۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
عمليات زمينی اسرائيل آغاز شده است

گسترش درگيری زمينی در غزه

بيست و پنجمين روز نبردهاي مبارزان فلسطيني با نظاميان اسرائيلي با گسترش درگيري‌هاي زميني همراه شد. سخنگوي جنبش حماس با بيان اينکه يک عمليات زميني از سوي رژيم صهيونيستي عملا آغاز شده است اما اين رژيم بنا به ملاحظات خاص خود نمي‌خواهد آن را علني کند، تاکيد کرد که غافلگيري‌هاي زيادي براي دشمن داريم.
گسترش درگيری زمينی در غزه
گروه بينالملل - سميرا عبدالملکي: بيست و پنجمين روز نبردهاي مبارزان فلسطيني با نظاميان اسرائيلي با گسترش درگيري‌هاي زميني همراه شد. سخنگوي جنبش حماس با بيان اينکه يک عمليات زميني از سوي رژيم صهيونيستي عملا آغاز شده است اما اين رژيم بنا به ملاحظات خاص خود نمي‌خواهد آن را علني کند، تاکيد کرد که غافلگيري‌هاي زيادي براي دشمن داريم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همزمان رسانه‌هاي اسرائيلي تصاويري از حرکت کاروان زرهي صهيونيستي منتشر کردند. در تصاوير صادي بي‌سيم سرلشکر يارون، فينکلمن شنيده مي‌شود که ضمن دستور حمله فرماندهي جنوب قبل از ورود به نوار غزه گفت: «ما در کوچه‌ها مي‌جنگيم و در تونل‌ها مي‌جنگيم، هر جا لازم باشد مي‌جنگيم.»
به‌نظر مي‌رسد که رژيم صهيونيستي پس از حملات محدود زميني در حال گسترش تهاجم‌هاي زميني است؛البته هنوز برخي با ديده ترديد درباره ورود اسرائيل به جهنم غزه صحبت مي‌کنند.  ظرف روزهاي گذشته ، حملات جنگنده‌ها و بمباران غزه منجر منجر به کشتار دسته جمعي فلسطيني‌ها شده‌است. منابع پزشکي فلسطيني در غزه اعلام کردند که در نتيجه جديدترين جنايت ارتش رژيم صهيونيستي در غزه بيش از 400 فلسطيني به شهادت رسيده يا زخمي شدند. وزارت بهداشت حماس روز سه شنبه اعلام کرد از آغاز حملات اسرائيل به نوار غزه تاکنون، هشت هزار و 525 فلسطيني به شهادت رسيده اند.
شمار زخمي‌ها نيز بيش از20 هزار نفر و تعداد مفقودي‌ها هم 2 هزار نفر مي‌باشد.
يکي از فرماندهان ميداني گردان‌هاي القسام، شاخه نظامي جنبش حماس اعلام کرد: ما وارد درگيري‌هاي شديدي با دشمن صهيونيستي در محورهاي جنوب شهر غزه و منطقه التوأم و الکرامه در شمال غرب غزه شده‌ايم و توانستيم تعدادي از خودروهاي نظامي صهيونيست‌ها در محورهاي شمال و جنوب را منهدم کنيم.اين فرمانده اعلام کرد: ما با نيروهاي صهيونيستي که وارد ساختماني در بيت حانون شدند، مقابله کرده و يک بولدوزر و خودروي نظامي صهيونيست‌ها را هدف قرار داديم. منابع محلي اعلام کردند که نيروهاي صهيونيستي که گردان‌هاي القسام آنها را در بيت حانون هدف قرار دادند 35 سرباز به همراه يک بولدوزر و يک خودروي نظامي بودند.
گردان‌هاي القسام همچنين يک تانک نيروهاي صهيونيست در شرق محله الزيتون را با راکت هدف قرار دادند که منجر به وقوع آتش سوزي در آن شد. گردان‌هاي القدس، شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي نيز با خمپاره تجمع خودروهاي دشمن در منطقه العطاطره را هدف قرار دادند.
رتش رژيم صهيونيستي تلاش مي‌کند تا بيشتر به مناطق مرزي شمال غزه نفوذ کند، و اين مناطق از صبح شاهد شديدترين درگيري‌هاي مسلحانه بين مقاومت و ارتش اشغالگر بوده است. درگيري‌ها و انفجارهاي ناشي از گلوله‌هاي خمپاره شرق القراره در خان يونس را دربرگرفت. يک منبع در مقاومت فلسطين به العربي الجديد گفت: عناصر مقاومت در حال مقابله با نيروهاي دشمن هستند که در حال تلاش براي پيشروي در مناطق شمالي نوار غزه، شمال غربي بيت لاهيا، شرق و شمال بيت حانون و شرق جباليا هستند.
وحشت در بيمارستان قدس
هلال احمر فلسطين بامداد سه شنبه اعلام کرد که ارتش رژيم صهيونيستي مواضعي را در شمال نوار غزه بسيار نزديک به بيمارستان قدس بمباران کرد درحاليکه هزاران غيرنظامي در برابر بمباران در آنجا پناه گرفته‌اند. هلال احمر در بيانيه‌اي اعلام کرد: «ساختمان بيمارستان مي‌لرزد و غيرنظاميان آواره و کادر بيمارستان احساس ترس و وحشت مي‌کنند.» هلال احمر فلسطين پيشتر اعلام کرده بود که همين منطقه شامگاه يکشنبه مورد بمباران مشابهي قرار گرفته است.
مرحله سوم جنگ غزه
بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي شب گذشته در جلسه کابينه اعلام کرد که جنگ غزه وارد مرحله سوم خود شده و تهاجم زميني به نوار غزه در حال گسترش است. دفتر نتانياهو با انتشار بيانيه‌اي در پلتفرم «ايکس» نوشت: ما در بحبوحه جنگ هستيم و هدف روشني براي خود يعني نابودي توان نظامي و اداري حماس قرار داده‌ايم و اين کار را به صورت سيستماتيک انجام مي‌دهيم.
در ادامه اين بيانيه ادعا شده است: «مرحله اول تکميل شده و مرحله دوم بمباران هوايي آنها همچنان ادامه دارد و زمان ورود به مرحله سوم با گسترش تهاجم زميني به نوار غزه فرا رسيده است و ارتش ما انجام اين کار با گام‌هاي قوي و با دقت بررسي کرده و به پيشرفت سيستماتيک دست خواهد يافت.»
نگاه اسرائيل به حماس در تهاجم به غزه
يک نشريه انگليسي نوشت، رژيم صهيونيستي در يورش زميني به نوار غزه به دنبال آنچه که اين نشريه «اهدافي عملگرايانه‌تر به دور از بلندپروازي براي سرنگون کردن حماس» خواند، است.
نشريه فايننشال تايمز انگليس در گزارشي نوشت، محدود بودن ابعاد عمليات زميني رژيم صهيونيستي در نوار غزه به اين دليل است که اين رژيم به دنبال سرنگون کردن حماس نيست.
نيروهاي اشغالگر رژيم صهيونيستي در پاسخ به عمليات هفتم اکتبر (15 مهر) طوفان الاقصي به اين رژيم اين باور را ايجاد کردند که قصد حمله تمام عيار به نوار غزه را دارند. با اين حال در پي ورود تانک‌ها و قواي اشغالگران به غزه در روزهاي گذشته مشخص شد که اين حمله صرفا تهاجمي با به کارگيري توانمندي‌هاي محدود است.
چند مقام فعلي و سابق به فايننشال تايمز گفتند، ابعاد محدود حمله اوليه رژيم صهيونيستي به نوار غزه وجود مجموعه‌اي از فاکتورها را بازتاب مي‌دهند: هدف اصلي اشغالگران به حداکثر رساندن برتري قدرت آتش خود بر حماس، به حداقل رساندن تلفات خودشان و همچنين احتياط به خرج دادن نسبت به وارد نشدن به يک درگيري گسترده‌تري که احتمال ورود ديگر دشمنان به آن را مطرح کند، بوده است.
به نوشته فايننشال تايمز، چند مقام مطلع به برنامه‌هاي رزمي رژيم صهيونيستي گفتند، از نقطه نظر تاکتيکي نيز محدود بودن ابعاد اين حمله زميني قرار است دريافت پشتيباني هوايي نزديک را که براي ورود به بخش‌هاي شمالي غزه ضروري است براي نيروهاي زميني صهيونيستها تسهيل کند.
امير آويوي، معاون فرمانده سابق واحد غزه در ارتش رژيم صهيونيستي در توضيح اين رويکرد گفت، نيروهاي اين ارتش «پذيراي ريسک نيستند» و استفاده آنها از توپخانه و پشتيباني هوايي نزديک هدفش تضمين امنيت سربازان خود در ضمن تحرک در غزه است. به نوشته الميادين، اين در حالي است که حماس براي اين جنگ کاملا مجهز است و مقام‌ها و کارشناسان صهيونيستي انتظار درگيري‌هاي شديدي را داشته و تاکيد دارند که اين جنبس تجربه بالايي در جنگ شهري در کنار ايجاد شبکه‌اي گسترده از تونلها را دارد. علاوه بر آن، آنها يک ذخيره قابل توجه از تسليحات ضد تانک و بمبها را براي آنکه کار خودروهاي صهيونيستها براي پيشروي را بسيار دشوار سازند، در اختيار دارند.
در ادامه اين گزارش همچنين با استناد به مقام‌هاي مطلع نوشته شد، رويکرد صهيونيستها در استقرار سربازاني کمتر در غزه نشان مي‌دهد آنها در صورت ورود حزب‌الله لبنان به جنگ به دنبال استقرار مجدد آسان منابع انساني و بسيج نيروهايشان در شمال هستند. يک ديپلمات غربي که نامش را فاش نکرد گفت، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي نگران هستند حزب‌الله و ايران يورش زميني به غزه را به عنوان کاتاليزور براي تشديد بيشتر درگيري ببينند و به همين دليل به آن حمله زميني نمي‌گويند.
کد مطلب: 205618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *