۰
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۸
دختر مغزمتفکر کرملین در نزدیکی مسکو کشته شد

سوقصد ناکام راسپوتین

«داریا دوگینا» شنبه شب در پی انفجار مهیب خودرویش در نزدیکی مسکو کشته شد. این خبر کرملین را شوکه کرده‌است ؛ داریا دختر «الکساندر دوگین»، کهنه‌سرباز و مفسر سیاسی روسیه است.
سوقصد ناکام راسپوتین
گروه بین‌الملل - علی ودایع: «داریا دوگینا» شنبه شب در پی انفجار مهیب خودرویش در نزدیکی مسکو کشته شد. این خبر کرملین را شوکه کرده‌است ؛ داریا دختر «الکساندر دوگین»، کهنه‌سرباز و مفسر سیاسی روسیه است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،داریا دوگینا که با نام خانوادگی پلاتونوا نیز شناخته می‌شد ۳۰ سال داشت و همواره به شکل گسترده‌ای از ایده‌های پدرش حمایت می‌کرد. او همچنین بارها در شبکه‌های تلویزیونی روسیه حاضر بود و از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کرد. مقام‌های قضایی پرونده‌ای برای بررسی انفجار خودروی خانم دوگینا تشکیل داده‌اند تا مشخص شود عامل این انفجار چه شخص یا گروهی بوده است.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تلگرام خود نوشت: اگر دخالت اوکراین تایید شود ما باید درباره سیاست تروریسم دولتی که دولت کی‌یف آن را پیگیری می‌کند، صحبت کنیم.
جزئیات ترور ناکام
رسانه‌های روس گزارش داده‌اند که داریا دوگینا در حال رانندگی به سمت خانه بوده که خودروی او منفجر می‌شود. گفته می‌شود که هدف اصلی این حمله پدر او الکساندر دوگین، مشهور به «مغز پوتین» و «راسپوتین پوتین» بوده است.
شامگاه شنبه، الکساندر دوگین طی جشنواره‌ای درخصوص «سنت و تاریخ» سخنرانی کرد و دختر او هم به عنوان مهمان در آن حضور داشت. برخی از گزارش‌های تایید نشده نشان دادند که دوگین در ابتدا قصد داشت که به همراه دخترش این جشنواره را ترک کند اما بعدا تصمیم گرفت که خودروی جداگانه‌ای بگیرد و بدین ترتیب خودروی خود را به دخترش داریا داد.
بنا بر گزارش راشاتودی، حادثه حوالی ساعت 21:35 به وقت محلی و زمانی رخ داد که داریا با تویوتا لندکروز پدرش وارد بزرگراه «موژایسکویه» مسکو شد ؛ دقایقی بعد این خودرو در نزدیکی روستای «بولشیه ویازیومی» منفجر شد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که حادثه درست در وسط بزرگراه اتفاق افتاد و اجزای منفجر شده به اطراف پرتاب شدند. این خودروی ویران شده که کاملا آتش گرفت، سپس به حصاری برخورد کرد.در یک فیلم تایید نشده که در تلگرام منتشر شده، آقای دوگین در حالت شوکه شده‌ای در حال تماشای تلاش‌های نیروهای اورژانس در محل حادثه و هنگام سوختن یک وسیله نقلیه است.
به گفته سرویس‌های اضطراری فقط یک شخص داخل این خودرو بود و فورا پس از انفجار کشته شد. گزارش‌های اولیه نشان دادند که یک دستگاه منفجره خانگی ممکن است عامل این انفجار بوده باشد اما بازرسان هنوز علت انفجار یا انگیزه احتمالی را تایید نکرده‌اند.
مغز متفکر کرملین
روزنامه دیلی میل از داریا دوگینا به عنوان «یکی از طراحان جنگ روسیه-اوکراین» یاد کرد و نوشت که این حمله ظاهرا پدر داریا را هدف قرار داده بود. الکساندر دوگین معروف به راسپوتین ، معمار دکترین کرملین است که در شکل‌گیری جنگ اوکراین هم نقش اساسی داشته است. او مدت‌هاست که با ایدئولوژزی اوراسیانیسم از اتحاد روس‌زبان‌ها و تشکیل یک امپراطوری وسیع و جدید مسکو حمایت می‌کند. دوگین در کتابش با عنوان: «مبانی ژئوپولیتیک» که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد؛ صراحتا اوکراین را بخشی از امپراتوری اوراسیا دانست که به هرقیمتی باید در مدار مسکو باقی بماند. راسپوتین گفته بود که گرایش اوکراین به استقلال، سبب برانگیخته شدن جنگ مسلحانه با روسیه خواهد شد. دوگین همچنین گفته بود که تسلط ناتو بر بسفر و داردانل منجر به تسلط ناتو بر دریای سیاه خواهد شد و در این صورت امکان دسترسی روسیه به آب‌های گرم فراهم نخواهد شد. . باور دوگین بر تضاد میان «آتلانتیک» دولت‌هایی با قدرت دریایی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا و «اوراسیاگرایان» دولت‌ها و تمدن‌های مستقر در خشکی به رهبری روسیه توانست بر بنیان‌های فکری پوتین اثرات عمیقی بگذارد.جالب اینجاست که داریا از جنگ اوکراین به عنوان برخورد تمدن‌ها یاد می‌کرد.
استراتژیست کرملین درسال‌های اخیر از امپراتوری اورسیایی کرملین فراتر رفته و عنوان «نوروسیا» (روسیه جدید) را در رابطه با دکترین جدید روسیه اطلاق کرد. همین گفتمان در سال 2014 برای توجیه الحاق کریمه توسط «ولادیمیرپوتین» استفاده شد.
پوتین تحت تاثیر گفتمان دوگین بارها تاکید کرده که اوکراین یک کشور واقعی نیست و اوکراینی‌ها مردمی واقعی نیستند، بلکه در واقع روس و بخشی از قلب اسلاوها هستند.
دوگین در اساس ساخت ژئوپلیتیکی یک امپراطوری در اوراسیا وجود یک دشمن مشترک را به عنوان یک اصل اساسی در نظر می گیرد که بر نفی آتلانتیسیسم «Atlanticism»، نفی کنترل استراتژیک ایالات متحده، و رد برتری ارزش‌های اقتصادی و بازار لیبرال استوار است. بر اساس ایده اوراسیانیسم، آتلانتیست‌ها و به ویژه ایالات متحده در سال 1991 نقشه سقوط اتحاد جماهیر شوروی و پیمان ورشو را طراحی کرده اند. بنابر این ضروری است تا روسیه به عنوان‌هارتلند اوراسیا به احیای مجدد اوراسیا بپردازد. همچنین حساسیت کرملین نسبت به از دست دادن کشورهای بالتیک به نفع اتحادیه اروپا، ایجاب می کند تا ژئوپلیتیک پیرامون روسیه را به گونه ای شکل دهد که اساساً یک حوزه نفوذ انحصاری در نزدیکی مرزهای خود ایجاد کند تا از محاصره غرب در امان باشد. با این ایدئولوژی دوگین حاکمیت اوکراین را «خطر بزرگی برای کل اوراسیا» دانسته و کنترل کامل نظامی و سیاسی کل سواحل شمالی دریای سیاه را «ضرورت مطلق» ژئوپلیتیک روسیه عنوان کرده است.
دوگین پس از تهاجم روسیه به اوکراین، این جنگ را یک مبارزه ژئوپلیتیکی و پایان ایده جهان تک قطبی تحت حاکمیت یک تمدن واحد دانست. او که معتقد است بدون اوکراین، روسیه هرگز یک امپراتوری نخواهد بود، نبرد در اوکراین را نشان‌دهنده دوران جدیدی برای سرنوشت آینده جهان در انتخاب میان کثرت‌گرایی و تک قطبی تحت حمایت هژمونی آمریکا عنوان کرد. راسپوتین در آخرین مقاله‌ای که در رابطه با جنگ اوکراین نوشته بود ؛ جنگ اوکراین را یک روند تاریخی دانست که در نهایت و پس از یک جنگ طولانی ، پیروزی برای روسیه خواهد بود. حالا دوگین دخترش را از دست داده است. قطعا پوتین از این اتفاق به شدت خشمگین است که در مسکو یکی از نزدیکانش مورد سوقصد قرار گرفته است.
کد مطلب: 172305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *