۰
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۹

سوریه، محل نافرمانی دولت‌های عربی از آمریکا

سیف‌الرضا شهابی
سوریه، محل نافرمانی دولت‌های عربی از آمریکا
از سال ۲۰۱۱ که تلاطمات داخلی سوریه شروع شد کشورهای غربی و عربی و عبری و عثمانی به مقابله با حکومت این کشور برخاستند؛ سوریه را بایکوت و انواع تحریم‌ها را تحمیل کردند و رابطه‌شان را با این کشور قطع کرده و اتحادیه عرب در یک تصمیم عجولانه رای بر اخراج دمشق از این اتحادیه داد .
سیر حوادث در سوریه در سال‌های نخستین بعد از سال ۲۰۱۱ این برداشت را برای همگان ایجاد کرده بود حکومت دمشق در سراشیبی سقوط قرار گرفته و به زودی به سرنوشت بن علی در تونس و حسنی مبارک در مصر و قذافی در لیبی و .... مبتلا خواهد شد اما در عالم واقع چنین نشد و بتدریج دولت‌های عربی به واقعیات در روابط منطقه‌ای پی بردند و بر آن شدند تا ضمن اظهار ندامت و پشیمانی از عملکردشان در مقابل دمشق، درصدد تحبیب قلوب بر بیایند و رابطه اشان را با سوریه مجددا برقرار کنند و راه را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باز کنند. برای تحقق هدف فوق، از سال ۲۰۱۸ امارات متحده عربی پیشگام برقراری رابطه با سوریه شد و در پی آن، در یکی دو هفته قبل، وزیران خارجه ۲۲ کشور عرب در اجلاس اتحادیه عرب در قاهره توافق کردند سوریه را به اتحادیه عرب بازگردانند و اکنون بشار اسد بعد از ۱۲ سال دوری از اتحادیه مزبور به عربستان رفت تا در اجلاس سران عرب شرکت کند تا به قولی ثابت کند زمین گرد است.
از سویی دیگر، آمریکا از تصمیم اتحادیه عرب سخت بر آشفته شد بطوریکه کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا در یک حرکت شتابزده با اکثریت قاطع پیش نویس قانون «مقابله با عادی سازی روابط با نظام سوریه» را ‌که فقط چند روز قبل تر ارایه شده بود به تصویب رساند. در حالیکه در موارد مشابه طرح‌های ارائه شده چند ماه طول می‌کشد تا به تصویب برسد. کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان خواسته این پيام را به اتحادیه عرب منتقل کند که با برقراری رابطه  اتحادیه عرب با سوریه و دعوت بشار اسد به اتحادیه مزبور شدیدا مخالف است .
اگر چه مصوبه فوق برای رای گیری باید به مجلس نمایندگان و سپس در صورت تصویب برای رای گیری نهایی به مجلس سنا و در آخر برای امضا و اجرای قانون به نزد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شود ولی تا این زمان و با مصوبه کمیسیون مزبور، برخورد آمریکا با اتحادیه عرب را نشان می‌دهد و متقابلا حکایت از این دارد اتحادیه عرب از مداخلات آمریکایی‌ها در منطقه نگران هستند و رضایت ندارند آمریکا سیاست‌هایش را به دولت‌های عربی دیکته کند و به این ترتیب می‌خواهند از دستورات واشنگتن نافرمانی کنند .
 در عین حال این واقعیت را هم نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تلاطمات سوریه فروکش کند و جنگ و خونریزی و برادرکشی از کشور سوریه رخت بر بندد و رنگ صلح ببیند و در بازسازی و بازگشت پناهندگان آواره ساماندهی انجام گیرد .
اگر دولت‌های عربی با همین فرمان پیش بروند قطعا تغییراتی در ژئوپلیتیک منطقه ایجاد خواهد شد و نفوذ و دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای در خاورمیانه کاهش پیدا خواهد کرد.
کد مطلب: 196005
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *