۰
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
وزيرامورخارجه ايران از بغداد به بيروت رفت

تاکيد بر انسجام جريان مقاومت

اميرعبداللهيان: اگر جنايات اسرائيل ادامه يابد، مقاومت از امکانات ديگر خود استفاده خواهد کرد
وزير امورخارجه ايران در سفري معني دارد به لبنان رفت تا با «سيد حسن نصرالله» دبيرکل حزب الله لبنان ديدار داشته باشد. طوفان الاقصي ظرف يک هفته گذشته سنگين ترين سيلي فلسطين به صورت رژيم اشغالگر قدس معادلات خاورميانه را تحت الشعاع خود قرار داده است.
تاکيد بر انسجام جريان مقاومت
گروه ديپلماسي: وزير امورخارجه ايران در سفري معني دارد به لبنان رفت تا با «سيد حسن نصرالله» دبيرکل حزب الله لبنان ديدار داشته باشد. طوفان الاقصي ظرف يک هفته گذشته سنگين ترين سيلي فلسطين به صورت رژيم اشغالگر قدس معادلات خاورميانه را تحت الشعاع خود قرار داده است. او پيش از لبنان ، در سفر به بغداد با مقامات عراقي ديدار داشت و طبق برنامه از بيروت به دمشق خواهد رفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،براساس بيانيه حزب‌الله ، «سيد حسن نصرالله با حسين اميرعبداللهيان به همراه مهدي شوشتري دستيار وزير امور خارجه ايران و مجتبي اماني، سفير ايران در بيروت ديدار کرد.نصرالله و عبداللهيان در مورد وظايفي که بر عهده همه گذاشته شده و مواضعي که بايد در قبال اين حوادث تاريخي و تحولات خطرناک اتخاذ شود، رايزني کردند.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «اين ديدار شاهد بررسي وقايع و تحولات اخير منطقه به ويژه پس از عمليات طوفان الاقصي، تجاوزات مستمر رژيم صهيونيستي به غزه، جنايات وحشيانه عليه تمامي مردم غزه و آنچه در مسجد الاقصي و کرانه باختري رخ داد، بود. در اين ديدار همچنين شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي و نتايج احتمالي نبرد مورد ارزيابي قرار گرفت.»
عبداللهيان تاکيد کرد: نيروهاي مقاومت در منطقه براي گشودن جبهه‌هاي ديگر در نبرد با اسرائيل، از تهران اجازه نمي‌گيرند.مقامات برخي کشورها با ما در ارتباط هستند و امکان گشودن جبهه جديدي در منطقه را جويا مي‌شوند و پاسخ ما اين بود که احتمالات آينده عمدتاً به اقدامات رژيم صهيونيستي در غزه بستگي دارد. عمليات «طوفان الاقصي» در پاسخ به جنايات رژيم صهيونيستي انجام شد و دولت‌ها و ملت‌هاي اسلامي ادامه جنايات عليه مردم فلسطين را تحمل نخواهند کرد.
تقدير ايران از مواضع بيروت
پيش از ديدار با نصرالله، وزيرامورخارجه ايران در نشست مطبوعاتي مشترک با عبدالله بوحبيب  وزير  امور خارجه لبنان در بيروت گفت : در اين جا لازم مي‌دانم از مواضع قوي مقامات لبنان در حمايت از مردم فلسطين تشکر کنم.
وي با اشاره به وضعيت مردم غزه و محاصره مردم اين منطقه توسط صهيونيست‌ها و قطع آب و برق بر روي آنها گفت: ما در جريان رايزني با مقامات کشورهاي مختلف و همچنين با نهادهايي چون صليب سرخ و سازمان ملل بر اين موضوع تاکيد کرديم که بايد هر چه زودتر زمينه براي کمک به مردم غزه و ارسال کمک به آنها فراهم شود.ما از همه دولت‌هاي اسلامي دعوت مي‌کنيم با صداي بلند اعلام کنند که بايد جنايت‌هاي جنگي در غزه توسط صهيونيست‌ها متوقف شود و محاصره انساني مردم در اين منطقه خاتمه پيدا کند.
وزير خارجه با بيان اين که امروز گفت‌وگوهاي خوبي با مقامات لبنان در مورد در مورد تحولات جاري فلسطين داشتيم، گفت: آنچه که امروز در غزه شاهد آن هستيم  جنايت جنگي عليه کودکان و زنان و غيرنظاميان فلسطيني است.ما تاکيد بر اين داريم که  بايد براي توقف جنايت‌هاي جنگي  رژيم صهيونيستي در غزه، کشورهاي اسلامي با يکديگر همکاري و رايزني داشته باشند و ضروري است که نشست اضطراري وزيران امور خارجه کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي برگزار شود.در همين چارچوب  ما آمادگي خود براي برگزاري اين نشست به ميزباني تهران اعلام کرديم و هماهنگي‌هاي اوليه را نيز  در اين ارتباط در جريان رايزني با دبيرکل سازمان همکاري اسلامي انجام داده‌ايم.
انتقاد از سياست آمريکا
اميرعبداللهيان در بخشي از سخنان خود با انتقاد از سياست آمريکايي‌ها  و برخي از کشورهاي غربي در مورد تحولات جاري فلسطين گفت: طرف آمريکايي با ارسال پيام‌هاي مختلف به جهات متعدد در منطقه خواستار خويشتنداري تمام‌ طرف‌ها شده و اعلام مي‌کند که  نگران گسترش دامنه جنگ است ولي مضحک و خنده دار آن است که در عين توصيه خويشتن داري به ديگران ، دست جنايتکاران جنگي رژيم جعلي صهيونيستي و نتانياهو را براي کشتار زنان و کودکان و غيره نظاميان کاملا باز گذاشته است  و با يک دست سلاح و بمب براي رژيم صهيونسيتي ارسال مي‌کند و با دست ديگر تمام طرف‌هاي ديگر را به خويشتنداري فرامي‌خواند.
ديدار با نخست وزير لبنان
اميرعبداللهيان همچنين در سفر به بيروت با «نجيب ميقاتي» نخست‌وزير لبنان ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار وزير امور خارجه کشورمان گفت: هميشه گفت‌وگو با برادران لبناني و تبادل نظر با آنها براي ما مفيد است.براي ما امنيت و آرامش لبنان مهم است و از اهداف سفر ما تاکيد بر امنيت لبنان و توسعه آن و روند سياسي اين کشور است.
اميرعبداللهيان در خصوص فلسطين با اشاره به اينکه عمليات اخير فلسطيني‌ها يک عمليات صددرصد فلسطيني بوده و حتي غربي‌ها اين را تاييد مي‌کنند، گفت: اين اقدام فلسطيني‌ها واکنشي طبيعي به جنايات نتانياهو به ويژه در ماه‌هاي اخير بوده‌ است. وي تاکيد کرد: «فلسطين بعد از طوفان الاقصي از فلسطين قبل متفاوت است.»
اميرعبداللهيان افزود آنچه که اين وضع را بوجود آورد، افراطي گري نتانياهو و دولت افراطي اسرائيل بود که تاثيرات زيادي بر ميدان و تصميم فلسطيني‌ها گذاشت.
وي با اشاره به اينکه حمايت نامحدود آمريکا از جنايات جاري اسرائيل شرايط را بيش از پيش بدتر خواهد کرد، گفت برخي نگران گسترش جنگ در منطقه و باز شدن جبهه‌هاي جديد هستند.
وزير امور خارجه کشورمان گفت، آمريکا همه را به خويشتنداري دعوت مي‌کند الا إسرائيل را، و اين غيرقابل قبول است. آنها همه را به خويشتنداري فرا مي‌خوانند، اما به اسرائيل سلاح و کمک مي‌دهند و دست نتانياهو را براي ادامه جنايت باز گذاشته‌اند. آمريکا مي‌خواهد به اسرائيل فرصت دهد که غزه را ويران کند و اين خطاي کامل آمريکاست و اگر آمريکائي‌ها بدنبال اين هستند که جنگ در منطقه توسعه نيابد، بايد اسرائيل را کنترل کنند.
وي ادامه داد جنايات اسرائيل اگر مهار نشود، معلوم‌ نيست چه اتفاقي خواهد افتاد. مقاومت فلسطين توانمند است و از توانايي بالايي برخوردار است و اگر جنايات اسرائيل ادامه يابد، مقاومت فلسطين از امکانات ديگر خود استفاده خواهد کرد.
ميقاتي، نخست وزير لبنان نيز شرايط غزه را حزن انگيز توصيف کرد و گفت: لبنان از فلسطين به عنوان قضيه حق حمايت مي‌کند.
وي تماس‌هاي ديپلماتيک را براي مهار اين شرايط مهم دانست و نقش ايران را در اين تلاش ديپلماتيک حائز اهميت توصيف کرد.
ميقاتي با تاکيد بر اينکه اين حمام خون بايد سريعا متوقف شود، افزود: من نيز در تماسهايم با همه طرفها تاکيد کردم که بايد اسراييل را سريعا از ادامه اين روش بازدارند.
هشدار درباره آينده خاورميانه
وزيرامورخارجه ايران پنج شنبه به بغداد رفته بود. حسين اميرعبداللهيان و هيأت همراه در مسير خروج از بغداد به سمت فرودگاه، با حضور در محل شهادت سردار شهيد حاج قاسم سليماني، ابومهدي المهندس و همراهان اين دو شهيد بزرگوار، با قرائت فاتحه، به آنان اداي احترام کرده و از خداوند براي روح بلندشان علو درجات مسالت کرد.
اميرعبداللهيان  در بدو ورود به بغداد در محل شوراي امنيت ملي عراق، با «قاسم الاعرجي» مشاور امنيت ملي اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد. او با تاکيد بر نقش مهم عراق در منطقه، گفت: امروز نقش عراق در خصوص قضيه فلسطين نيز مورد توجه همه قرار دارد و ما از مواضع خوب شما در حمايت از فلسطين مطلع هستم.
کد مطلب: 204509
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *