۰
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۴

آمريکا بعد از انتخابات کنگره

سيف‌الرضا شهابی
آمريکا بعد از انتخابات کنگره
انتخابات کنگره آمريکا براي تعيين کرسي‌هاي مجلس نمايندگان و مجلس سنا و همچنين تعيين فرمانداران 36 ايالت به پايان رسيد. بر اساس نتايج اعلامي‌‌تا زمان نوشتن اين يادداشت، حزب جمهوري‌خواه در انتخابات مجلس نمايندگان از نظر تعداد کرسي‌ها از حزب دمکرات پيشي گرفت و اگر چه حزب دمکرات اکثريتي را که تا کنون در مجلس نمايندگان داشت از دست داد ولي «توفان قرمز» که پيش بيني مي‌شد به نفع جمهوري‌خواهان راه بيفتد به وقوع نپيوست. هرچند دونالد ترامپ رئيس‌جمهور سابق آمريکا که در اين انتخابات بسيار فعال بود اعلام کرد: «نتايج از يک پيروزي بزرگ حکايت دارد.» در مقابلش بايدن هم بطور غير مستقيم پاسخ داد و از نتايج به دست آمده ابراز رضايت کرد و گفت با مشخص شدن نتايج توانسته نفس راحتي بکشد. البته وضعيت در مجلس سنا مختصري تفاوت مي‌کند. در سايه رقابت فشرده‌اي که براي در اختيار گرفتن کرسي‌هاي سنا بين دو حزب بوجود آمد حزب جمهوري‌خواه برتري شکننده‌اي پيدا کرد.
انتخابات اخير مي‌تواند تاثيرات زير را بر جاي بگذارد:
اول - تغيير رئيس مجلس نمايندگان: خانم «نانسي پلوسي» از حزب دمکرات از رياست برکنار مي‌شود و به احتمال قوي آقاي  «کوين مک کارتي» که از سال 2014 تا 2017 رياست مجلس نمايندگان را بر عهده داشت و از نزديکان ترامپ است به رياست مجلس برگزيده خواهد شد.
دوم - اين انتخابات، سبب افزايش اراده ترامپ جهت نامزدي براي انتخابات 2024 مي‌شود و همانطور که قبل از انتخابات اعلام کرده بود در روز 15 نوامبر 2022 (24 آبان 1401) خبر بزرگ را علني مي‌کند. احتمالا نظرش بر اين است در اين روز نامزدي خودش را اعلام کند و اين در حالي است که بايدن 80 ساله اعلام نظر قطعي براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري 2024 را موکول به مشورت با همسرش و ديگر مسايل کرد. ناگفته نماند ترامپ با رقيبي در درون حزب جمهوري‌خواه به نام «راس دوسانتيس» روبرو است که به فرمانداري ايالت فلوريدا برگزيده شد.
نتيجه انتخابات اخير و موفقيت نسبي حزب جمهوري‌خواه در مجلس نمايندگان نمي‌تواند سبب اميد فراوان در جمهوري‌خواه‌ها براي رياست جمهوري آينده بشود زيرا در 39 دوره انتخاباتي که در دوره اول روساي جمهوري بر گزار شد که در کاخ سفيد بودند در 36 مورد حزب متبوعشان اکثريت را از دست داد و دوران کلينتون و جورج بوش پسر از استثناها بود که حزب رئيس‌جمهور در انتخابات کنگره پيروز شد.
سوم تاثير ديگر، افزايش تضاد بين دولت با مجلس نمايندگان است و به اين ترتيب بر تصويب بسياري از لوايح تاثير منفي بر جاي خواهد گذاشت و دولت را با چالش‌هايي روبرو خواهد ساخت و چرخ حرکت دولت را از سرعت لازم باز مي‌دارد.
از آنجايي که جمهوري‌خواهان در انتخابات اخير بر روي مسايل اقتصادي متمرکز شده بودند بعيد نيست براي موفقيت در انتخابات رياست جمهوري به جهت رفع مشکلات اقتصادي به کمک‌هاي مالي واشنگتن به اوکراين  به مخالفت برخيزند و بايدن را با چالش روبرو بکنند.
چهارم تاثير ديگر، کند شدن روند مذاکرات احياي برجام است. بايدن در دوراني که حزب دمکرات اکثريت کرسي‌هاي مجلس نمايندگان را در اختيار داشت، نتوانست براي احياي برجام کاري کند و به احتمال قوي از اين به بعد موفق نخواهد شد.
پنجم - نفوذ بيشتر نتانياهو در محلس نمايندگان و در بعضي مواقع دور زدن رئيس جمهور است؛ کاري که در دوران باراک اوباما انجام داد.
کد مطلب: 180263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *