۰
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵

ترامپ، حامی ارزشهای عربستان

"ترامپ در پذیرش روایت عربستان درباره قتل خاشقجی، نتیجه گیری‌های سیا و ارزش‌های آمریکایی را کلا زیر پا گذاشت و رد کرد."
"ترامپ در پذیرش روایت عربستان درباره قتل خاشقجی، نتیجه گیری‌های سیا و ارزش‌های آمریکایی را کلا زیر پا گذاشت و رد کرد."
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره قتل خاشقجی می‌نویسد: «دونالد ترامپ‌، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه انتقادهای تند از سوی منتقدان بدبین برجسته آمریکایی را تایید کرد.
ترامپ با رد یافته‌های سیا، در بیانیه‌ای گیج کننده که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت که نادرست بودن قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی و اینکه مسئولیت اصلی بر گردن کیست، اصلا مهم نیست چون او در مقابل عربستان نمی‌ایستد. او گفت که شانس تامین مالی، نفت و کمک در خاورمیانه از سوی عربستان را با مسئول دانستن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی به خطر نمی‌اندازد.
ترامپ کاملا مشخص کرد که هدفش از استفاده از این علامت تعجب در جمله‌ای که گفته است، حتی اگر حقیقی و عادلانه نباشد، چیست: اگر ولیعهد بن سلمان درباره این رویداد ناراحت کننده، اطلاعاتی داشته باشد، خیلی خوب می‌شود- شاید او بداند شاید هم چیزی نداند!
خاشقجی ساکن ویرجینیای آمریکا بود اما شهروندی این کشور را نداشت و ستون نویس روزنامه واشگتن پست نیز بود. این مساله به نفع امنیت خبرنگاران یا آمریکایی‌های خارج نشین نیست که ترامپ حتی به صورت شفاهی اقدام به محکوم کردن تیم کشتار خاشقجی نکرده است. ولیعهد ۳۳ ساله عربستان متحد و رفیق جارد کوشنر، داماد ترامپ و خود رئیس جمهوری آمریکا است.
ترامپ در این بیانیه اعلام کرد:‌ جهان مکانی بسیار خطرناک است.
او با تحسین از حاکمان مستبد در جای جای جهان و عربستان، جهان را خطرناک‌تر هم کرده است. قتل خاشقجی به نظر بازتاب غرور رو به رشد نژادی از حاکمان خودکامه غیرقابل نفوذ در مقابل شرم یا قضاوت اخلاقی است. ترامپ معافیت آنها از مجازات را تایید می‌کند.
در شرایط ساده و اغلب نادرست، بیانیه ترامپ بازتاب دیدگاه او است که تمامی روابط، معاملاتی هستند و ملاحظات حقوق بشری یا اخلاقی باید قربانی درک اولیه منافع ملی آمریکا شوند یا همان عبارت معروفی که خودش می‌گوید:"نخست آمریکا!"
ترامپ گفته است:‌ هرگز تمام آن چیزی که درباره قتل خاشقجی است، نمی‌فهمیم. به هر حال، روابط ما با دولت عربستان است.
نخستین واکنش ترامپ به مساله خاشقجی تنها پس از اظهارات بلندش درباره ایران بود که به عقیده ترامپ تنها مسئول جنگ یمن است. رئیس جمهوری آمریکا بدون توجه به شواهد و مدارک موجود درباره اینکه عربستان دست به کمپین هوایی تبعیض آمیز در یمن می‌زند و مسئول فاجعه بشری در این کشور است، مدعی شد که اگر ایران از جنگ یمن عقب نشینی کند، عربستان نیز با خشنودی این کار را می‌کند و به تامین کمک‌های بشری می‌پردازد. این مطلب در پی انتقال ده‌ها میلیارد دلار از فروش سلاح و سرمایه گذاری‌ای مطرح شد که ترامپ مدعی است از عربستان به چنگ آورده – ادعایی که به شدت اغراق آمیز و دور از واقعیت است.
زمانیکه رئیس جمهوری آمریکا به صورت خلاصه‌ای به قتل خاشقجی اشاره کرد  و از عبارت "یک قتل وحشتناک" استفاده کرد، از واژگان سعودی‌ها بهره برد که گفته بودند این خبرنگار دشمن کشور و یک اسلام‌گرا است و بی تردید اضافه کرد که این مساله بر تفکراتش اثری نمی‌گذارد. این نخستین باری نیست که ترامپ گفته کسی نیست که به خاطرش آمریکا منافعش را به خطر بیندازد.
در صورت نبود رهبری از سوی رئیس جمهوری، کنگره باید اقدام کند و از موضع آمریکا در جهان دفاع به عمل بیاورد. ترامپ می‌داند که با کنگره برخورد دارد: اظهاراتش شامل چالش با اعضای کنگره است که برای دلایل سیاسی یا چیز دیگری به دنبال مسیری متقاوت از ترامپ هستند.
نحوه‌ای که آقای ترامپ به درخواست مطرح شده از سوی هر دو حزب برای استفاده از اهرم فروش تسلیحات به منظور مجازات عربستان اشاره کرده بیش از هر چیز چالشی برای لیندسی گراهام بود؛ سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی که در میان مخالفت اصول‌محور با ترامپ و حمایت از روی ناچاری از وی حرکت می‌کند. گراهام کمی پس از انتشار صحبت‌های ترامپ توسط کاخ سفید، به مخالفت برخاست و نوشت: مطمئنم که حمایت دو حزبی از تحریم‌های جدی علیه عربستان شامل افرادی در خانواده سلطنتی و به خاطر این اقدام وحشیانه خارج از هر عرف مدنی وجود دارد. با وجود آنکه عربستان یک متحد استراتژیک است، اما این روند از سوی ولیعهد نشان دهنده بی احترامی به روابط است و او از نظر من بسیار خطرناک است.
قتل جمال خاشقجی از منظر حقوق بشری، حقیقت و عدالت می‌طلبد که هیچ کس در عربستان به ویژه ولیعهد، بدون حسابرسی نماند.
نوبت شماست، سناتور گراهام.»
کد مطلب: 97834
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *