حضور ندارد . پیش از این، ایران و قطر هفت بار در دیدارهای مقدماتی جام جهانی برابر هم به میدان رفته‌اند که حاصل آن، سه برد و یک باخت و ۳ تساوی برای ایران بوده است. در این بازی‌ها، ایران ۱۲ بار دروازه تیم ملی فوتبال قطر را باز کرده و هشت بار هم برابر حریف دروازه‌اش گشوده شده است.
تاریخچه کامل دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر به شرح زیر است:
بازی شماره ۱: ایران دو، قطر صفر ـ ‌ ۱۱ آذر ۱۳۶۷ دوحه، جام ملت‌های آسیا؛ گل‌ها: کریم باوی، فرشاد پیوس.
بازی شماره ۲: ایران دو، قطر صفر ـ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۵ ‌تبریز، دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا حکیم‌زاده، ادموند اختر.
بازی شماره ۳: ایران یک، قطر صفر ـ ۱۱ خرداد ۱۳۷۵ ‌دوحه، دوستانه‌؛ ‌گل: ابراهیم تهامی.
بازی شماره ۴: ایران سه، قطر صفر ـ ۱۱ مهر ۱۳۷۶ ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: کریم باقری ـ دو گل، علی دایی.
بازی شماره ۵: قطر دو، ایران صفر ـ ۱۶ آبان ۱۳۷۶ ‌دوحه انتخابی جام جهانی.
بازی شماره ۶: قطر یک، ایران دو ـ ۱۰ مرداد ۱۳۸۰ ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علی دایی ـ دو گل.
بازی شماره ۷: قطر دو، ایران یک ـ ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.
بازی شماره ۸: ایران سه، قطر یک ـ ۲۲ مهر ۱۳۸۳ ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا نیکبخت واحدی، مهدی مهدوی کیا، علی دایی.
بازی شماره ۹: قطر دو، ایران سه‌ ـ ۴ فروردین ۱۳۸۶ ‌دوحه انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: وحید‌هاشمیان ـ دو گل، آرش برهانی.
بازی شماره ۱۰: فروردین ۱۳۸۶ ‌دوحه، دوستانه‌؛: ایران یک، قطر صفر ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.
بازی شماره ۱۱: قطر صفر، ایران صفر ـ ۲۰ دی ۱۳۸۶ ‌دوحه دوستانه.
بازی شماره ۱۲: ایران شش، قطر یک ـ ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ ‌تهران، مسابقات غرب آسیا‌؛ ‌گل‌ها: میلاد می‌داودی ـ دو گل، احمد آل نعمه، احسان حاج صفی، ‌هادی عقیلی، جلال رافخایی.
بازی شماره ۱۳: قطر صفر، ایران یک ـ ۱۹ آبان ۱۳۸۷ ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: غلامرضا رضایی.
بازی شماره ۱۴: قطر سه، ایران دو ـ ۷ دی ۱۳۸۸ ‌دوحه تورنمنت قطر‌؛ ‌گل‌ها: میلاد زنیدپور، احسان حاج صفی.
بازی شماره ۱۵: ایران صفر، قطر صفر ـ دی ۱۳۸۹ ‌دوحه، دوستانه.
بازی شماره ۱۶: ایران یک، قطر یک ـ شهریور ۱۳۹۰ ‌دوحه، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ ‌گل‌: ‌هادی عقیلی.
بازی شماره ۱۷: ایران دو، قطر دو ـ ۱۰ اسفند ۱۳۹۰تهران، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ ‌گلها‌: ‌ اشکان دژاگه (۲گل)
بازی شماره ۱۸: ایران صفر، قطر صفر ـ ۲۳ خرداد ۹۱ تهران، مقدماتی جام جهانی برزیل؛
ترکیب تیم ملی ایران در بازی رفت در مقابل قطر:
مهدی رحمتی، خسرو حیدری، سید جلال حسینی، مهرداد پولادی، هادی عقیلی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، حسین ماهینی(۵۳- اشکان دژاگه)، احسان حاج صفی(۴۶- محمدرضا خلعتبری)، علی کریمی و کریم انصاری فرد(۹۰- مازیار زارع)
سرمربی: کارلوس کی‌روش

کد مطلب: 32222
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *