۰
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۱

فلسطین و اسرائیل،برنده و بازنده جام جهانی قطر!

سیف الرضا شهابی
فلسطین و اسرائیل،برنده و بازنده جام جهانی قطر!
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که از ۲۹ آبان سال ۱۴۰۱ شروع شد اکنون به نیمه راه رسیده و در مرحله اول و دوم تعدادی از کشورها کنار رفتند و حذف شدند و مثل دوره های قبل در پایان یک کشور به قهرمانی و کشوری دیگر نایب قهرمان می شود . 
در این دوره، غیر از کشورهای شرکت کننده که تیم فوتبال به قطر اعزام کردند و فوتبالیست هایشان برای مسابقه وارد زمین شدند تا برنده مسابقه باشند دو کشور بدون این که تیم فوتبال اعزام کنند بطور غیابی برنده و بازنده واقعی این دوره هستند؛ موردی که در جام  جهانی های قبلی سابقه نداشت: فلسطین و اسراییل!
در طول برگزاری مسابقات و برخلاف انتظار، حمایت از فلسطین به اوج خود رسید بطوریکه خانم "کلیندا کیتارویچ" نخست وزیر کشور اروپایی کرواسی که در مسابقه تیم کشورش با بلژیک برای تشویق تیم این کشور در ورزشگاه دوحه حضور پیدا کرد با پرچم فلسطین در ورزشگاه ظاهر شد و با لبخند به حمایت از فلسطین برخاست و مورد تشویق و تقدیر قرار گرفت .  همچنین فوتبالیست های مراکشی که با شکست اسپانیا به میان ۸ کشور صعود کردند بعد از پیروزی افتخار آفرین در مقابل اسپانیا با پرچم فلسطین عکس دسته جمعی گرفتند .
از طرف دیگر، اسراییلی هایی که برای تماشای بازی ها به دوحه آمدند با عکس العمل شدید مردم کشورهای مختلف، از کشورهای عربی تا غیر عرب مخصوصا آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین روبرو شدند تا جائیکه خودشان را شهروندانی از سایر کشورها از جمله قبرس معرفی می کنند. خبرنگاران اسراییلی که برای تهيه خبر و گزارش از سوی رسانه های این کشور به دوحه اعزام شدند با تندترین برخوردها مواجه هستند بطوریکه جرات این که بگویند از اسراییل آمدند را ندارند و اغلب مردم وقتی متوجه می شوند اسراییلی هستند از مصاحبه با آن ها خودداری می کنند و به جای مصاحبه شعار به نفع فلسطینی ها می دهند و پرچم فلسطین را در مقابل چشمان شان تکان می دهند؛ کاری که هر گز اسراییلی ها انتظار آن را خصوصا بعد از پیمان موسوم به "ابراهیم" بین تل آویو با بحرین و امارات متحده عربی نداشتند. روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: "اگرچه اسراییل و فلسطین در مسابقات جام جهانی قطر شرکت نکردند اما فلسطین در قطر حضور چشمگیر داشته است ." 
البته دولت قطر در ایجاد فضای طرفداری از فلسطین سنگ تمام گذاشت بطوریکه قبل از شروع بازی افتتاحیه جام جهانی در منطقه "لوسیل" سرودهایی در حمایت از فلسطین پخش کرد .
در حالیکه هر کشور سعی می کند به دروازه تیم مقابلش گل بزند هر روز و هر ساعت از سوی قطری ها و مردم سایر کشورها  در خیابان ها و ورزشگاه های دوحه گل های زیادی به نفع فلسطینی ها وارد دروازه اسراییل می شود و این موضوع حکایت از آن دارد تا زمانی که اسراییل موضوع فلسطین را حل نکند با همه حمایت هایی که برخی از  کشورهای  غربی به نفع اسراییل بکنند و پیمان هایی که تل آویو با تعدادی از کشورهای عربی منعقد کند مظلومیت فلسطینی ها از فکر و ذهن مردم دنیا پاک نخواهد شد.
کد مطلب: 183089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *