۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۳
'رامین مهمانپرست':

طرح كوفی عنان بهترین راهكار حل مساله سوریه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاكید بر این كه طرح كوفی عنان در مورد سوریه شكست نخورده است، گفت: این طرح در شرایط فعلی بهترین راهكار حل مساله سوریه است.
طرح كوفی عنان بهترین راهكار حل مساله سوریه است
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'رامین مهمانپرست' روز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی تصریح كرد: جریاناتی به دنبال به شكست كشاندن طرح كوفی عنان و برقرار نشدن امنیت و ثبات در داخل سوریه هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: باید جلوی مداخلات خارجی گرفته شود تا طرح آقای عنان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را كه زمینه ساز گفت و گو ها باشد، بتوان دنبال كرد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: در بسته پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ موضوعات منطقه ای از جمله راه حلی برای حل مساله سوریه ارایه شده، آیا زمان آن نرسیده است كه درباره این طرح وارد مذاكره شویم؟ آیا در سفر اخیر كوفی عنان به تهران رایزنی هایی درباره این طرح صورت گرفته است؟

مهمانپرست در پاسخ گفت: طرح ما در رابطه با بحث سوریه، مشخص است. ما در شرایط فعلی حمایت از طرح آقای عنان را بهترین راهكار موجود می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این كه 'مذاكراتی كه تاكنون با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه انجام شده در همین جهت بوده است'، ادامه داد: توافقی هم كه برای تمدید حضور ناظران بین المللی انجام شد، به معنای این است كه طرح آقای عنان در حال پیگیری است.

مهمانپرست با بیان این كه مذاكرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ چارچوب خاص خود را دارد، گفت: پیش از این هم مذاكرات در استانبول، بغداد و مسكو انجام شد و بر اساس توافقی كه صورت گرفت، كارشناسان فنی نشستی را در استانبول داشتند و پس از نشست كارشناسان فنی، نشست سیاسی بین تیم های مذاكره كننده امروز در استانبول برگزار می شود.

وی ادامه داد: موضوع های متنوعی كه در پیشنهادهای مختلف دو طرف پیش از این طرح شده است، در این مذاكرات دنبال خواهد شد .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این كه هدف نزدیك كردن دیدگاه های موجود است، گفت: باید منتظر نتیجه مذاكرات باشیم.

** هدف رایزنی ها باید ثبات وامنیت در سوریه برای انجام گفتگو بین طرفین باشد.

مهمانپرست همچنین درمورد پیشنهاد 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی برای تشكیل كمیته ای در سوریه جهت برگزاری انتخابات زودهنگام در این كشور اظهارداشت: موضع ایران در قبال سوریه از ابتدا چارچوب مشخصی داشته است و ما حمایت خود را هم از مردم سوریه و هم از اقدامات اصلاحی دولت این كشور اعلام كرده ایم.

وی افزود: نخست باید ثبات، امنیت و آرامش در سوریه برقرار شود و درگیری هایی كه با دخالت و حمایت كشورهای خارجی در داخل سوریه ایجاد شده است، متوقف شود.

وی خاطرنشان كرد: اقدامات تروریستی و حمایت از این اقدامات كه به نفع مردم سوریه و كشورهای منطقه نیست از جمله اقداماتی است كه باید متوقف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: طرح های مختلفی ممكن است برای رسیدن به نقطه مطلوب در سوریه مطرح شود اما طرح كلی ایجاد فضای مناسب برای گفتگوهای بین مردم مخالف و دولت سوریه است.

مهمانپرست تصریح كرد: طرح كوفی عنان برای رسیدن به یك هدف مشخص مناسب ترین طرح در شرایط فعلی تلقی می شود.

وی افزود: رایزنی با كشورهای مختلف در دستور كار قرار دارد كه هدف همه آنها باید ثبات و امنیت در سوریه برای انجام گفتگو بین طرفین باشد.
کد مطلب: 646
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *