; ?>; ?> انتخابات تبديل به مسابقه تک اسبه شده است - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
دبيرکل حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

انتخابات تبديل به مسابقه تک اسبه شده است

افزايش سن بازنشستگی يک کار غير کارشناسی
مجلس يازدهم مصوبات پر سروصدا کم نداشته، از بررسي طرح صيانت و عفاف و حجاب و اين روزها نيز افزايش سن بازنشستگي؛ مجلسي که البته در عمر 4 ساله خود طرح‌ها و تغيير لوايحي که صداي مردم را درآورده بسيار دارد.
انتخابات تبديل به مسابقه تک اسبه شده است
گروه سياسي- خاطره ميرزا: مجلس يازدهم مصوبات پر سروصدا کم نداشته، از بررسي طرح صيانت و عفاف و حجاب و اين روزها نيز افزايش سن بازنشستگي؛ مجلسي که البته در عمر 4 ساله خود طرح‌ها و تغيير لوايحي که صداي مردم را درآورده بسيار دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با مصوبه جنجالي مجلس درباره افزايش سن بازنشستگي به گفته قاليباف آقايان شاغل ورودي 1403 به بعد براي بازنشستگي بايد 35 سال سابقه خدمت و يا 62 سال سن و بانوان شاغل ورودي همين سال بايد 30 سال سابقه خدمت و يا 55 سال سن داشته باشند.  حسين کمالي، وزير اسبق کار و امور اجتماعي معتقد است اين اقدام مجلس غير کارشناسي است و مشکلات زيادي را در زمينه کارگري به وجود خواهد آورد. کمالي معتقد است با اين تصميم مشکل صندوق‌هاي بازنشستگي که مجلس به دنبال رفع آن بود حل نخواهد شد، بلکه صندوق‌ها بايد کارا و سودده شوند. کمالي در ادامه اين گفت‌وگو به وضعيت رد صلاحيت‌ها و همچنين عملکرد مجلس و دولت نيز اشاره کرده است. مشروح گفت‌وگوي مردم سالاري با حسين کمالي را در ادامه بخوانيد:
کارگران و کارمندان به دنبال شغل دوم هستند
حسين کمالي، نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي‌و وزير اسبق کار و امور اجتماعي در گفت‌ وگو با مردم سالاري، با اشاره به اينکه اقدام مجلس درباره افزايش سن بازنشستگي يک کار غيرکارشناسي است و مشکلات زيادي را در زمينه کارگري به دنبال خواهد داشت، گفت: مجلس در اين اقدام مقررات حساب شده‌اي که ساليان سال با کارهاي کارشناسي وضع شده بود به يکباره تغيير داد.
کمالي با بيان اينکه مجلسي‌ها جدولي را ايجاد کردند که به زعم خودشان مشکل صندوق‌هاي بازنشستگي را بصورت مرحله‌اي حل کنند، افزود: مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي به اين شکل حل نمي‌شود، بلکه بايد صندوق‌ها کارا شوند و در سايه مديران توانا صاحب درآمد شوند، صندوق‌هاي بازنشستگي بايد به نوسازي و سوددهي برسند. وي با بيان اينکه براي سودده شدن صندوق‌ها، بايد فعاليت‌هاي اقتصادي سودده از سوي حاکميت به آنها محول شود، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه مي‌شود بخش‌هايي از نفت و گاز کشور که استخراج نشده‌اند و مورد بهره برداري قرار نگرفته‌اند را به تامين اجتماعي و يا ساير صندوق‌ها واگذار کرد.
به گفته وي صندوق‌هاي بازنشستگي از محل منابع خودشان مي‌توانند اين بخش‌ها را راه اندازي کنند و صاحب درآمد شوند، از اين طريق مي‌توان کسري‌هاي صندوق‌ها را جبران کرد؛ نه اينکه بيايند از فرمول‌هاي استفاده کنند که برخلاف سياست‌هاي کشور براي دوران بيکاري اتخاذ شده که  باعث مي‌شود تا کارگران بازنشسته در کارهاي سخت، مدت زمان بيشتري را کار کنند.
وزير اسبق کار با بيان اينکه وقتي که بيکاري در کشورها وجود دارد، آنها از روش تسهيم مشاغل استفاده مي‌کنند، گفت: در روش تسهيم مشاغل، شغل‌هاي که حقوق مناسب براي کارکنان دارند، ساعت کار و روزهاي کار را کاهش مي‌دهند و بخشي از ساعات کار را به ديگران مي‌سپارند و يا حتي شيفت‌هاي دوم و سوم را راه اندازي مي‌کنند.
کمالي خاطر نشان کرد: در روش مورد تاييد مجلس هم بيکاري افزايش پيدا مي‌کند و هم کسانيکه در حال فعاليت هستند مجبور مي‌شوند مدت زمان بيشتري در محيط کار سپري کنند و همين موضوع باعث کاهش راندمان شده و کارگران استراحت کافي نخواهند داشت.
دبيرکل حزب اسلامي‌کار با اشاره به اينکه کارگران و کارمندان به دليل اينکه درآمدهاي اندکي دارند مجبورند در شيفت دوم و سوم هم کار کنند، گفت: نيروهاي بازنشسته به دنبال شغل هستند چون حقوقي که به عنوان حقوق بازنشستگي دريافت مي‌کنند جوابگوي گذران زندگي آنها نيست. وي با بيان اينکه وقتي سن بازنشستگي افزايش پيدا مي‌کند، فضاي کار براي افراد جوانتر‌ که مي‌خواهند شاغل شوند، محدودتر مي‌شود و نمي‌توانند وارد بازار کار شوند، گفت: از طرف ديگر چون اين افراد مدت بيشتري سرکار باقي مي‌مانند، با حقوقي که پاسخگوي زندگي آنها نيست، معيشت کارگران و کارمندان با سختي بيشتري همراه خواهد بود.
انتخابات معنا و مفهوم خود را از دست داده است
کمالي در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به رد صلاحيت‌هاي گسترده توسط هيات‌هاي اجرايي گفت: وقتي بحث انتخابات را مطرح مي‌کنيم، اين اقدام سياسي تعريف دارد. انتخابات يعني شرايطي وجود داشته باشد که از بين گزينه‌هاي متفاوت انتخابي را صورت دهيد. کمالي خاطر نشان کرد: وقتي سياستي اعمال مي‌شود که در آن تنها يک جريان فکري خاص فرصت ظهور و بروز داشته باشند و بقيه تفکرات و نظرات سياسي حذف مي‌شوند، انتخابات تبديل به مسابقه تک اسبه مي‌شود که برنده شدن در آن براي کسي افتخار نيست.
وي در ادامه افزود: در شرايطي که شوراي نگهبان از ميان افراد گزينش کند و افرادي را انتخاب کند تا در معرض آراي مردم قرار گيرند، مردم نمي‌توانند به کساني که مي‌خواهند راي بدهند، در نتيجه انتخابات معنا و مفهوم خود را از دست مي‌دهد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب با تاکيد بر اينکه انتخابات به شکل واقعي برگزار نخواهد شد، گفت: انتخابات بايد مشخصه‌هاي يک انتخابات متداول و به رسميت شناخته شده را داشته باشد، اينکه شوراي نگهبان همه را دعوت به مهماني کند و بعد از هرکسي بپرسد شما چه غذايي دوست داريد تا ما غذايي که خودمان مي‌خواهيم به خورد شما بدهيم، اين در حقيقت نه انتخاب است نه رعايت سليقه جريانات سياسي و اجتماعي.
مردم نمايندگان خود را در مجالس نمي‌بينند
کمالي با بيان اين نکته که مردم نمايندگان خود را نه در مجلس خبرگان مي‌بيند و نه در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در حقيقت کساني وارد اين مجالس مي‌‌شوند که با راي حداقلي انتخاب شده‌اند و البته مورد پسند کساني هستند که مي‌خواهند تنها خودشان در صحنه حضور داشته باشند.
وي با تاکيد بر اينکه اين انتخابات نمي‌تواند چهره زيبايي را به مجلس بدهد، افزود: اگر انتخابات واقعي بخواهد برگزار شود، بايد همه سلايق و گروه‌ها در آن حضور داشته باشند و نقش ايفا کنند. اين نماينده ادوار مجلس با بيان اينکه گزينشي که امروز توسط شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد بايد جاي خود را به رخدادي بدهد که در سطح بين الملل اتفاق مي‌افتد؛ يعني همه افرادي که از لحاظ سياسي در دادگاه‌هاي صالح محکوميت پيدا نکرده باشند و از فعاليت سياسي منع نشده باشند بايد بتوانند در انتخابات شرکت کنند و هيچ مرجعي نبايد بتواند مانع حضور اين افراد در عرصه انتخابات شود.
شرايط مساوي براي حضور کانديداها وجود ندارد
کمالي خاطر نشان کرد: از طرفي چند مرحله گزينش در بحث انتخابات داريم و از طرف ديگر شرايط مساوي براي حضور کانديداها در جامعه وجود ندارد، کسانيکه امکانات مالي و شرايط خاص مورد نظر برگزار کنندگان را دارند، حضور پيدا مي‌کنند و کسانيکه از اين شرايط برخوردار نباشند قيد کانديداتوري را مي‌زنند.
به گفته وي به همين دلايل افراد فرهيخته بسياري در جامعه وجود دارند که نمي‌توانند در صحنه انتخابات حاضر شوند و خودشان را در معرض آراي عمومي‌قرار دهند.
کمالي با بيان اينکه گزينش اول توسط مجلس انجام مي‌شود، گفت: کسانيکه حداقل مدرک کارشناسي ارشد را نداشته باشند نمي‌توانند در انتخابات شرکت کنند، اين موضوع محدوديت ايجاد مي‌کند و طبقات مولد را از حضور در عرصه انتخابات منع مي‌کند، درحاليکه در هيچ کشوري چنين گزينشي وجود ندارد.
وي با بيان اينکه گزينش بعد توسط هيات‌هاي اجرايي که توسط دولت انتخاب مي‌شوند صورت مي‌گيرد، افزود: شوراي نگهبان بايد اين اعضا را بپسندد و بپذيرد، هيات‌هاي اجرايي به ظاهر امناي مردم هستند، اما از گروه‌ها و سلايق مختلف در بين آنها حضور ندارند؛ بلکه عده خاصي هستند که مورد پسند دولت مستقر و شوراي نگهبان باشند.
وزير اسبق کار و امور اجتماعي با بيان اينکه بعد از اعمال نظر هيات‌هاي اجرايي و رد صلاحيت‌ها در اين مرحله افراد به گزينش شوراي نگهبان مي‌رسند، گفت: بعد از ارزيابي شوراي نگهبان باز هم عده اي ردصلاحيت مي‌شوند و گاهي اوقات تعداد اندکي مجددا تاييد مي‌شوند.
انتخابات گزينش در گزينش است
کمالي با بيان اينکه با پايان انتخابات باز هم گزينش ادامه دارد، افزود: اگر انتخابات مطابق با سليقه برخي آقايان نباشد، به راحتي مي‌توانند انتخابات را باطل کنند و نگذارند نماينده مورد نظرشان وارد مجلس شود.
به گفته وي بعد گزينش بعدي در کميسيون تحقيق در مجلس اتفاق مي‌افتد،  اين کميسيون انتخابات را ارزيابي مي‌کند و اگر اعتراضي روي نماينده‌اي صورت گرفته باشد با وجود اينکه کميسيون تحقيق در دست اکثريت است، مي‌توانند فردي که در گروه اقليت باشد از مجموعه خارج کنند.
کمالي خاطر نشان کرد: همانطور که مي‌بينيد اين نوع انتخابات گزينش در گزينش است و انتخابات از شکل واقعي خود خارج شده است.
مجلس يازدهم به وظيفه نظارتي خود عمل نکرد
نماينده ادوار مجلس در پاسخ به اين سوال که عملکرد مجلس يازدهم را چگونه ارزيابي مي‌کنيد گفت: اين مجلس ارزيابي لازم ندارد، اقداماتي که انجام داده را در حداقل‌هاي ممکن مي‌توان ديد.
به گفته وي مجلس يازدهم به وظايف خود که نظارت بر دستگاه اجرايي است، عمل نکرده و نمي‌تواند مدعي شود که عملکرده است.
کمالي خاطر نشان کرد: مجلس درباره مسائل اقتصادي و تورم، گراني نقش اساسي نداشته و دولت سياست‌هاي خود را اعمال کرده است.
وي معتقد است مجلس يازدهم يک مجلس بي‌خاصيت و ناظر بوده که حتي در حد بيان معضلات و مشکلات مردم هم عاجز بوده؛ بهتر بگويم يک خود سانسوري در مجلس يازدهم جريان داشته است.
بهترين ارزيابان عملکرد دولت مردم هستند
کمالي همچنين درخصوص عملکرد دولت به شرايط اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي امروز کشور اشاره کرده و گفت: بهترين ارزيابان عملکرد دولت مردم هستند؛ از آنها بپرسيد که آيا از لحاظ روابط بين الملل وضعيت بهتر شد؟ از لحاظ اقتصادي، توليد و صنعت در شرايط بهتري قرار گرفته‌ايم؟ آيا درآمد مردم بهتر شد و توانسته‌اند از رفاه نسبي برخوردار شوند؟ آيا از لحاظ فرهنگي رابطه خوبي ميان آحاد جامعه برقرار است؟ آيا سرمايه اجتماعي افزايش پيدا کرده و جامعه وضعيت مناسبتري پيدا کرده است؟ مسائل زيست محيطي چطور؟ تالاب‌ها و جنگل‌ها و ...احيا و بازسازي شده‌اند؟ همه اين موارد در شرايط اجتماعي امروز نشان مي‌دهد که آيا دولت موفق بوده است يا ناکارآمد.
کمالي با ابراز اميدواري نسبت به آينده سياسي کشور گفت: جريان فکري اصلاحات، جريان پيشرونده‌اي است که در کل دنيا در حال انجام است و جهان را به سمت بهبود مي‌برد.
وي افزود: اين جريان در ايران نيز جريان و تداوم خواهد يافت، وقفه‌ها ايجاد مي‌شوند، اما زودگذر هستند و آينده کشور با بهبود شرايط همراه خواهد بود.
کد مطلب: 207008
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *