۰
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۰

اسرائیل و دولت راست مذهبی

سیف‌الرضا شهابی
اسرائیل و دولت راست مذهبی
در روز سه‌شنبه دهم آبان ۱۴۰۱ مصادف با اول نوامبر ۲۰۲۲ برای پنجمین بار در کمتر از چهار سال مردم اسراییل به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان پارلمان یا «کنست» را انتخاب کنند و در پی آن دولتی روی کار بیاید که شاید بتواند به بی‌ثباتی سیاسی این کشور در چند سال اخیر خاتمه بدهد.
پارلمان اسرائیل از ۱۲۰ نماینده تشکیل می‌شود و به خاطر کثرت احزاب و اختلافات موجود در جامعه ناهمگون اسراییل، هیچ حزبی موفق نمی‌شود به تنهایی ۶۱ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد و بدون ائتلاف با دیگر احزاب، دولت تشکیل دهد. به این خاطر هر حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آورد به‌دنبال ائتلاف با احزاب دیگر و حتی احزاب کوچکی که حداقل با چهار نماینده وارد پارلمان می‌شوند است تا تعداد کرسی‌ها را به ۶۱ برساند.
در آخرین انتخابات در روز سه‌شنبه، حزب راست میانه لیکود به رهبری «نتانیاهو» موفق شد ۳۲ کرسی به دست آورد و در ائتلاف با دیگر احزاب راست افراطی و مذهبی نظیر صهیونیسم دینی (۱۴ کرسی)، حزب مذهبی شاس (۱۱ کرسی) و حزب یهودیت توراتی (۷ کرسی) تعداد آرایش به ۶۴ کرسی خواهد رسید.
در حالیکه رقیبش حزب «یش عتید» به رهبری «پاییر لاپید» موفق شد اختیار ۲۴ کرسی را در دست بگیرد و در ائتلاف با احزاب میانه و چپ: اردوگاه کشوری، کارگر و حزب عرب‌های اسرائیل تعداد آرای خود را به ۵۱ رای خواهد رساند.
حزب چپگرای «مرتز» که در سی سال اخیر حامی تشکیل کشور مستقل فلسطینی بود ظاهرا نتوانست به کنست راه پیدا کند. اگر این حزب وارد کنست می‌شد از کل آرای نتانیاهو کاسته و بر آرای لاپید افزوده می‌شد. به این ترتیب نتانیاهو بعد از نزدیک به یک سال و نیم دوری از نخست وزیری مجددا نخست وزیر خواهد شد و به سابقه ۱۵ ساله نخست وزیری وی چند سال دیگر اضافه می‌شود.
آنچه که مشخص است ساکنین سرزمین اشغالی از احزاب راست میانه و افراطی و مذهبی حمایت کردند و دولتی راست متمایل به مذهب روی کار خواهد آمد و این نشان می‌دهد فکر غالب بر اکثر یهودیان اسرائیل، راست مذهبی است. راست‌های مذهبی در اسرائیل از مخالفان شدید فلسطینی‌ها و طرفدار توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین و مخالف دو دولت و قرارداد «اسلو» هستند.
در خارج از اسرائیل، در منطقه، دولت‌های امارات عربی متحده و بحرین از روی کار آمدن نتانیاهو خوشحالند زیرا پیمان موسوم به «ابراهیم» در دوران نتانیاهو به امضا رسید.
به خاطر ضدیتی که نتانیاهو با جمهوری اسلامی دارد و نقشی بزرگ در رد برجام در دوران ترامپ داشته احتمال دارد تنش‌های منطقه افزایش پیدا کند و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت و جهادی بیشتر شود.
در ورای منطقه، به نظر می‌رسد جو بایدن رئیس جمهور دمکرات آمریکا با دولت نتانیاهو کاملا هماهنگ نباشند بطوریکه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته امیدوار است «دولت جدید اسرائیل به اصول جامعه باز و دمکراتیک احترام بگذارد و حقوق اقلیت‌ها را رعایت کند.»
در شرایط موجود، از یک سو، نتانیاهو باید تا سال ۲۰۲۴ صبر کند تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مشخص شود. اگر بایدن مجددا انتخاب بشود قدرت مانور نتانیاهو محدود خواهد بود؛ اما اگر ترامپ یا شخصی نظیر او رئیس‌جمهور شود برای نتانیاهو فرصت طلایی ایجاد خواهد شد. از دیگر سو، موفقیت نتانیاهو می‌تواند در نتیجه انتخابات کنگره آمریکا در روز سه شنبه هشتم نوامبر به نفع جمهوریخواهان تاثیر مثبت بگذارد. اگر جمهوریخواهان در انتخابات آینده اکثریت کرسی‌های کنگره را در اختیار بگیرند به نفع نتانیاهو خواهد شد و در این راستا، برخی از کشورهای عربی خلیج فارس با همکاری نتانیاهو برنامه‌ریزی خواهند کرد تا اسباب انتخاب مجدد ترامپ یا شخصی نظیر او از حزب جمهوری‌خواه را فراهم کنند.
کد مطلب: 179511
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *