۰
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸

روحانی لباس رزم پوشید

روحانی در جمع دانشگاهیان از فشارهای بی‌شمار علیه دولتش پرده برداری کرد.
روحانی لباس رزم پوشید
آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور رئیس جمهور زمان مناسبی بود تا روحانی از فشارهای مخالفان بر دولت برای تغییرات گسترده در وزارت علوم پرده برداری کند. دانشگاه تهران شاید بهترین مکانی بود که روحانی می‌توانست پس از گذشت یک سال از عمر دولتش برای اولین بار از فشارهایی سخن بگوید که می‌خواهند سد راه دولت در تصمیاتش در مورد وزارت علوم شوند.

روحانی در این جمع برای اولین بار از فشارهایی رونمایی کرد که از او می‌خواسته است، فرجی دانا قبل از استیضاح از سوی مجلس از سمتش استعفا دهد.

رئیس جمهور متفاوت با یک سال گذشته، اینبار بدون کنایه‌ و صریح از کسانی صحبت کرد که حتی برای تعیین یک رییس دانشگاه نیز به او فشار می‌آورند. روحانی در جمع دانشگاهیان گفت:« یک وقتی آقایی را می خواستیم مسئولیتی بدهیم، فردی آمد و عکسی نشان داد و گفت این فرد این اشکال را دارد. متاسفانه در جاهای تصمیم گیری بسیار مهم میگویند فلان آقا برای ریاست فلان دانشگاه خیلی مصلحت نیست، وقتی می پرسیم چه شده می گویند آن آقا درباره او این را گفته. حالا او که گفته کیست؟ به چه علت گفته؟ به این راحتی آبروی مردم را معامله می کنیم و اسمش را می گذاریم دقت نظر؟ این دقت نظر نیست، این تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی مردم است. اگر مدرک و سند قابل اعتماد هست اشکالی ندارد؛ باید حواسمان جمع باشد. در طول این یکسال تلاش ما بر این بوده است که دانشگاه ما فضایش از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد.»

این سخنان نشان می‌دهد که روحانی از استراتژی خود برای مقابله با مخالفان خود پرده برداری کرده است. روحانی بیش از این سعی می‌کرد با لبخند و گاهی با کنایه با مخالفان صحبت کند. شیوه‌ای که سبب شده بود برخی از موافقان دولت از روحانی بپرسند چرا در مقابل تمام فریاد‌های بلند مخالفان تنها لبخند می‌زند و رابطه خوب سخن به میان می‌آورد.

رئیس جمهور پیش از این فشارها سخن نگفته بود و تنها گاهی مخالفان را مورد نقد قرار داده بود و از آنان خواسته بود با شناسنامه سخن بگویند. به نظر می‌رسد فشارهای فراوان جریان‌های مختلف به روحانی زمینه ساز فعال شدن آتش فشان درونی روحانی در قبال مخالفان شده است. مخالفان روحانی در زمینه‌های مختلف رودروی دولت ایستاده‌اند و سعی می‌کنند با هر روشی و از هر طریقی مخالفت خود را با روحانی اعلام کنند. تفاوتی هم ندارد که این زمین انتقاد سیاست خارجی باشد یا ورزش، اقتصاد باشد یا فرهنگ!

هدف مخالفان تخریب دولت یازدهم است. مخالفانی که برخلاف مخالفان دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهروز، از هر روشی برای تخریب دولت تدبیر و امید استفاده می‌کنند. همین بی‌اخلاقی‌ها زمینه ساز تغییر روش روحانی شد یا به معنای بهتر روحانی برای مقابله با مخالفان لباس رزم پوشیده است.

او این شیوه تازه را از وزارت علوم شروع کرد تا نشان دهد دفاع از دولت را در دستور کار قرار داده است. آغاز این شیوه می‌تواند حاوی پیامی برای مخالفان دیگر دولت به ویژه در زمینه سیاست خارجی باشد. کسانی که بازهم شمشیر مخالفت خود را برای ظریف و سیاست خارجی دولت از رو بسته اند.

این در حالی است که موج تازه حملات به دستگاه دیپلماسی کشور بعد از حضور روحانی و ظریف در سازمان ملل آغاز شده است و دلواپسان از سخنان کامرون علیه ایران و سخنان ظریف در مورد آینده تندروهای در ایران در صورت شکست مذاکرات به عنوان چماق تازه علیه دولت استفاده می‌کنند و حتی ظریف را متهم به غرب گرایی می‌کنند.

روزنامه وطن امروز در مطلبی عجیب می‌نویسد:« ظريف از سرتاپا بوي غربزدگي مي‌دهد و در اين ميانه هيچ نگراني از اينکه شعار گفتمان خود را به اسم چند کارگردان مطرح کشور با تبعات «برد دشمن» در مذاکرات علني کند، ندارد! باعث شرمندگي است اما هنوز ايران به عنوان ابرقدرتي منطقه‌اي از تئوري‌هاي تاريخ‌گذشته کيسينجر در فضاي بين‌الملل به اسم «علم روز» و «زبان بين‌الملل» آويزان است و بزرگ‌ترين ديپلمات‌هايش بر کرسي عاريتي گروه سياست خارجي «گري سيک» تحت مديريت برژينسکي بازنشسته، در کلمبيا يونيورسيتي تکيه زده‌اند! از بازي «برد- برد» با «دشمن» چيزي فراتر از ديپلماسي «توافق با کدخدا به هر قيمتي» و «دوپينگ توکل بر دشمن» براي پيروزي در انتخابات مجلس نمي‌توان انتظار داشت. اين درس بزرگ تاريخ ۳۶ ساله ديپلماسي عاريتي است.»

روزنامه کیهان سردمدار رسانه‌های مخالف ظریف نیز در مخالفت با دیپلماسی دولت می‌نویسد:« سخنان ظریف یعنی اصل برانجام توافق به هر قیمتی است برای باقی ماندن در قدرت و کوتاه کردن دست رقیب از بازگشت به قدرت! وگرنه چه کسی است که نداند توافق به هر قیمتی، نه با عقل جور در می‌آید و نه با منافع ملی. دلیل دیگری بر این مدعا که حصول توافق به هر قیمتی برای عده‌ای، هدف مهم و نهایی است، عبارتی است که در پوستر این کمپین آمده است: «قبل از پایان سال، بحرانی نهفته، که بر زندگی همه تأثیر گذاشته، می‌تواند حل و فصل شود...» اما نمی‌گوید عامل بحران کیست و حل و فصل آن چه بهایی دارد؟!»

همین حملات می‌تواند زمینه ساز روایت دوباره روحانی از فشارها باشد. فشارهایی که اینبار بر دستگاه دیپلماسی کشور وارد می‌شود تا دولت روحانی در مسیر گفت‌وگو و مذاکره گام برندارد.

به نظر می‌رسد می‌رسد « شیخ دیپلمات» تصمیم گرفته است از فشارها با مردم سخن بگوید و آنان را در جریان امور قرار دهد. شاید سخنان دیروز روحانی در دانشگاه تهران پایانی باشد بر مداراهای رئیس جمهور روحانی در قبال مخالفان دولت تدبیر و امید. دیروز مردم بعد از مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، بی پروا ترین روحانی سال را مشاهده کردند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *