۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
انتخابات اسفندماه به ايستگاه دوم رسيد

ثبت نام داوطلبان خبرگان رهبری زير ذره‌بين

با نزديک شدن به 11 اسفندماه و برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري، قطار انتخابات از روز گذشته به ايستگاه دوم رسيد و روند ثبت نام از داوطلبان خبرگان رهبري آغاز شد.
ثبت نام داوطلبان خبرگان رهبری زير ذره‌بين
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: با نزديک شدن به 11 اسفندماه و برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري، قطار انتخابات از روز گذشته به ايستگاه دوم رسيد و روند ثبت نام از داوطلبان خبرگان رهبري آغاز شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر همين اساس در روز شنبه ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که از ديروز يعني يکشنبه ساعت 8 صبح روند ثبت نام متقاضيان با حضور شخص و يا نمايندگان قانوني آنها در فرمانداري‌ها، استانداري‌ها و ستاد انتخابات کشور آغاز و تا ساعت 18 روز بيستم آبان به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبري شخصاً يا توسط نماينده خود که به صورت کتبي و رسمي معرفي شده باشد، مي‌توانند براي ثبت‌نام در روزهاي مذکور به فرمانداري مرکز استان يا وزارت کشور مراجعه کنند. داوطلبان همچنين مي‌توانند در فرمانداري قم و وزارت کشور، براي تمامي حوزه‌هاي انتخابيه ثبت‌نام کنند.اصل شناسنامه عکس‌دار، اصل کارت ملي، اصل مدرک سطح چهارحوزه، دو قطعه عکس 4×6 و تکميل پرسشنامه اعلام داوطلبي بايد توسط داوطلبان در زمان ثبت‌نام ارائه شود. سن داوطلبان به هنگام ثبت نام بايد حداقل 40 سال تمام باشد.سيدمحمد تقي شاهچراغي رييس ستاد انتخابات کشور نيز روز گذشته با حضور در محل اين ستاد گفت: ثبت نام از داوطلبان کانديداتوري ششمين دوره مجلس خبرگان حضوري است. ثبت نام در فرمانداري قم و وزارت کشور و همچنين فرمانداري‌هاي سراسر کشور انجام مي شود. هم خود داوطلبان و هم نمايندگاني که مکتوب معرفي شده باشند مي‌توانند براي ثبت نام اقدام کنند. رئيس ستاد انتخابت کشور خاطرنشان کرد: داوطلبان بايد در زمان ثبت نام فرم مخصوصي که شامل اطلاعات شخصي مثل سوابق علمي، فعاليت اجتماعي فرهنگي و سياسي است را پر کنند. اصل شناسنامه، کارت ملي و دو قطعه عکس هم نياز است.
اولين نامزد انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان که بود؟
صبح روز يکشنبه 14 آبان ماه نام‌نويسي از نامزدهاي ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري آغاز شد و غلامعلي صفايي بوشهري اولين فردي بود که نام‌نويسي کرد.
نماينده غلامعلي صفايي بوشهر با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از حوزه انتخابيه تهران نام نويسي او را قطعي کرد.
غلام‌علي صفايي بوشهري امام جمعه بوشهر و نماينده ولي فقيه در استان، براي نخستين بار در انتخابات اين دوره از مجلس خبرگان نام نويسي کرده است.
توضيحات طحان نظيف درباره روند برگزاري انتخابات مجلس خبرگان
از طرف ديگر‌هادي طحان نظيف سخنگوي شوراي نگهبان درباره فرآيندهاي انتخابات خبرگان توضيحاتي ارايه کرد.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: پس از پايان مرحله ثبت‌نام، آزمون علمي براي احراز اجتهاد داوطلبان برگزار خواهد شد و سپس بحث بررسي صلاحيت‌ها آغاز مي‌شود. در ادامه نيز ساير فرآيندها طبق قانون انجام خواهد شد.
دليل عدم ثبتنام الکترونيکي مجلس خبرگان
وي در پاسخ به اين سوال که «چرا ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبري همچون انتخابات مجلس شوراي اسلامي به صورت الکترونيکي برگزار نمي‌شود؟» گفت: در قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي عنوان شده بود که مجري مي‌تواند ثبت‌نام را به صورت الکترونيکي انجام دهد. وزارت کشور با تدبيري که با هماهنگي شوراي نگهبان انجام داد، مراحل پيش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات مجلس را به صورت الکترونيکي برگزار کرد.
وي ادامه داد: اما درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبري اين موضوع در قانون پيش‌بيني نشده است. البته ممکن است در ادوار آينده با اصلاحاتي که در قانون انجام ‌شود، ثبت‌نام به صورت الکترونيکي صورت گيرد.
مهمترين تغييرات قانون انتخابات خبرگان
سخنگوي شوراي نگهبان سپس اشاره کرد که در يکي دو سال اخير تغييراتي در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري به وجود آمده که يکي از آن‌ تغييرات در حوزه شرايط عيني و شکلي ثبت‌نام‌کنندگان است.
وي در اين رابطه بيان داشت: در ادوار گذشته شاهد بوديم افرادي ثبت‌نام مي‌کردند که دروس علوم ديني را نخوانده بودند. در اصلاحيه اخير قانون مشخص شده که فرد بايد در هنگام ثبت‌نام گواهي سطح 4 حوزه ارائه کند يا اينکه تاييديه کتبي از مديران حوزه‌هاي علميه سه شهر بزرگ همچون قم، مشهد و اصفهان به همراه داشته باشد. براي اهل سنت نيز مدرک افتاء پيش‌بيني شده است. البته داوطلباني که سابقه نمايندگي دارند يا در آزمون‌هاي قبلي قبول شده باشند، از ارائه اين مدرک معاف هستند.
طحان‌نظيف افزود: همچنين شرط سني براي ثبت‌نام‌کنندگان در نظر گرفته شده و ثبت‌نام‌کنندگان بايد حداقل 40 سال سن داشته باشند؛ اينها در راستاي ساماندهي ثبت‌نام‌هاي تفنني در انتخابات‌هاي مختلف است که در سال‌هاي اخير قانونگذار به اين موضوع توجه کرده و اصلاحاتي در قوانين انتخاباتي انجام داده است. لذا شک و ترديدي وجود ندارد که افراد واجد صلاحيت بايد بتوانند در انتخابات‌ها ثبت‌نام کنند و در اداره کشور نقش‌آفريني کنند اما شرايط شکلي و عيني غير تفسيربردار همچون مدرک تحصيلي، سن و... باعث مي‌شود تا افرادي ثبت‌نام کنند که از شرايط اوليه برخوردار باشند. سخنگوي شوراي نگهبان ديگر تغيير قانون انتخابات مجلس خبرگان را توسعه زمان‌بندي بررسي صلاحيت‌ها عنوان کرد و گفت: اين مدت افزايش پيدا کرده است.
رييس ستاد انتخابات کشور همچنين ظهر روز گذشته گفت که تاکنون 27 نفر ثبت نام خود را در ستاد انتخابات کشور قطعي کرده‌اند.
آغاز بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس در هياتهاي اجرايي
از طرف ديگر محسن اسلامي سخنگوي ستاد انتخابات کشور با اعلام پايان مهلت مراجع پنجگانه براي بررسي مدارک داوطلبان انتخابت مجلس شوراي اسلامي، اظهار کرد: از 27 مهر تا 3 آبان ثبت نام از داوطلبان انتخابت مجلس شوراي اسلامي آنجا شد و ما روزانه مدارک داوطلبان را به مراجع پنجگانه يعني وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، دادستاني، ثبت احوال و فراجا ارسال‌ مي‌کرديم و آنها روزانه نتايج بررسي خود را براي ما ارسال مي‌کردند. وي افزود: 13 آبان فرايند 10 روزه بررسي مدارک داوطلبان در اين مراجع پنجگانه به پايان رسيد و ما نتيجه بررسي مدارک داوطلبان را به هيات‌هاي اجرايي ارسال کرديم. هيات‌هاي اجرايي تا 18 آبان فرصت دارند تا مدارک دريافتي را بررسي کرده و نتيجه بررسي‌هاي خود را يکي دو روز بعد به داوطلبان اعلام کنند. براي داوطلباني که صلاحيت آنها تاييد نشود، فرصت شکايت وجود دارد.
کد مطلب: 205877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *