۰
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳

افت قیمت مسکن ادامه دارد

مطابق آخرين ميانگين قيمت مسكن در تهران، سطح نرخ‌ها هم‌اكنون به متري 4 ميليون و 170 هزار تومان رسيده است.
افت قیمت مسکن ادامه دارد
طی یکسال گذشته علی رغم کاهش قیمت مسکن در کلانشهرهایی مانند تهران اما رکود در بازار مسکن روند افزایشی داشته و بر اساس گزارش های رسمی مرکز آمار حجم معاملات خرید و فروش مسکن در یکسال اخیر با افت قابل توجهی همراه بوده است.

بر اساس جدید ترین گزارش مرکز آمار در حوزه مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۴۱۹۶ هزار ریال بوده که نسبت به دوره قبل ۲.۲ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵.۱ درصد افزایش داشته است.

اما رکود در بازار مسکن موجب شد تا فصل نقل و انتقالات امسال مسکن همچون سال های گذشته داغ نباشد و کمتر صاحب خانه ای اقدام به فروش و کمتر متقاضی اقدام به خرید مسکن کند و بیشتر معامله های ثبت شده نیز مربوط به قراردادهای رهن و اجاره مسکن و یا تمدید آنها بود.

بر همین اساس و با توجه افت قدرت خرید مردم در بازار مسکن مسئولان دولتی برای خروج بازار از رکود به دنبال افزایش وام خرید مسکن هستند تا بتوانند از این طریق خرید و فروش در بازار را افزایش داده و رونق به بازار بازگردد.

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با نامه نیوز در این رابطه می گوید با توجه به این که قیمت مسکن در سال های اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است قدرت خرید مسکن مردم کاهش یافته و بر همین اساس اجاره مسکن زیاد شده است. یکی از راههای اصلی خانه دار شدن مردم کمک های مالی بانک ها به مردم است و وزارت راه و شهرسازی نیز به همین دلیل افزایش وام خرید مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفته است در صورتی که این تصمیم وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شود و وام خرید مسکن افزایش یابد به طور حتم مردم با قدرت بیشتری اقدام به خرید مسکن می کنند و آثار آن را سال آینده در بازار خواهیم دید که به بازگشت رونق به بازار کمک خواهد کرد.

به گفته نریمان میزان تسهیلات پیشنهادی خرید مسکن از ۵۰ میلیون تومان تا بیش از ۸۰ میلیون تومان متغیر است و به عوامل مختلفی همچون میزان پس انداز بستگی دارد. با توجه به این که قیمت مسکن در کلان شهرها بیشتر از دیگر شهرها است میزان تسهیلات خرید مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است و نباید درباره حل مشکن مسکن تنها به تهران فکر کرد و باید نگاه ملی داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با توجه به بررسی های صورت گرفته این میزان تسهیلات برای خرید مسکن ارائه شده و برای خرید مسکن در تمام مقاط کشور مناسب است و در صورت اجرایی شدن نقش مهمی در از بین رفتن رکود از بازار مسکن خواهد داشت، گفته است در بیشتر کشورهای جهان این موضوع وجود ندارد که خریداران ۱۰۰ درصد ارزش مسکن را به فروشنده به صورت نقدی پرداخت کنند و بانک ها نقش مهمی را در خانه دار شدن مردم ایفا می کنند و این موضوع نیز باید در ایران اجرایی شود.

نریمان اعلام کرده است با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پول کشور وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش میزان وام مسکن است تا بتواند با کمک مناسب بانک ها به خانه دار شدن مردم کمک کند. البته وام خرید مسکن در تمام دنیا ویژه است و بانک ها تسهیلات با سود اندک و اقساط طولانی مدت در اختیار مردم قرار می دهند و ما نیز به دنبال این موضوع هستیم و باید تسهیلات با رقم مناسب با اقساط طولانی در اختیار مردم رار بگیرد تا مردم بتوانند با کمک پس اندازهای خود صاحب خانه شوند.

وی همچنین درباره زمان بازگشت رونق به بازار مسکن گفته است هم اکنون دولت در اقتصاد کشور بسته ویژه خروج از رکود را مطرح کرده و رئیس جمهور نیز اعلام کرده است از رکود عبور کردیم. اما باید به این نکته اشاره کرد که برای توسعه اقتصاد تنها خروج از رکود کافی نیست و باید به سمت رونق حرکت کرد و هم اکنون بخش های مختلف اقتصاد ایران از جمله بازار مسکن در مرحله رسیدن به رونق هستند و امیدواریم با اجرایی شدن برنامه های دولت، تا پایان سال رونق در تمام بازارهای اقتصادی کشور حاکم شود.

اما افزایش وام خرید مسکن به ۸۰ میلیون تومان موافقان و مخالفان فراوانی دارد و مخالفان این موضوع معتقد هستند که ۸۰ میلیون تومان به مردم برای خرید مسکن کمک چندانی نمی کند و تنها تورم را افزایش می دهد.

در همین رابطه حسام عقبایی با تاکید بر این که مدل پرداخت وام مسکن به متقاضیان مصرفی بهترین شکل حمایت و تامین مالی از طرف تقاضا به شمار می رود گفته است در صورتی که تسهیلات به ساخت پرداخت شود، سازنده متناسب با محاسبات اقتصادی خود، قیمت فروش را به چند برابر قیمت تمام شده افزایش می دهد.

وی گفته است در این حالت سهم تسهیلاتی که در پایان مراحل ساخت آپارتمان به خریدار آپارتمان می شود از قیمت فروش کاهش می یابد .این تجربه در سال های اخیر که بانک ها غالب تسهیلات مسکن را به سمت ساخت و ساز هدایت کردند، مشهود است و نشان می دهد در هر سال قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر این که در شرایط فعلی بازار مسکن به شدت نیازمند ارائه تسهیلات بانکی موثر و پر قدرت است، اعلام کرده است دولت باید برای جلوگیری از ایجاد رانت و تبعیض در طرح خود برای افزایش وام مسکن، به طور جدی و دقیق برنامه‌ریزی کند.

این در شرایطی است که در سال جاري معاملات آپارتمان در تهران با متوسط قيمت ۴ ميليون و ۳۵۰ هزار تومان به ازاي هر مترمربع در پايان خرداد۹۳، وارد بازار تابستاني شد و این روزها فضاي بازار ملك در شرايطي حالت پاييزي به خود می‌گیرد كه مطابق آخرين ميانگين قيمت مسكن، سطح نرخ‌ها هم‌اكنون به متري ۴ ميليون و ۱۷۰ هزار تومان رسيده است.

با توجه به این که دو.لت به دنبال افزایش وام خرید مسکن است و در ماه های اخیر روند کاهش قیمت مسکن در بازار ادامه دار بوده باید دید سرانجام در فصل پاییز رونق به بازار مسکن باز می گردد یا باز هم رکود در این بازار ادامه خواهد یافت.
کد مطلب: 41600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *