۱
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۹
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از خروج سرمایه ها از بورس

تداوم روزهای قرمز بورس

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت شاهد افت شاخص بود و این روند در ابتدای هفته جاری هم ادامه داشت. باعث شد شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ با افت ۷۸۹۴ واحدی به یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۳۸ واحد و شاخص کل هم وزن نیز ۳۱۶ واحد افت کرد و به ۴۳۴ هزار و ۷۹ واحد رسید.
تداوم روزهای قرمز بورس
بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت شاهد افت شاخص بود و این روند در ابتدای هفته جاری هم ادامه داشت. باعث شد شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ با افت ۷۸۹۴ واحدی به یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۳۸ واحد و شاخص کل هم وزن نیز ۳۱۶ واحد افت کرد و به ۴۳۴ هزار و ۷۹ واحد رسید. با این حال کارشناسان این بازار معتقدند که افت این بازار چندان با دوام نخواهد بود و در روزهای آینده با رشد شاخص؛ جبران خواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بازار سرمایه یکی از مهمترین بازارهای تامین مالی اقتصاد کشور است که در هفته‌های گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بوده است،‌ کاهش و منفی شدن شاخص کل بعض برای سهام‌داران باعث سرخوردگی و همچنین ناامیدی از بهبود  وضعیت را به همراه داشته است که نتیجه آن خروج از بازار یا بدبین شدن نسبت به معادلات جاری در این بازار است.
برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بازار این روزها دامنه نوسان نامتقارن کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داده است و سهم‌هایی که یک روز در محدوده مثبت چهار و مثبت پنج معامله می‌شوند فردای آن در صف فروش قرار می‌گیرند، این نشان می‌دهد بازده مورد انتظار بازار و قابلیت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران می‌خواهد با درصد‌های سود را شناسایی کنند، اما روند کلی بازار با توجه به قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و نفت که بازار ما هم به گونه‌ای بازار کامودیتی‌محور تلقی می‌شود، در میان‌مدت و بلندمدت ریسک خاصی به غیر از رسیک سیستماتیک و سیاسی ندارد.

خروج سرمایه از بازار
یکی از اتفاقاتی که باعث منفی شدن روند بازار سرمایه شده کاهش نقدینگی است؛ کاهش نقدینگی در بازار سرمایه به دو دلیل عمده رخ داده است که دلیل اول آن قرار گرفتن در روزهای پایانی سال است. در این روزها بیشتر سرمایه‌گذاران عمدتا خرد برای تامین هزینه‌های شب عید سرمایه‌هایشان را از بازار خارج می‌کنند و دلیل دوم هم خروج سرمایه به علت افت سوددهی است که این سرمایه‌ها به سایر بازارهای خرد و کلان دیگری می‌رود و گاها هم باز نمی‌گردند.
براساس آمار اعلام شده از ابتدای بهمن سهام‌داران حقیقی پول خود را از بازار خارج کرده و در این مدت تنها هفت روز پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شده است. در 19 روز دیگر پول از بازار خارج شده است. برآیند پول ورودی و خروجی نشان می دهد حدود 9 هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان پول در این مدت از بازار سرمایه خارج شده است.
برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با ادامه روند رشد نزولی بازار؛ این وضعیت تشدید خواهد شد. از ظرفی برخی از عوامل و سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی در این بازار تاثیر می‌گذارند که گاها اثر آنها در افت شاخص بیش از رشد بیشتر است ولی این روند هم دائمی نیست و می‌تواند تغییر کنند. حال باید منتظر بود و دید دولت و سازمان بورس برای جلوگیری از خروج بیش از حد پول از بورس چه برنامه‌ای دارند.

تقابل دولت و مجلس و اثرات آن در بازار سرمایه
از طرفی بازار به اتفاقات سیاسی داخلی واکنش‌ داد و بعد از ایجاد توافق سه ماهه با آژانس انرژی اتمی سیگنال مثبتی دریافت کرد ولی با واکنش مجلس روند منفی شد!
هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت دسته جمعی نمادهای بورس در نخستین هفته اسفند ماه، به ایسنا گفته است: «دلایل متفاوتی باعث ایجاد روند نزولی شاخص بورس در چند روز اخیر شد، با توجه به اخبار خوبی که از توافق ضمنی دولت و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره یک برنامه سه ماهه هماهنگ شده اتخاذ شده بود پیش‌بینی می‌شد که بازار سرمایه واکنش مثبتی را نسبت به این موضوع نشان دهد، اما در روز بعد از این تصمیم و در لحظات ابتدایی معاملات بورس، شاهد واکنش مجلس نسبت به این ماجرا بودیم که حتی بررسی ردیف بودجه هم از دستور کار دولت مجلس خارج شد، این تقابل بین مجلس با دولت باعث افت دسته جمعی نمادها و ایجاد فضای ترس در بازار شد.»
البته برخی دیگر از کارشناسان ثبات قیمت دلار در کانال 25 هزار تومانی و انتظار کاهش قیمت آن در هفته‌های آینده را یکی از دلایل رکود در بورس می‌دانند و امیدوارند مسئولان اقتصادی برنامه مشخصی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه داشته باشند تا بازار بتواند در روزهای پایانی سال 1399، خودش را مثبت کند و شاخص رشد یابد.
با این حال به اعتقاد برخی از فعالان بازار سرمایه با توجه به شکست سیاست دامنه نوسان متقارن و ورود نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت و اوراق بدهی تا پایان هفته روند منفی و کاهشی در بازار ادامه خواهد داشت.
گزارش: مانی هدایت
کد مطلب: 145628
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *