۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶

منصور غلامی و مسئله ی اتمیزه شدن دانشگاهها

جواد گیاه شناس*
پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از ناظران سیاسی بدنبال آن بودند تا عملکرد آقای دکتر روحانی را در انتخابات وزرا مورد ارزیابی قرار دهند.
منصور غلامی و مسئله ی اتمیزه شدن دانشگاهها
پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری  بسیاری از ناظران سیاسی بدنبال آن بودند تا عملکرد آقای دکتر روحانی را در انتخابات وزرا مورد ارزیابی قرار دهند. معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی با انصراف وزیر پیشنهادی علوم، دکتر خاکی صدیق دولت را مجبور به قرار دادن سرپرست بر این وزارتخانه مهم نمود تا با معرفی منصور غلامی رییس فعلی دانشگاه بوعلی سینا ارکان وزارت علوم بتواند رویکرد مناسب تری را در پیشبرد برنامه های خود بیابد.
اینک این مجلس است که می بایست به وزیر پیشنهاد رای اعتماد دهد تا تکلیف این وزارتخانه در ماههای آغازین سال تحصیلی جدید قوام و ثبات یابد . در همان ابتدای طرح موضوع وزارت دکتر غلامی عده ای از دانشجویان ناخرسند از عملکرد وی با انتشار بیانیه ای حساسیت جامعه دانشگاهیان را بر انگیختند و با انتقاد از عملکرد متاخر ایشان بر دانشگاه بوعلی حساسیت هایی را ایجاد نمودند اما این تنها منصور غلامی نبود که با انتقاد مواجه بود شاید بتوان ویروس فراگیر امروزین دانشگاههای کشور را از جنس ناخرسندی قلمداد نمود تغییر نگرش های علمی و عدم تطابق شرایط فعالیت های علمی آکادمیک در کشور با نیازهای روز ، از بین رفتن جایگاه علمی اساتید بعنوان طبقه متوسط در اثر سیاست های دولت پیشین ، تغییر آیین نامه های ارتقا و توجه به موضوع فرهنگی بعنوان الزام و اجبار بر اساتید و نادیده گرفته شدن معیشت آنها در اثنای تورم ، فشارهای ناشی از تحریم و مشکلات ناشی از عدم حضور در مجامع علمی از یک سو و از سوی دیگر مطالبات بی پاسخ دانشجویان و تشکل های سیاسی آنان تا حد زیاد چالش های امروز و آینده نظام آموزش عالی کشور را شکل داده است .
دکتر منصور غلامی در بین اصلاح طلبان استان همدان دارای کارنامه روشنی است او از اصلاح طلبانی است که در دولت اصلاحات ریاست بزرگترین دانشگاه استان همدان را بر عهده داشت و با رویکرد های اصلاح طلبانه کارنامه مناسبی را از خود بر جای نهاده بود و انتخاب مجدد ایشان در همین سمت در بین بسیاری از فعالان سیاسی و دانشجویان و دانشگاهیان نشانگر اعتماد مجدد به ایشان بود . در دوره فعلی نیز تلاش نمود تا دانشگاه را بر مدار اعتدال اداره نماید ، گستره مطالبات مدنی انباشت شده دانشجویان در هشت سال گذشته و باقی ماندن میراث دولت مهرورز بر سریر ساختارهای دانشگاه اما همچنان مهم ترین چالش های بنیادین مدیریت وی بود که می بایست این بار از تالار تدبیر حل و فصل شود .
هر چند هشدار دانشجویان و سیر بیانیه های صادره از جانب آنان حساسیت هایی را ایجاد نمود اما اینک بزرگترین سرمایه وزارتخانه ای است که سرمایه آن دانشگاهیان و دانشجویان است . اینان صادقانه و دردمندانه مسائل دانشگاه را به تصویر واقع انگارانه ای کشانیدند که یک مدیر می بایست به بزنگاههای واقعیت جامعه توجه داشته باشد . چنین تصویری عملا و عموما در فضای تمامی دانشگاههای کشور مستتر و پنهان است که باید سرلوحه فعالیت های دکتر منصور غلامی در صندلی احتمالی وزارت قرار گیرد . عدم توجه به نیازهای الزامی و مطالبات روز افزون دانشگاهیان زمینه ساز و تقویت کننده امواج اتمیزه نمودن اجتماعی نخبگان علمی و فعالان دانشجویی را ایجاد خواهد نمود . فرآیندی که در کنار ساختارهای رسمی و علمی به جریان غیر رسمی فرهنگی و علمی کشور منتهی گردیده و باعث هدر رفت منابع ، بی انگیزگی اساتید ، مهاجرت نخبگان و آسیب های دیگر علمی و فرهنگی کشور خواهد شد . مسئله ای که باعث از دست رفتن اعتماد عمومی و به حاشیه رفتن نخبگان منتهی خواهد شد .  
انجام اصلاحات ساختاری و متناسب با نیاز اجتماعیبا توجه به مطالبات روز افزون و پاسخ داده نشده از جانب وزرای پیشین ، توجه به تقویت بنیه علمی و حمایت از نخبگان ، توجه به چرخه های متناسب تولید ثروت از دانش و انجام انقلاب علمی متناسب با نیازهای کشور در دوره فعلی ، باز آفرینی نقش استاد و دانشجو در فرآیندهای اجتماعی و محور قرار گرفتن فعالیت های منسجم دانشجویی ایجاد ظرفیت های تساهل و مدارا در رویکردهای تشکل های دانشجویی بعنوان مهم ترین محورهای بنیادین فعالیت دکتر غلامی می بایست مورد توجه قرار گیرد . چنین رویکردی با استفاده و بروز رسانی ساختار وزارت علوم متناسب با تحولات جمعیتی توجه به استاندارد های واحد برای موسسات آموزش عالی ، باز افرینی نقش دانشگاههای غیر انتفاعی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی می تواند زمینه ساز موفقیت های وزارت علوم و جلوگیری از شکل گیری حاشیه نشینی نخبگان در جامعه خواهد شد و به نظر می رسد با توجه به تجربه مدیریتی دکتر  منصور غلامی در دوره های مختلف مدیریت ایشان بر دانشگاه بزرگ بوعلی سینا و شناخت کافی از دوره فعلی بتواند زمینه چنین اصلاحات ساختاری را ایجاد نماید .
چالش و آفت بزرگ وزارت پیش روی منصور غلامی نادیده انگاشتن مطالبات انبار گردیده دانشگاهیان و بی توجهی و روزمرگی و اداره وزارتخانه به شیوه پیشینیان است امری که باعث از دست رفتن و اضمحلال سرمایه های اجتماعی دانشگاهیان خواهد شد . دانشگاهیان امیدوارند منصور غلامی تحت هر شرایطی به این عبارت خود در مصاحبه با روزنامه اعتماد پایبند بماند و نام نیکی از خود برجای گذارد " اصلاح طلبم و راه فرجی دانا را ادامه می دهم ... "

*عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
 
کد مطلب: 75918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *