۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
«ديويد کامرون»، وزيرامور خارجه شد

قمار نخست وزير بريتانيا با چرخش بزرگ

وزير منتقد ريشی سوناک از کابينه اخراج شد
محافظه کاران دست به تغيير ناگهاني در ترکيب کابينه بريتانيا زدند. «ريشي سوناک» نخست وزير که مدتي بود با خانم «سوئلا براورمن» وزيرکشور سرشاخ شده بود ؛ او را اخراج کرد.
قمار نخست وزير بريتانيا با چرخش بزرگ
گروه بينالملل- علي ودايع: محافظه کاران دست به تغيير ناگهاني در ترکيب کابينه بريتانيا زدند. «ريشي سوناک» نخست وزير که مدتي بود با خانم «سوئلا براورمن» وزيرکشور سرشاخ شده بود ؛ او را اخراج کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،داستان از جايي علني شد که وزيرکشور روز 13 نوامبر از پليس لندن به دليل نحوه مديريت راهپيمايي حاميان فلسطين لب به انتقاد گشود. او چهره‌اي جنجالي است که به دليل ديدگاهش در مورد مهاجرت، حمايت از مجازات اعدام مورد انتقاد جريان چپ قرار داشته است. اظهارات او عليه نيروهاي پليس خشم آنها را برانگيخته بود. براورمن يک خانم روي اعصاب است اما چهره‌اي محبوب نزد برخي اعضاي حزب محافظه کار محسوب مي‌شود. خانم منتقد که چشم به صندلي قدرت دوخته است ؛ از سال 2015 با نمايندگي حزب محافظه کار از منطقه فارهام وارد مجلس عوام شد. او در سال 2018 به عنوان معاون پارلماني به وزارت بريگزت (BREXIT) پيوست و در سال 2020 نيز دادستان انگلستان و ولز شد و پس از دو سال خدمت، توسط خانم «ليز تراس» نخست‌وزير وقت، به عنوان وزير کشور منصوب شد.
براورمن خود را «محافظه‌کار مالي» و «آزادي‌خواه اجتماعي» مي‌نامد. او از حاميان برگزيت و از منتقدان سرسخت اتحاديه اروپا بوده است. او همچنين طرفدار بازار آزاد و خواستار مقررات‌زدايي و کاهش ماليات است.حالا  «جيمز کلورلي» که وزير خارجه بود به وزارت کشور مي‌رود.
بازگشت دشمن برگزيت
خانم براورمن يک گزينه بالقوه براي رهبري حزب محافظه کار محسوب مي‌شود اما سوناک با اخراج او و خانه تکاني در کابينه دست به يک قمار بزرگ زد. شايد بتوان گفت که داستان بزرگ تر از يک تسويه حساب شخصي است. داستان اينجاست که ريشي سوناک مي‌داند حزب کارگر اسب خود را براي پيروزي زين کرده است و ناچار به تغيير رويکرد مبتني بر خواست نظرسنجي‌ها است.
سوناک توانسته «ديويد کامرون» نخست وزير سابق بريتانيا را راضي کند که با سمت وزارت امورخارجه دوباره به گود کابينه بازگردد. نخست وزير سابق عصر روز جمعه 24 جون 2016 يعني درست يک روز بعد از برگزاري همه‌پرسي برگزيت از رهبري حزب حاکم محافظه‌کار استعفا داد، چند روز بعدهم از مقام نخست وزيري خداحافظي کرد . کامرون 2 ماه بعد از نمايندگي منطقه «ويتني» در مجلس عوام کنار رفت. کامرون کسي است که توانسته بود زوج «گوردون براون» از حزب کارگر و «نيک کلگ»از حزب ليبرال دموکرات را از قدرت به زير بکشد. او راي گيري برگزيت را اجرا کرد اما سنگيني آن را بر دوش ديگران گذاشت و رفت. امروز لندن با گذشت 2سال از اجراي برگزيت با مشکلات متعدد اقتصادي و مالي دست به يقه است. تورم از محدوده 2 به 6.7 درصد رسيده و بانک مرکزي براي مهار وضع موجود، نرخ بهره پايه را که با اقساط وام مسکن ميليون‌ها خانوار انگليسي ارتباط مستقيمي دارد، 525 واحد درصد افزايش داده است.
طبق برنامه «جرمي‌هانت» وزير دارايي بريتانيا متمم بودجه را به مجلس عوام ارائه خواهد کرد. دولت ريشي سوناک ناچار است براي جبران کسري بودجه بسياري از خدمات عمومي از جمله کمک‌ هزينه‌هاي معيشتي به اقشار آسيب‌پذير را کاهش دهد.جالب اينجاست که متمم بودجه در بريتانيا، يادآور نخستين سال‌هاي دولت کامرون است که به بهانه هزينه سنگين مشارکت اين کشور در جنگ عراق و افغانستان، مسير رياضت اقتصادي و کاهش شديد مخارج عمومي را در پيش گرفت.
کامرون با صدور بيانيه‌اي طولاني پيرامون انتصابش با اعتماد به نفس نوشت:«نخست وزير از من خواست که به عنوان وزير امور خارجه او خدمت کنم و من با کمال ميل پذيرفتم. ما با مجموعه‌اي از چالش‌هاي بين‌المللي از جمله جنگ در اوکراين و بحران در خاورميانه روبرو هستيم. در اين زمانه که تغييرات عميق جهاني در جريان است، براي اين کشور به ندرت مهمتر از اين بوده است که در کنار متحدان خود بايستد، شراکت‌هاي خود را تقويت کند و اطمينان حاصل کند که صداي ما شنيده مي‌شود.»
وي افزود: «در حالي که در هفت سال گذشته از خط مقدم سياست خارج شده‌ام، اميدوارم تجربه من - به عنوان رهبر محافظه‌کار براي 11 سال و نخست وزير به مدت 6 سال - به من کمک کند تا به نخست‌وزير کمک کنم تا اين موارد حياتي را برآورده کند. بريتانيا يک کشور واقعاً بين‌المللي است. مردم ما در سراسر جهان زندگي مي‌کنند و تجارت ما در هر گوشه از جهان فعال است. تلاش براي کمک به تضمين ثبات و امنيت در صحنه جهاني هم ضروري است و هم کاملاً در راستاي منافع ملي ما است. امنيت بين‌المللي براي امنيت داخلي ما حياتي است.»
يکي از چالش‌هاي انتصاب کامرون، غيبت وي در مجلس عوام است. در واقع او پس از استعفا از نمايندگي مجلس عوام، به عضويت مجلس اعيان درآمد و گفته مي‌شود که نامبرده تنها وزيري خواهد بود که از تريبون اين مجلس (اعيان) صحبت خواهد کرد.
باتوجه به چيدمان کابينه دولت بريتانيا مي‌توان گفت؛ کامرون پدرخوانده اي است که از پشت پرده بيرون آمده تا منجي سوناک و محافظه کاران باشد. نخست وزير سابق تلاش مي‌کند مشکلات لندن در خاورميانه و بالکان را کنترل کند. شايد اصلي‌ترين پروژه کامرون مديريت برگزيت باشد. نخست وزير و وزيرامورخارجه به خوبي مي‌دانند که انگليسي‌ها از برگزيت و تبعات ناخوشايند آن به شدت پشيمان هستند. نبايد فراموش کنيم که کامرون از ابتدا مخالف سرسخت برگزيت بود. ترميم روابط لندن با پکن ، تعميق روابط با واشنگتن هم از موضوعات راهبردي براي وزيرامورخارجه بريتانيا است.فراتر از همه اينها ، پدرخوانده نقش اساسي در پلن B بريتانيا در انتخابات آينده ايفا خواهد کرد.
نکته حائز اهميت براي تهران اين است که کامرون نسبت به ساير سياستمداران حزب محافظه کار نظر معتدل تر و معقول‌تري درباره ايران دارد.
کد مطلب: 206346
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *