۰
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۱

علل عادی سازی روابط چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی

سیف الرضا شهابی
در یکی دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر قراری رابطه دیپلماتیک بین امارات با رژیم غاصب اسرائیل فضای سیاسی خاورمیانه را فرا گرفت و به دنبال آن، بحرین اضافه شد و دستگاه تبلیغاتی کاخ سفید شروع به تبلیغات گسترده نمود و به عنوان برگ های برنده دستگاه دیپلماسی آمریکا  مطرح کرد و در همان ایام ، سودان به عنوان سومین کشور عربی به دو کشور قبلی اضافه شد.
علل عادی سازی روابط چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی
در یکی دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر قراری رابطه دیپلماتیک بین امارات با رژیم غاصب اسرائیل فضای سیاسی خاورمیانه را فرا گرفت و به دنبال آن، بحرین اضافه شد و دستگاه تبلیغاتی کاخ سفید شروع به تبلیغات گسترده نمود و به عنوان برگ های برنده دستگاه دیپلماسی آمریکا  مطرح کرد و در همان ایام، سودان به عنوان سومین کشور عربی به دو کشور قبلی اضافه شد.
ترامپ و پمپئو تا توانستند بر روی این موضوع  مانور دادند و ابراز خوشحالی کردند ، با این تصور که با عادی سازی روابط دیپلماتیک بین سه کشور عربی با رژیم صهیونیستی برنده انتخابات خواهند شد .
برای ارزیابی عادی سازی شتابزده روابط بین کشورهای عربی با اسرائیل و در  هفته های  نزدیک به انتخابات آمریکا ، باید اهداف دو طرف از این عادی سازی مورد توجه و دقت قرار گیرد.
با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا دست ترامپ و پمپئو در سیاست خارجی خالی بود . دیدارهای ترامپ با رهبر کره شمالی و حتی گام نهادن ترامپ در خاک کره شمالی  با موفقیت برای سکاندار کاخ سفید همراه نبود و تحریم ایران و فشار حداکثری ، سبب نشد ایران به پای میز مذاکره بیاید .
در نهایت ترامپ خود را مجبور می دید دست به دامن تعدادی از کشورهای عربی بزند و با دادن یک سری وعده ها و امتیازات  به برخی کشورهای عربی آن ها را وادار به برقراری رابطه با تل آویو بکند تا شاید به عنوان موفقیت در سیاست خارجی از آن ها در تبلیغات انتخاباتی استفاده نماید .
عمده ترین وعده ترامپ به امارات و بحرین این بود : اگر مجددا انتخاب بشود از  کشورهای مزبور با تمام قدرت در مقابل ایران دفاع خواهد کرد و فشارهای نظامی به ایران را از نظر دور نمی دارد و از آنجائی که  امارات و بحرین در حال حاضر ، ایران را دشمن اصلی خود تلقی می کنند و هر دولتی که ایران را تضعیف کند دوست خود می شمارند و با این امید که با کمک به  موفقیت ترامپ در بعد پیروزی او ،  از آن ها در مقابل ایران پشتیبانی خواهد کرد به در خواست ترامپ رضایت دادند . 
در مقابل ، امارات درخواستش را روی میز ترامپ گذاشت و از او خواست در ازای عادی سازی رابطه با اسرائیل ، آمریکا با فروش ۵۰ فروند هواپیمای " اف ۳۵"  به امارات موافقت کند و ترامپ هم قول مساعد داد. بطوریکه وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد : " هدف از فروش این تسلیحات به امارات عربی متحده ، مهار تهدیدهای روز افزون ایران و دفاع در برابر آن به دنبال عادی سازی رابطه امارات با اسرائیل است . " اگر چه  امارات برای این که از حساسیت اسرائیل از تحویل هواپیماهای فوق الذکر ،  پذیرفت بوسیله خلبان های اسرائیلی پرواز بکنند !! 
واشنگتن بعد از دو کشور حاشیه خلیج فارس به سراغ سودان رفت و  " عبدالله حمدوک " نخست وزیر سودان هم عادی سازی با اسرائیل را منوط به حذف نام این کشور فقیر آفریقائی از فهرست حامیان تروریسم کرد که از سال ۱۹۹۳ اعمال می شود .
باز هم آمریکا برای موفقیت در انتخابات حاضر شد درخواست سودان را بپذیرد و این امتیاز را به خارطوم بدهد اگر چه برای سودان ۳۳۵ میلیون دلار هزینه در بر داشت .
امتیازهائی که آمریکا به کشورهای عربی داد افاقه نکرد و ترامپ در انتخابات شکست خورد و کشورهای عربی خلیج فارس که با وعده های ترامپ در مقابله با تهران با ناکامی مواجه شدند اکنون در آینده ای نامشخص بسر می برند .
یکی دیگر از اهداف آمریکا برای عادی سازی کشورهای عربی با اسرائیل ، خدمتی است که ترامپ و تیم اونجلیکال او می خواهند به رژیم نامشروع اسرائیل انجام بدهند  .
به این خاطر ،  با این که ترامپ در انتخابات شکست خورد و انگیزه اولیه اش برای عادی سازی که موفقیت در انتخابات بود از دست داد ولی همچنان به تلاش هایش برای عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی با اسرائیل ادامه می دهد و نمونه اش کشور مغرب را می توان ذکر کرد که در چند روز گذشته ، روابطش را با اسرائیل و به تشویق واشنگتن عادی کرد . اگر چه رباط با تل آویو از قبل  روابط عادی داشتند و بعد از شروع انتفاضه قطع شده بود. در این مورد هم واشنگتن امتیاز  داد و حاکمیت کشور مغرب را بر صحرای غربی که مورد مناقشه چندین ساله بین مغرب و همسایگان است را  به رسمیت شناخت در صورتیکه به رسمیت شناختن آمریکا برخلاف قطعنامه های سازمان ملل است . آنتونیو گوترش  دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد : " مسئله حاکمیت بر منطقه صحرای غربی موضوعی نیست که با به رسمیت شناختن این حاکمیت توسط یک کشور خارجی تغیر کند و قطعنامه های سازمان ملل در این خصوص حرف آخر را می زند ." 
این طور که مشخص است آمریکا سرابی را به رباط نشان داد و رباط هم  روی سراب دلخوش کرد و مجددا روابطش را با اسرائیل عادی کرد .
کد مطلب: 141788
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *