۰
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۴

امام جمعه و راننده ۱۱ ساله

سیف الرضا شهابی
در میان انبوه اخباری که از  داخل کشور و خارج هر روز و هر ساعت مخابره می شود بعضی خبرها حکایت  از وقوع حادثه ای دردناک و  نگران کننده است و شاید نتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد زیرا عبور کردن از آن ها و عدم توجه می تواند فاجعه ای بزرگ تر و دردناک تر و غمناک تر بیافریند .
امام جمعه و راننده ۱۱ ساله
در میان انبوه اخباری که از  داخل کشور و خارج هر روز و هر ساعت مخابره می شود بعضی خبرها حکایت  از وقوع حادثه ای دردناک و  نگران کننده است و شاید نتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد زیرا عبور کردن از آن ها و عدم توجه می تواند فاجعه ای بزرگ تر و دردناک تر و غمناک تر بیافریند . خبر مورد نظر که برای بسیاری از مردم کشور تکان دهنده بود رانندگی پسر ۱۱ ساله امام جمعه تفرش است که در تصادف رانندگی سه تن از سرنشینان خودرو مقابل را که یک مرد و دو دخترش بودند به کام مرگ فرستاد و یک نفر را هم مجروح و راهی بیمارستان کرد. هر روز سوانح رانندگی در گوشه و کنار کشور رخ می دهد و با زخمی شدن و فوتی همراه است ولی حادثه اخیر و مورد نظر نوبری است در جامعه پر التهاب که علاوه بر این که سخت دردناک است نشان از بی توجهی مسئولین به قوانین جاری کشور دارد که خود باید نمادی از اجرای صحیح قوانین باشند. در حالیکه افراد عادی که هیچگونه مسئولیتی ندارند و شاید از سواد کافی و سطح بالا برخوردار نیستند بر این موضوع واقفند اولا بدون گواهینامه نباید رانندگی بکنند و ثانیا رانندگی برای سنین غیر قانونی خلاف نص صریح قوانین مربوطه است. چرا امام جمعه شهری مهم در جغرافیای کشور و در استان مرکزی که وظیفه ارشاد و راهنمائی مسئولین دیارش را بر عهده دارد و اگر مسئولی از روی عمد یا سهو تخلف از قوانین کرد وظیفه دارد به او تذکر دهد به خودش اجازه داده تا فرمان اتومبیل را به دست دردانه اش بسپارد تا در یک جاده رانندگی کند؟! این در حالی است در بسیاری از کشورها ، کودکان تا سنی حق ندارند در روی صندلی جلو بنشینند تا چه رسد فرمان خودرو را به دست بگیرند! حتی نوزادان نمی توانند در آغوش مادر در صندلی جلو باشند و در چنین مواقع  اگر پلیس مشاهده کند جریمه می کند .
در ارتباط با رانندگی فرزند امام جمعه تفرش ، اگرچه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بلا فاصله امام جمعه تفرش را عزل کرد ولی آیا اولا عزل ایشان می تواند مرهمی بر زخم بر جای مانده خانواده ای داغدار باشد که عزیزانشان را بر اثر بی توجهی به قانون از دست دادند؟ ثانیا باید شورای مزبور خود پیشقدم شود و امام جمعه را به مراجع حقوقی و قضائی بسپارد تا مطابق با قانون با او رفتار شود .
 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید در انتخاب ائمه جمعه دقت بیشتری اعمال کند و بعد از انتخاب ، بر رفتار و گفتار آن ها نظارت بیشتر داشته باشد و اجازه ندهد هر سخن و هر کاری انجام دهند. در فرهنگ اسلام ، جایگاه و تریبون نماز جمعه از قداست خاصی برخوردار است و نباید جایگاهی برای تسویه حساب های شخصی باشد یا خطبه ها که باید دعوت به تقوی باشد تبدیل به ریختن آبروی افرادی باشد که در مظان اتهام قرار دارند و هنوز دادگاهی تشکیل نشده و رای بر مجرمیت و محکومیت صادر نشده است  . قطعا اگر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در انتخاب ائمه جمعه دقت بیشتر مبذول کند و بعد از انتخاب بر اجرای قانون تاکید بورزد حوادثی نظیر سپردن فرمان خودرو به کودک ۱۱ ساله توسط یک امام جمعه رخ نخواهد داد .
 
کد مطلب: 160971
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *