۰
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۳

اسرائيل و تلاطمات شديد داخلي

سيف‌الرضا شهابي
اسرائيل و تلاطمات شديد داخلي
حس مقام پرستي و جاه طلبي و ثروت اندوزي به اضافه هيجانات لجوجانه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اسرائيل سبب شد تا او بعد از رکورد داري در نخست وزيري اين رژيم در سال 1401 براي بار چندم نامزد پست نخست وزيري شود و براي راي آوردن دست به دامن احزاب تندرو و افراطي اسرائيل شود که توسط شخصيت‌هاي راديکال اداره مي‌شوند.
بعد از پيروزي در انتخابات اخير، او مجبور شد دولتي افراطي و ارتدوکس از مذهبي‌هاي تندرو تشکيل بدهد و به اين ترتيب، اسرائيل را با بحراني روبرو کرد که در تاريخ اسرائيل بي سابقه است و هر روز که مي‌گذرد بر ابعاد بحران افزوده مي‌شود.
اسرائيل از بدو تاسيس تاکنون عمده مخالفانش در داخل، فلسطيني‌ها بودند اما اکنون به خاطر عملکرد و برنامه‌هايي که دولت فعلي از خود ارايه داده دامنه مخالفت‌ها از فلسطيني‌ها عبور کرد و شهروندان يهودي را هم در بر گرفته است.
تظاهرات چند صد هزار نفري يهوديان در خيابان‌هاي تل آويو و ساير شهرهاي اسرائيل و مسدود کردن بزرگراه‌ها و مسير قطار توسط تظاهرکنندگان نشان از گستردگي و عمق اعتراضات دارد؛ تا جائيکه رژيم صهيونيستي براي فرونشاندن تظاهرات و متفرق کردن مردم از پليس‌هاي اسب سوار و ماشين‌هاي آب پاش استفاده کرد. بحران فعلي اسرائيل و مخالفت شديد شهروندان يهودي و فلسطيني‌ها با دولت نتانياهو مولود دو مسئله اساسي است:
1- از بين بردن استقلال دستگاه قضايي و برتري قوه مقننه يا کنست که فعلا در اختيار طرفداران نتانياهو قرار دارد بر قوه قضايي، و به اين ترتيب سبب بر افروختن خشم بسياري از اسرائيلي‌ها شد؛ تا جائيکه به گفته تلويزيون رسمي اسرائيل 37 نفر از خلبانان نيروهاي ذخيره ارتش به خاطر اعتراض به ايجاد تضييقات براي دستگاه قضايي از حضور در يک مانور نظامي خودداري کردند و تومر بار فرمانده نيروي هوايي ارتش از مخالفان نتانياهو حمايت کرد.
2- وجود عناصري از راست افراطي مذهبي در کابينه نظير بزالل اسموتريچ وزير دارايي و ايتمار بن گوير وزير امنيت ملي که اظهارات و اقدامات هر کدام از دو وزير نامبرده سبب بروز تنش و درگيري بين فلسطيني‌ها و رژيم صهيونيستي مي‌شود و آخرين مورد آن حمله شهرک نشينان اسرائيلي به روستاي فلسطيني نشين حواره در کرانه باختري اشغالي رود اردن بود که يک نفر کشته و متجاوز از يکصد نفر زخمي برجاي گذاشت. حمله به حواره به خاطر کشته شدن دو برادر يهودي توسط يک فلسطيني انجام گرفت. در پي آن، سموتريچ پيشنهاد کرد روستاي حواره بايد توسط دولت محو و نابود شود. اظهارات فوق سبب خشم سازمان ملل و  آمريکايي‌ها و اروپايي‌هاي حامي اسرائيل شد تا جائيکه ند پرايس سخنگوي وزارت خارجه آمريکا پيشنهاد سموتريچ را نفرت انگيز، غير مسئولانه و مشمئزکننده خواند و تام نايدز سفير آمريکا در اسرائيل در مورد سموتريچ اظهارات مشابه و تندتر بيان کرد.
در اين ميان نتانياهو که سخت تحت فشار معترضين داخلي قرار دارد براي فرونشاندن مخالفت‌هاي شديد در داخل بر آن است تا حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران را مطرح کند تا توجه مردم اسرائيل را به يک مسئله خارجي منحرف کند و براي اين کار به دنبال کسب موافقت آمريکايي و اروپايي‌ها است که تا کنون موفق نشده موافقت آن‌ها را کسب کند و خودش مي‌خواهد به تنهايي اقدام کند و از عواقب آن نگران است. البته مشخص هم نيست در صورت دريافت موافقت دوستان غربي خود بتواند چنين حمله‌اي را انجام دهد و اگر انجام دهد بتواند اعتراضات داخلي را فرو بنشاند!
 
 
کد مطلب: 191417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *