; ?>; ?> فروپاشی سرسختي نتانياهو - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
تلفات عمليات الاقصی از 750 نفر عبور کرد

فروپاشی سرسختي نتانياهو

بيش از 100 اسرائيلی اسير شده‌اند
تصاوير منتشر شده از شهرک‌نشينان وحشت‌زده اراضي اشغالي فلسطين، در سالگرد جنگ «يوم‌کيپور» تيتر يک رسانه‌هاي جهان است.
فروپاشی سرسختي نتانياهو
گروه بينالملل مهدي يزدي: تصاوير منتشر شده از شهرک‌نشينان وحشت‌زده اراضي اشغالي فلسطين، در سالگرد جنگ «يوم‌کيپور» تيتر يک رسانه‌هاي جهان است. گزارش و تحليل رسانه‌ها نشان مي‌دهد که عمليات پيچيده شنبه سياه براي رژيم صهيونيستي يک شکست اطلاعاتي بزرگ است که تکان دهنده‌تر از حمله غافلگيرانه مصر و سوريه در جريان جنگ 1973 بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،منابع رسمي اسرائيلي گفته اند که عمليات «طوفان الاقصي» تاکنون منجر به مرگ 750 صهيونيست و دوهزار زخمي شده است. برخي منابع گفته اند که سردخانه‌هاي اسرائيلي ديگر قادر به پذيرش جنازه نيستند و احتمالا رقم کشته شدگان از 1500 نفر هم عبور خواهد کرد. اسارت بيش از يکصد نظامي و هلاکت شمار زيادي از نظاميان رده بالا از ديگر دستاوردهاي اين عمليات بي نظير مقاومت فلسطين بشمار مي‌رود.
اعلام جنگ بدون نظر کابينه
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي به نقل از دفتر «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم اشغالگر اعلام کردند که کابينه امنيتي اين رژيم با فعال کردن بند جنگ عليه نوار غزه موافقت کرد.
اين تصميم در نشستي به رياست نتانياهو و با حضور «يوآو گالانت» وزير جنگ، «هرتزي‌هالوي» رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي و تعدادي از وزرا و افسران ارتش در مقر وزارت جنگ اتخاذ شد. منابع رسانه‌اي رژيم صهيونيستي در ادامه اعلام کردند که نتانياهو اين تصميم را بدون اطلاع کابينه خود اتخاذ کرده و به نوعي وزرا را دور زده است.
درخواست پنهاني ميانجي گري
روزنامه «تايمز اسرائيل» به نقل از مقامات مصري فاش کرد که اسرائيل از قاهره براي تضمين امنيت اسيران صهيونيست کمک خواسته است. براساس اين گزارش، رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر در تماس با مقامات حماس و جهاد اسلامي، اين درخواست تل آويو را با آنها در ميان گذاشته است.
اين مقام مصري به نقل از مقامات مقاومت فلسطين اعلام کرد که اسراي صهيونيست به مکان امني در غزه منتقل شده‌اند. مقامات اسرائيلي عدد دقيقي از اسرا ارائه نکرده‌اند. ارتش رژيم صهيونيستي از تشکيل اتاقي براي بررسي اطلاعات مربوط به اسراي صهيونيست خبر داد. در همين حال، «يائير لاپيد» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان) رژيم صهيونيستي نيز از کابينه حاکم خواست تا هماهنگ کننده اي را براي بررسي وضعيت مفقودان و اسيران صهيونيست به خانواده‌ها معرفي کند.
شکست اطلاعاتي بي بي
مجله فورچون درباره عمليات بي‌سابقه حماس در روز شنبه در سرزمين‌هاي اشغالي که روز سياهي را براي اشغالگران صهيونيست رقم زد، نوشت که «حمله غافلگير کننده روز شنبه به اسرائيل ممکن است يکي از بزرگترين شکست‌هاي اطلاعاتي تل آويو از زمان جنگ يوم کيپور باشد. اين حمله از طريق زمين و دريا انجام شد و همراه با حملات راکتي بود. يک حمله پيچيده شامل نوعي برنامه‌ريزي و هماهنگي که آژانس‌هاي اطلاعاتي توجه ويژه‌اي به آن دارند.» خبرگزاري رويترز نيز در اين خصوص گزارش داد که يک روز پس از پنجاهمين سالگرد جنگ يوم کيپور در سال 1973 که نيروهاي اسرائيلي با ستون تانک‌هاي مصري و سوري روبرو شدند، ارتش تل آويو به نظر بار ديگر با يک حمله ناگهاني غافلگير شده است. ژنرال بازنشسته گيورا آيلند رئيس سابق شوراي امنيت رژيم صهيونيستي به خبرنگاران گفت: اين کاملا شبيه به آن چيزي است که در آن زمان اتفاق افتاد. درحاليکه ما مي‌توانيم ببينيم، اسرائيل به صورت کامل با يک حمله بسيار هماهنگ غافلگير شد.
نشريه فورچون همچنين گزارش داد: اين حمله با توجه به اينکه 50 سال پس از ناکامي اسرائيل در جلوگيري از حمله غافلگيرانه که مصر و سوريه در عيد يهوديان (يوم کيپور) انجام دادند، تکان دهنده تر است. اين شکست اطلاعاتي باعث ايجاد کميسيوني براي پي بردن به اشتباهات شده و به موضوع کتاب‌ها و مقاله‌هاي علمي بي‌شماري تبديل شد.
اما شرايط براي عمليات ديروز متفاوت بود. در 18 ماهه گذشته در حاليکه خشونت‌ها در کرانه باختري اوج گرفته بود، غزه در شرايط به نسبت آرامي به سر مي‌برد به غير از چندين مورد درگيري‌هاي مرزي که جنبش جهاد اسلامي در آن دخالت داشته و حماس به صورت عمده در حاشيه بوده است.
به نوشته خبرگزاري رويترز، دولت راستگراي بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل همواره با قابليت‌هاي امنيتي بازي کرده و يک موضع سازش ناپذير در قبال گروه‌هاي فلسطيني از جمله حماس که کنترل غزه را از سال 2007 در دست دارد، اتخاذ کرده است.
در گزارش اين خبرگزاري همچنين اشاره شده است که هر چند با گذشت زمان، تشکيلات امنيتي رژيم صهيونيستي در هم شکست تا صدها نيروي مسلح حماس از فنس‌هاي مرزي عبور کرده و وارد شهرک‌هاي صهيونيستي نشين شوند.
«جاناتان پنيکوف» معاون سابق افسر اطلاعات ملي آمريکا در امور خاورميانه که در حال حاضر در انديشکده شوراي آتلانتيک حضور دارد، ابراز داشت: اين يک شکست اطلاعاتي بود و جور ديگري نمي‌تواند باشد.
وي ابراز عقيده کرد: اين يک شکست امنيتي بود که آنچه تصور مي‌شد يک رويکرد چند لايه موفقيت آميز و خصمانه اسرائيل در قبال غزه باشد را تضعيف مي‌کند.
به تعبير رويترز، براي اسرائيلي‌ها تصاوير اجساد در خيابان‌ها يا به اسارت گرفته شدن آنها در غزه، يک شوک عميق بود. در اين عمليات، ارتش اسرائيل متحمل تلفات سنگيني شد و گروه‌هاي فلسطيني از به اسارت گرفتن ده‌ها سرباز خبر داده اند. نيروهاي مقاومت همچنين پست‌هاي امنيتي از جمله ايستگاه پليس در سدروت را تسخير کردند و از گذرگاه «ارز» (Erez) که يک تاسيسات با امنيت بسيار بالا دارد، عبور کردند.
روز شنبه رسانه‌هاي حماس ويدئوهايي را منتشر کردند که نشان مي‌داد اعضاي اين گروه از ديوارهاي بتني بلند عبور مي‌کنند. ايال خولاتا مشاور سابق امنيت ملي اسرائيل اذعان کرد: آنها در طولاني مدت براي آن برنامه‌ريزي کردند. بديهي است که اين يک حمله بسيار هماهنگ است و متاسفانه آنها توانستند به صورت تاکتيکي ما را غافلگير کنند و منجر به خسارت ويران کننده شوند.
نشريه فورچون به نقل از مارتين اينديک، سفير سابق ايالات متحده در سرزمين‌هاي اشغالي و يکي از اعضاي شوراي روابط خارجي نوشت: «براي من تکان دهنده است که آنها توانستند بدون اينکه اسرائيل يا ايالات متحده متوجه شوند، اين کار را انجام دهند. نداشتن نيرو در امتداد مرز و شکست حصار در امتداد مرز که ميليون‌ها «شِکِل» براي آن پرداخت کردند.» مقامات اسرائيلي با بيان اينکه خيلي زود است که بفهميم چه اتفاقي افتاده است، از هر گونه مقايسه اين عمليات با يوم کيپور سال 1973 خودداري کرده‌اند.
کد مطلب: 204237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *