۰
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰
دولت دخالت در برکناری سرمربی تیم ملی فوتبال را تکذیب کرد

بی‌ثباتی تیم ملی در آستانه جام جهانی

در آستانه جام جهانی قطر و در حالی که اکثر تیم‌های ملی راه یافته به این جام در آرامش به سر می‌برند و آخرین بازی‌های تدارکاتی خود را برگزار می‌کنند، تیم ملی فوتبال ایران گرفتار داستان جدیدی شده است و دنبال سرمربی تازه می‌گردد!
بی‌ثباتی تیم ملی در آستانه جام جهانی
گروه ورزشی – محمدحسین روانبخش: در آستانه جام جهانی قطر و در حالی که اکثر تیم‌های ملی راه یافته به این جام در آرامش به سر می‌برند و آخرین بازی‌های تدارکاتی خود را برگزار می‌کنند، تیم ملی فوتبال ایران گرفتار داستان جدیدی شده است و دنبال سرمربی تازه می‌گردد! این وضعیت بیشتر از اینکه یک موضوع ورزشی باشد، نشانه ای است از ضعف مدیریت در ایران که سالهاست همه چیزش به همه چیزش شبیه است. از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و ورزش، همه گرفتار ضعف مدیریتی است و در بزنگاه‌ها به جای اینکه این موضوع کنترل شود، بیشتر می‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،برکناری سرمربی تیم ملی که از 18 بازی فقط دو باخت داشته و تیم ملی را به جام جهانی رسانده، معلوم نیست بر اساس کدام معیار صورت گرفته است: بعضی از بازیکن سالاری در تیم ملی می‌گویند و اینکه بازیکنان کلیدی با اسکوچیچ مخالف بودند و توانستند به نتیجه دلخواه خود برسند، بعضی از دخالت‌های دولتی می‌گویند و اینکه رویارویی ورزشی ایران با آمریکا و انگلیس، نوعی رویارویی سیاسی هم تلقی می‌شود و برای همین دولت دست به تغییر سرمربی تیم ملی زده است و... . جالب اینجاست که تحلیل‌ها از برکناری اسکوچیچ عموما حول و حوش حاشیه‌ها می‌گردد و کمتر کسی دلیلی فنی برای این کار می‌تواند عنوان کند!
در این میان تجربه دخالت دولت‌ها در فوتبال، یکبار دیگر این شائبه را شکل داده که دولت فعلی دارد بر اساس الگوی دولت احمدی نژاد که دخالت‌های بسیار و عجیبی در فوتبال داشت، عمل می‌کند. برکناری محمددادکان از فدراسیون فوتبال که باعث اعتراض فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) شد و برکناری علی دایی از سرمربی گری تیم ملی فوتبال بر اساس دستور احمدی نژاد، اوج دخالت دولت در فوتبال بود که به نظر می‌رسد حالا هم در حال تکرار است . در ماه‌های اخیر عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال برکنار شد و حالا هم نوبت به اسکوچیچ سرمربی تیم ملی رسیده است. در این میان برنامه‌ها طوری چیده شده که این برکناری‌ها شکلی قانونی به خود بگیرد. مثلا برکناری اسکوچیچ بر اساس تصمیم کمیته فنی اعلام شده است ؛ در حالی که خبرگرازی دولتی ایرنا در خبری که در این خصوص زده، علنا اعلام کرده که اسکوچیچ قبلا برکنار شده بود و اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال، روی این مساله توافق کردند!
بر این مسائل باید سخنان جنجالی خداداد عزیزی را هم افزود که به تازگی عنوان کرده است که دو بازیکن به نهاد ریاست جمهوری رفته اند تا سرمربی تیم ملی را عوض کنند! وی همچنین گفت: «خبر موثق دارم که وزیر ورزش با کی روش مذاکره کرده است.»
خبر مذاکره را مدیرکل حقوقی وزارت ورزش تکذیب کرد اما سخنگوی دولت نیز مجبور شد روز سه شنبه در پاسخ به خبرنگاران در خصوص دیدار برخی بازیکنان تیم ملی با معاون اول رئیس‌جمهوری، اعلام کند: هیچ دیداری با معاون اول صورت نگرفته است. اما ملاقات‌هایی با برخی مقامات دولت صورت گرفته و خود بنده با رئیس فدراسیون و سرپرست فعلی دیدارهایی داشته‌ام. وزارت ورزش صرفا با فدراسیون و تیم موجود مذاکراتی داشته و نکات را شنیده و نتایج این دیدارها در جلسه‌ای با حضور معاون اول که در آن صرفا رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر ورزش و معاون قهرمانی وزیر و شخص بنده و نماینده وزارت خارجه و رئیس دفتر رئیس جمهوری حضور داشته‌اند، ارائه شده است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات در زمینه دخالت دولت برای انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال، تصریح کرد: دولت دخالتی در انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ندارد. پیروزی تیم‌ملی در جام جهانی متعلق به همه مردم است. فدراسیون فوتبال به عنوان متولی، درخواست‌هایی برای حمایت از تیم ملی فوتبال به خصوص در پشتیبانی برای اردوهای تدارکاتی و برخی مسائل مالی و اجرایی داشته است که صرفا در سطح حمایت از تصمیم‌های فنی و کارشناسی فدراسیون و تیم بوده، دولت هم اعلام آمادگی کرد و جلساتی به این منظور بین فدراسیون و وزارت ورزش برگزار شد.
بهادری جهرمی یادآور شد: وزیر ورزش در اردوی تیم ملی حاضر شدند و در جلسه‌ای با حضور معاون اول گزارش این دیدارها را هم ارائه کردند. دولت برای حمایت از تصمیمات فنی فدراسیون اعلام آمادگی کرده و تاکید داشته است که در هیچ یک از تصمیمات فنی فدراسیون و تیم ملی دخالت نمی‌کند، اما آماده حمایت از این تصمیمات است. طبیعتاً تصمیم‌های فنی بر عهده فدراسیون فوتبال است.
بهادری جهرمی مجددا هم تاکید کرد: دولت در مسائل فنی و تخصصی فوتبال دخالت نکرده و نمی‌کند، اما همیشه پشتیبان تصمیمات فنی فدراسیون است. دولت با جدیت مدافع عملکرد تیم ملی است.
چنین تکذیبیه‌هایی از نظر حقوقی بسیار لازم است تا مبادا یکبار دیگر داستان دخالت دولت در فوتبال باعث تهدید فوتبال ایران به تحریم از سوی فیفا؛ آن هم در آستانه جام جهانی شود. چند ماه پیش تیم‌های استقلال و پرسپولیس به همین دلیل از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند و دولت حالا باید بسیار با احتیاط تر از قبل در این خصوص عمل کند؛ اما شاید برای اینکه واقعیت معلوم شود چند سالی صبر کرد تا شاید همان طور که بعد از نزدیک به یک دهه علی آبادی از برکناری علی دایی به دستور مستقیم احمدی نژاد سخن گفت، حرفهایی از پشت پرده برکناری اسکوچیچ هم بازگو شود. اما آنچه مهمتر از این حواشی است این است که تیم فوتبال ایران تنها تیم راه یافته به جام جهانی است که فعلا سرمربی ندارد و این اشکال بزرگ در کنار فقر بازی‌های تدارکاتی این تیم، نگراین‌های بسیاری برای فوتبال دوستان فراهم آورده است. شاید یک دهه بعد معلوم شود مقصر این وضعیت کیست ولی آن وقت دیگر این موضوع چندان اهمیتی ندارد، تیم ملی امروز محتاج آرامش و ثبات و عدم دخالت است، که متاسفانه این شرایط فراهم نیست!
کد مطلب: 168574
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *