۰
جمعه ۲۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۴

علت تقدم تل‌آویو در سفر جو بایدن

سیف الرضا شهابی
علت تقدم تل‌آویو در سفر جو بایدن
روز جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ هدف اول از سفر خاورمیانه‌ای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از اسرائیل به پایان رسید. رئیس جمهور آمریکا با هواپیمای اختصاصی تل آویو را به مقصد جده در عربستان ترک کرد تا در این کشور با مقامات عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس دیدار و گفتگو داشته باشد. اولین سوال که از برنامه سفر مزبور مطرح می‌شود این است: چرا بایدن سفر به دو کشور منطقه یعنی اسرائیل و عربستان را از اسرائیل شروع کرد و در عربستان ادامه داد و به پایان رساند و عکس آن انجام نگرفت؟
شاید برای پاسخ به سوال فوق دلایلی ذکر شود ولی از نگاه نگارنده ترتیب سفر کاملا حساب شده و بر اساس اهداف نظامی و امنیتی انجام گرفته است.
مدتی است مقامات آمریکایی و اسرائیلی بر کارایی پهپادهای ایران مانور می‌دهند تا جائی که آقای «جیک سالیوان»، رئیس شورای امنیت ملی آمریکا در آستانه سفر بایدن به اسرائیل و عربستان و همچنین سفر ولادیمیر پوتین به تهران در روز سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در مصاحبه‌ای با خبرنگاران اعلام کرد:
«ایران در حال آماده سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است.»
از طرف دیگر اسرائیل هم با تبلیغات گسترده خطر پهپادهای ایرانی را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس به این کشورها گوشزد و بزرگ‌نمایی می‌کند. پهپادهایی که به تاسیسات نفتی و غیر نفتی در عربستان و امارات توسط انصارالله یمن حمله می‌کردند را ساخت ایران معرفی می‌کند تا در حکومت‌های عربی از پهپادهای ایرانی ترس و خوف ایجاد کند. گذشته از این که ایران در تولید و تاثیرات تخریبی پهپادها تا چه حد موفق بوده از موضوع این یادداشت خارج است.
اسرائیلی‌ها در روز چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ هنگام حضور بایدن در اسرائیل سلاح لیزری موسوم به «پرتو آهنین» که مکمل سامانه ضد هوایی «گنبد آهنین» است را به نمایش گذاشتند تا:
اولا بتوانند از کمک‌های مالی آمریکا در تکمیل سلاح لیزری برخوردار شوند بطوریکه «اوزی روبین» کارشناس سابق سامانه دفاع ضد موشکی در ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت: «فناوری لیزری برای مقابله با پهپادها در مقایسه با راکت و موشک قابلیت‌های بیشتری دارد؛ دریافت کمک مالی از آمریکا در این زمینه نقش مهمی خواهد داشت.»
ثانیا مهمتر از مورد اول این که بایدن در دیدار با سران عرب از اهمیت سلاح لیزری پرتو آهنین و ضرورت آن برای کشورهای عربی جهت مقابله با ایران صحبت و تبلیغ کند، کشورهای عربی را وا دارد تا تمام یا بخشی از هزینه سلاح مزبور را بپردازند و همچنین برای محافظت از تاسیساتشان وارد قرارداد با اسرائیل بشوند؛ هر گونه قراردادی زمینه را برای پیمان‌های نظامی نوشته یا نانوشته بین تل آویو و کشورهای عربی فراهم می‌کند و آنچه را که به نام «ناتو عربی –عبری» مطرح است عملیاتی می‌شود.
آیا بایدن موفق خواهد شد هدف اسرائیلی را به سران کشورهای عربی حاضر در عربستان تحمیل کند؛ در صورت موفقیت، برای اسرائیل فرصتی طلایی خواهد بود.
کد مطلب: 168781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *