۰
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۴
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می‌دهد

تهران، شهر شب‌های خاموش

رییس پلیس پایتخت گفته حیات شبانه در تهران نداریم
زندگی شبانه در تهران معنا ندارد. این موضوعی است که رئیس پلیس پایتخت هم بر آن تاکید کرده و گفته «حیات شبانه در تهران نداریم».
تهران، شهر شب‌های خاموش
زندگی شبانه در تهران معنا ندارد. این موضوعی است که رئیس پلیس پایتخت هم بر آن تاکید کرده و گفته «حیات شبانه در تهران نداریم».
به گزارش مردم سالاری آنلاین، خیابان‌های پایتخت شب‌ها غرق در خواب و خاموشی است. شب‌مردگی از سر و روی خیابان‌های پر هیاهوی روز می‌بارد. با وجود صنعتی شدن و توسعه صنایع خصوصا در کلانشهر‌ها دیگر نمی‌توان زندگي شبانه نادیده گرفت. حالا کلانشهر‌های جهان با تقویت حیات شب جاذبه جذابی را برای گردشگران دست و پا کرده‌اند. ساکنان عمده شهرهای بزرگ دنیا بخشی از فعالیت‌های خود در حوزه خرید، ورزش و گردشگری را به شب موکول می‌کنند.اما در تهران، اوضاع اینگونه نیست و گویا قرار هم نیست تغییر کند. سردار رحیمی رییس پلیس تهران با بیان اینکه صنوف تنها در ماه مبارک رمضان اجازه فعالیت تا سحر را داشته‌اند و پس از پایان ماه رمضان این امر منتفی است، ساعت فعالیت صنوف را صرفا تا یک بامداد اعلام کرد و گفت: در صورت مشاهده عدم رعایت این موضوع با صنوف متخلف برخورد قانونی خواهد شد. از طریق معاونت نظارت بر اماکن عمومی به همه صنوف اعلام کرده‌ایم که زیست شبانه نداریم و صرفا صنوف تا یک بامداد مجاز به فعالیتند.
در حالی که گسترش زندگی شبانه می‌تواند شور و نشاط بیشتری را به جامعه تزریق کند، اما جز در ماه رمضان اثری از این زندگی شبانه در خیابان‌های تهران به چشم نمی‌خورد. گرچه در این ماه نیز حیات شبانه تنها شامل رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها می‌شود. زیست شبانه می‌تواند با به خیابان کشاندن دوستداران شب علاوه بر پویایی و نشاط، رونق اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد.
برگزاری برنامه‌هاي مفرح از جمله اجرای موسيقي خياباني، کافه‌های سیار، عکاسی و حتی وجود دستفروش‌ها به صورت سازماندهی شده در نقاط مختلف شهر به ویژه در فصل تابستان می‌تواند خانواده‌های فراری از هوای گرم روز را شب‌ها به خیابان‌های پایتخت بکشاند و به ارتقاء نشاط اجتماعي شهروندان كمك کند.
از طرف دیگر امنيت اجتماعي از دیگر مواهب روشنایی و زنده بودن شب به شمار می‌رود. تجربه نشان داده است که افزایش حضور مردم و مشاركت آنها در اجتماع احتمال وقوع جرم و ناامنی را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان امیدوار بود که در شب‌های زنده تهران آمار جرم‌های مانند دزدي از منازل، سرقت وسايل خودرو و .... کاهش چشمگیری داشته باشد.
از طرف دیگر تهران با وجود داشتن مکانهای مذهبی مانند امام‌زاده صالح و ‌حرم عبدالعظيم حسني (ع) از این پتانسیل بهره‌ نمی‌برد و هر دوی این مکان‌های مذهبی شب‌ها زائر نمي‌پذيرند. در صورتی که باز بودن این مکان‌ها در شب و فعالیت فروشگاه‌هاي اطراف حرم امام‌زاده‌ها می‌تواند رونق كسب و كارهاي خرد و گردشگري مذهبی را به دنبال داشته باشد.
باید اعتراف کرد که با وجود همه قابلیت‌ها و پتانسیل‌های پایتخت و شب‌های زیبایی که دارد، اما عملاً در تهران زندگي شبانه بي‌رنگ است.
 
مصوبه شورای شهر برای حیات شبانه
در بهمن ماه سال گذشته طرح حیات شبانه در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و مقرر شد که در اردیبهشت ماه سال جاری این طرح به اجرا برسد که با اندک تاخیری اجرای این طرح به اوایل ماه رمضان موکول شد.
از ابتدای ماه رمضان این طرح به صورت آزمایشی در 5 منطقه در حال اجرا است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب موانع بسیاری بر سر راه وجود دارد. «زهرا نژادبهرام» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با اشاره به اینکه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حیات شبانه به هیات تلفیق فرستاده شده و نظرات به ما اعلام شده است گفت: شورای شهر این نظرات را نپذیرفته و موضوع به حل‌اختلاف ارجاع داده شده است.
به گفته وی تا مشخص شدن جواب حل اختلاف شورای شهر 5 نقطه را به شهرداری برای ارائه لایحه پیشنهاد داده است.
نژادبهرام این 5 نقطه را که طرح به صورت آزمایشی در آنها انجام می‌شود شامل مناطق 4 و 16و 1 و 2 و 6 به عنوان کرد و افزود: این مناطق به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند و طرح پیشنهادی در حال اجرا است که با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین بخش این طرح این است که هماهنگی عمومی را طلب می‌کند گفت: تاکنون جلسات زیادی در این خصوص با نیروی انتظامی، یگان ویژه، معاونت اجتماعی و معاونت خدمات شهری برگزار شده است.
به گفته این عضو شورای شهر مقرر شده است که معابری که زنده و دارای ظرفیت‌های تجاری هستند بتوانند در طول شب هم خدمات ارائه دهند و مردم نیازهای خود را در طول شب هم برآورده کنند.
 
اهداف طرح حیات شبانه چیست؟
نژاد‌بهرام پیشتر نیز به معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که در طرح حیات شبانه قرار است امنیت شهری ایجاد شود، بخشی از ترافیک روزانه به شب منتقل شود، کیفیت زندگی ارتقا یابد و چرخش اقتصادی افزایش یابد.
به گفته وی برگزاری جشنواره‌های غذایی، افزایش ساعت کار فروشگاه‌ها و رستوران‌ها، بهبود امنیت خیابان‌ها و کاهش جرائم  از جمله اقداماتی است که می تواند بهبود زیست شبانه در تهران را فراهم نماید.
این عضو شورا همچنین اعتقاد دارد: تهران جزو امن ترین شهرهای دنیاست و می‌خواهیم از این ظرفیت شهر در زیست شبانه استفاده کنیم. امروزه بسیاری از شهرهای دنیا از این ظرفیتشان تحت عنوان شهرهای ۲۴ ساعته، زنده و فعال استفاده می‌کنند به همین جهت این موضوع جنبه بین‌المللی برای تهران دارد.
عضو هیات رییسه شورا تاکید کرد: شهر در برخی نقاطش دچار شب مردگی است که آثار سوء زیادی را به بار آورده و اولین آن به مخاطره افتادن امنیت است.هرجا نظارت اجتماعی بیشتر است،تامین امنیت بامشکل کمتری مواجه است.  علاوه بر امنیت، سرزندگی شهر و انتقال بخشی از ترافیک روز به شب جزء اهداف این طرح بوده است.
نژادبهرام خاطر نشان می سازد: ما قصد نداریم در محدوده مناسبتی خاصی کارناوال شادی راه بیاندازیم. در طرح شبانه شهروندان همان خدمات روز را در شب می‌خواهند با همان امکانات.
 
کد مطلب: 109243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *