۰
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳

آصفی: نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی است

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران معتقد است که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از بخش فنی خارج و در انتظار تصمیم سیاسی است.
آصفی: نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی است
«همه گروه‌ها و افراد کاری کنند که با نشان دادن همدلی و وحدت ملی نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر انشاالله پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم.» وزیر خارجه ایران با این سخنان دهمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ را در بدو ورود به اتریش آغاز کرد و از جدیت و تلاش برای رسیدن به توافق نهایی گفت.

روز نخست از آغاز دهمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و غرب در وین پایتخت اتریش با ناهار کاری مسئولان هیئت های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ در محل نمایندگی ایران برگزار و سپس طرفین وارد مذاکرات دوجانبه شدند تا رایزنی های چندجانبه تا آخرین ساعات شب گذشته همچنان ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر زمزمه های عزم وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ برای پیوستن به مذاکرات در روزهای آینده نیز بلندتر شده است و وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که جان کری روز چهارشنبه عازم وین خواهد شد.

محمد جواد ظرف، وزیر خارجه ایران اما صبح روز گذشته پس از ورود به وین در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «اگر بر اثر زیاده‌خواهی طرف مقابل، راه‌حل به دست نیاید، دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست برنمی‌دارد.»

در همین رابطه محمدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز، با اشاره به اینکه مذاکرات سخت و دشواری پیش روی ایران و گروه ۱+۵ است، گفت: مذاکرات در شرایط کنونی و پس از نشست مسقط از حالت فنی خارج شده و معتقدم که اکنون نتیجه نهایی این مذاکرات، نیازمند تصمیم گیری سیاسی است.

وی با بیان اینکه جزئیات بسیاری همچنان برای بحث و بررسی و نهایی باقی مانده و حتی اگر طرفین در کلیات به توافق برسند همچنان جزئیات زیادی باقی مانده است، تاکید کرد: در مذاکره و گفت وگو همیشه امکان وقوع یک اتاق غیرمنتظره وجود دارد و اگر این اتفاق غیرمنتظره در این مذاکرات صورت نگرفت، ما ۳ موضوع را می‌توانیم در سوم آذر تصور کنیم.

آصفی در ادامه افزود: نخستین احتمال، شکست مذاکرات، دوم تمدید و سوم توافق کامل است، من تصور نمی‌کنم طرفین با توجه به راه طولانی که سپری کردند شکست مذاکرات را اعلام کنند و قاعدتا این اتفاق نمی افتد چرا که فکر میکنم یک توافق نسبی و اجمالی در چارچوب توافق بر سر کلیات صورت بگیرد و اتفاق نظر بر سر جزئیات به آینده موکول شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاق غیرمنتظره ای می تواند به امضای توافق جامع و نهایی در این دور از مذاکرات منجر شود، گفت: اتفاق غیرمنتظره به این معنا که اوباما به این نتیجه برسد که اگر اکنون نتواند با ایران به توافق برسد در آینده نیز امکان این موضوع را به هیچ عنوان نخواهد داشت و در صورت عدم انعطاف پذیری تنها امتیاز خود در عرصه سیاست خارجی را از دست خواهد داد.

آصفی امکان دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ در وین را زیاد خواند و گفت: اگر آمریکا واقعا حقوق ایران را به رسمیت بشمارد و از مواضع غیرمنطقی خود عقب نشینی کند می توانیم در سوم آذر ماه جشن ملی برگزار کنیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه همچنین گفت: قطعا ایران در موقعیت برتر و غرب در موضع ضعف قرار دارد؛ ما در مذاکرات، فضای بین المللی و شرایط حاکم بر منطقه در موقعیت برتر قرار داریم و مهم ترین از همه ما داریم از حقوق خود دفاع می‌کنیم و این غرب است که حرف غیرمنطقی میزند.
کد مطلب: 42985
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *