۰
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵

بن‌بست انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

سیف‌الرضا شهابی
بن‌بست انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا که انتخابات آن در نوامبر سال ۲۰۲۲ بر گزار شد اولین جلسه اش را در روز سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ مصادف با سوم ژانویه ۲۰۲۳ تشکیل داد و مطابق همه مجالس، نخستین دستور جلسه، تعیین رئیس مجلس بود .در دوره قبل، به این خاطر که اکثریت کرسی‌های مجلس در اختیار دمکرات‌ها بود خانم "نانسی پلوسی» با آرای نمایندگان به ریاست مجلس برگزیده شد. در این دوره به این خاطر که اکثریت کرسی‌ها به تعداد ۲۲۲ نفر در اختیار جمهوری‌خواهان است انتظار این است رئیس مجلس از این حزب تعیین شود به این خاطر آقای «کوین مک کارتی» که در دوره قبل ریاست اقلیت جمهوریخواهان را در مجلس نمایندگان بر عهده داشت نامزد ریاست مجلس شد و بر خلاف انتظار به خاطر مخالفت ۲۰ تن از نمایندگان محافظه‌کار افراطی حزب جمهوریخواه با ریاست وی تا یازده دوره رای‌گیری (زمان نگارش این یادداشت) موفق نشد ۲۱۸ رای لازم را کسب کند و در جایگاه ریاست مجلس قرار بگیرد . آقای «حکیم حفریز» نامزد دمکرات‌ها در هر دوره رای‌گیری در روزهای اخیر، بیشتر از مک کارتی رای آورد. البته از آنجایی که دمکرات‌ها در اقلیت قرار دارند و ۲۱۲ نماینده دارند حکیم هم نتوانست ۲۱۸ رای را به دست آورد .در تاریخ مجلس نمایندگان فقط در سال ۱۸۶۵ بود که انتخاب رئیس مجلس نمایندگان ۴۴ روز طول کشید و در این فاصله ۱۳۳ بار رای‌گیری شد .
از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد رفتار و گفتار وی سبب بروز ناراحتی در بخشی از جمهوریخواهان شد. مع‌الوصف وی را تا پایان دوره چهار ساله‌اش تحمل کردند، اگرچه شخصیتی غیرقابل تحمل بود. بعد از آن که ترامپ موفق نشد برای بار دوم وارد کاخ سفید شود بر طبل تقلب در انتخابات کوبید و در پی آن تحریک طرفدارانش به حمله و اشغال کنگره در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ سبب بروز شکاف در بین جمهوریخواهان شد و این حزب انسجام اولیه‌اش را از دست داد. این مسئله به اضافه مسایل دیگر سبب شد تا در انتخابات اخیر کنگره، ترامپ موفق نشود نمایندگانی را که مورد حمایت وی قرار گرفتند در حدی که انتظار داشت وارد کنگره کند. اما با همه این ناکامی‌ها مجددا اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده کرد غافل از این که جمهوریخواهان نتوانستند بر سر انتخاب یک جمهوریخواه برای ریاست مجلس حتی بعد از پیامی که ترامپ در حمایت از مک کارتی برای نمایندگان ارسال کرد بعد از ۱۱ بار رای‌گیری توافق کنند !
مک کارتی برای این که رای مخالفان را به دست آورد یکی از کارهایی که می‌تواند انجام بدهد این بود که به مخالفان باج بدهد که در این صورت خودش را تضعیف خواهد کرد و پایه‌های ریاستش لرزان خواهد شد و به زحمت می‌تواند در قامت رئیسی مقتدر در جایگاه ریاست بر مجلس مدیریت کند . در این اوضاع دمکرات‌ها بسیار خوشحالند و اگر شکاف بین جمهوریخواهان ادامه پیدا کند دمکرات‌ها به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ امیدوارتر می‌شوند.
کد مطلب: 186182
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *