۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۴

درخواست معاونت مطبوعاتی از مردم: سایت های خبری بدون مجوز را معرفی کنید

از آنجایی که در حال حاضر صدها سایت خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات وجود دارد و شناسایی همه آنها مقدور نیست به کمک شهروندان برای جامعیت ایفای وظیفه قانونی خود نیازمندیم.
درخواست معاونت مطبوعاتی از مردم: سایت های خبری بدون مجوز را معرفی کنید
معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای ضمن معرفی یک سامانه پیامکی ویژه، از عموم شهروندان، دستگاه‌های ذیربط و فعالان دلسوز فرهنگی-رسانه ای خواست تا در اجرای وظایف قانونی و به امید فضایی مهذب و مورد انتظار رهبر معظم انقلاب در جهت شناسایی سایت‌های خبری فاقد مجوز هیات نظارت بر مطبوعات، به این معاونت کمک کنند.

به گزارش فریادگر؛ در این اطلاعیه که از سوی اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، آمده است:

«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت اجرای ماده ٧ قانون مطبوعات موظف به جلوگیری از انتشار رسانه های فاقد مجوز است. همچنین با هدف جلوگیری از رفتار غیرقانونی، غیراخلاقی، غیر حرفه ای و غیر شفاف، صیانت از حقوق شهروندی، حمایت از رسانه های قانونی و محدود کردن شب نامه های الکترونیک از انتشار رسانه های فاقد مجوز جلوگیری می کند.

البته در فضای وب، دسته بندی های مختلفی وجود دارد؛ پورتال ها، وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، تبادلات مالی، امور تبلیغاتی، فعالیت های آموزشی و سایت های خبری از آن جمله اند که قانون مطبوعات صرفا بر دسته اخیر شامل است.

از آنجایی که در حال حاضر صدها سایت خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات وجود دارد و شناسایی همه آنها مقدور نیست به کمک شهروندان برای جامعیت ایفای وظیفه قانونی خود نیازمندیم.
سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۰۲۰۲ برای این امر در نظر گرفته شده است تا عموم مردم بتوانند نشانی اینترنتی سایت های فاقد مجوز را به این سامانه ارسال کنند.

نشانی سایت های بدون مجوز، به منظور مسدود شدن بتدریج برای وزارت ارتباطات ارسال می شود و بدیهی است سایت هایی که از شاخص های اخلاقی به دور هستند و دروغ، توهین، تهمت، ورود به حریم خصوصی مردم، هتک ارزشها، نقض منافع و امنیت ملی، قانون شکنی و سیاه نمایی را سرلوحه کار خود قرار داده اند در اولویت برخورد قرار می گیرند.

در اجرای وظایف قانونی و تحقق ضرورت و سیاست یادشده و به امید فضایی مهذب و مورد انتظار رهبر معظم انقلاب، به کمک همه دستگاه های ذیربط و فعالان فرهنگی-رسانه ای نیازمندیم تا بدون هرگونه تبعیض، آلوده کنندگان فضای رسانه ای و اجتماعی، اصلاح یا طرد شوند و قانون شکنان نتوانند مأمنی برای تداوم ناامن سازی فضای روانی جامعه بیابند.

در حال حاضر بالغ بر ٢٧٠ خبرگزاری و سایت خبری موفق به اخذ مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات شده اند و ضمن رعایت چارچوب ها و تکالیف قانونی و حرفه ای از حمایت های حقوقی این قانون نیز بهره مند می شوند.

رسانه هایی که تاکنون از این الزام قانونی بی اطلاع بوده اند می توانند در سامانه الکترونیکی ثبت تقاضاها (e-rasaneh.ir) درخواست خود را ثبت و کد رهگیری، دریافت دارند.

ثبت در سامانه ساماندهی یا نفس ارائه درخواست از هیأت نظارت به منزله مجوز انتشار نیست، هرچند تمهیدات لازم از سوی هیأت محترم نظارت بر مطبوعات برای تسریع به رسیدگی این درخواست ها صورت می گیرد.

همچنین سایت های بدون مجوز فیلتر شده به محض دریافت مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، رفع فیلتر می شوند.
منبع: مهر
کد مطلب: 41194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *