۰
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
پيروز حناچی در گفت‌وگو با «مردم سالاری» تشريح کرد

مديريت غيرتخصصی شهری، بلای جان زندگی شهری

ترافيک، آلودگي هوا و معظلات اجتماعي را شايد بتوان از مهمتربن مواردي دانست که بر کيفيت زندگي شهروندان در تهران تاثير گذاشته است. معضل آلودگي هوا و کاهش روزهاي پاک در پايتخت شايد از ترافيک و ساير مشکلات براي پايتخت نشينان اهميت بيشتري داشته باشد. معضلي که گريبان پايتخت را گرفته و نفس‌هاي بسياري را به شماره انداخته است؛
مديريت غيرتخصصی شهری، بلای جان زندگی شهری
گروه سياسي- مانيا شوبيري: ترافيک، آلودگي هوا و معظلات اجتماعي را شايد بتوان از مهمتربن مواردي دانست که بر کيفيت زندگي شهروندان در تهران تاثير گذاشته است. معضل آلودگي هوا و کاهش روزهاي پاک در پايتخت شايد از ترافيک و ساير مشکلات براي پايتخت نشينان اهميت بيشتري داشته باشد. معضلي که گريبان پايتخت را گرفته و نفس‌هاي بسياري را به شماره انداخته است؛
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همين چند روز پيش بود که رئيس سازمان اورژانس تهران از افزايش 30 درصدي مرگ و مير بر اثر آلودگي هوا نسبت به سال گذشته سخن گفت. هرسال که مي‌گذرد تعداد روزهاي پاک در پايتخت کمتر مي‌شود و بيشتر مي‌شنويم که مي‌گويند دعا کنيد يا باد بياييد و يا باران. مُسکني که درد را فقط يکي دو روز تسکين مي‌دهد و دوباره روز از نو، دود از نو.
شهردار سابق تهران در گفت‌وگو با «مردم سالاري» از حرکت اصولي و دائمي براي بالا بردن کيفيت زندگي در شهر سخن گفت. پيروز حناچي معتقد است اگر در مناطق حفاظت شده، پارک ملي و يا منطقه 22 بارگذاري کنيد، طرح جامع را زير پا بگذاريد، تراکم را بالا ببريد، چند اتوبان هم احداث کنيد، اسمش کار کردن نيست؛ ما بايد کاري کنيم که شهرها جاي براي زندگي باشند. شهردار سابق تهران در اين گفت‌وگو علاوه بر آلودگي هوا به انتقاداتي که از او مي‌شد نيز پاسخ گفت. حناچي همچنين اشاره اي به وعده دولت در خصوص طرح ساخت 3 ميليون مسکن کرد. در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را ميخوانيد:
ديگر حساسيتي براي تراکم فروشي وجود ندارد
پيروز حناچي، شهردار سابق تهران با تاکيد بر اينکه در خصوص اين دوره از شهرداري قضاوت نمي‌کنم و تنها به موارد نگران کننده‌اي که وجود دارد اشاره مي‌کنم، افزود: به اعتقاد من افزايش سهم درآمدهاي ناشي از حوزه شهرسازي در بودجه شهرداري تهران که هم در بودجه 1401 هم 1402 به چشم مي‌خورد و نشان مي‌دهد تلاشي که شده بود تا به نظم دربيايد به خطر افتاده است.  حناچي خاطرنشان کرد: تلاش بسياري شده بود که تراکم فروشي اتفاق نيفتد و ميزان درآمدهاي شهرداري به درآمدهاي ناپايدار وابسته نباشد؛ تلاش کرده بوديم تا شهر متعادل‌تر شود که به نظر مي‌آيد حساسيت لازم در اين خصوص ديگر وجود ندارد.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا گم شده 17 هزار ميليارد از درآمد شهرداري امکان پذير است گفت: من فکر نمي‌کنم اين به معناي سواستفاده باشد آن هم به اين رقم، گم شدن اين رقم در شهرداري کار راحتي نيست؛ احتمالا آمارهاي مخدوش وجود دارد؛ در تحقق درآمد غلو شده و حالا که زمان حسابرسي و تفريغ فرا رسيده بايد اسناد قبلي ارائه شود، زيرا شورا با اسناد قبلي اظهار نظر مي‌کند، به همين دليل فقدان اين مقدار خودش را نشان داده است.
در معناي کار کردن در شهر هم تغيير ايجاد کرديم
حناچي به انتقاداتي که از دوران شهرداري او مي‌شود نيز پاسخ داد، او درباره کم شدن فعاليت‌هاي عمراني در زماني که شهرداري تهران بود گفت: ما در شهرداري يک تغيير ريل را هدف گذاشته بوديم، که حتي در معناي کار کردن در شهر هم تغيير ايجاد کنيم.
به گفته وي شما اگر مي‌توانيد در مناطقي از شهر مثل مناطق حفاظت شده، پارک ملي و يا منطقه 22 بارگذاري کنيد،
وقتي شما به حرکت با برنامه اعتقاد داريد پس هر حرکت خارج از برنامه‌اي خلاف است
طرح جامع را زير پا بگذاريد، تراکم را بالا ببريد و مشکلاتي را براي نسل‌هاي بعدي شهر تهران به وجود بياوريد و چند اتوبان هم احداث کنيد، اسم اين کار کردن نيست؛ از روز اول در شورا هم اين موضوع را مطرح کرديم که اين روش را کار درست نمي‌دانيم.
حناچي تاکيد کرد: داشتن برنامه در شهر يعني مطابق برنامه سوم شهرداري تهران، مطابق طرح جامع و طرح تفضيلي شهر تهران، مطابق سند چشم انداز تهران و قانوني حرکت کنيد البته به صورت متعادل و مستمر.
به گفته وي اينکه ما بتوانيم درآمدهاي پايدار شهرداري را افزايش دهيم، بتوانيم ميزان وابستگي را به درآمدهاي ناپايدار کاهش دهيم، تراکم فروشي نکنيم، مطابق طرح تفضيلي پيش برويم، اينها همان چيزهايي هست که ممکن است از آن فيل هوا کردن در نيايد، اتوبان جديد خارج از طرح جامعه تهران درنيايد؛ اما وقتي شما به حرکت با برنامه اعتقاد داريد پس هر حرکت خارج از برنامه‌اي خلاف است.
اگر قانون را زيرپا نگذاريد اسمش کار نکردن نيست
حناچي با اشاره به اينکه اگر قانون را زيرپا نگذاريد اسم اين کار نکردن نيست، افزود: اسم اينکار پايبندي به اصول در مديريت شهري است. حرکت اصولي که مي‌توان به صورت دائمي آن را ادامه داد. حرکت در اين زمينه مي‌تواند کيفيت زندگي در شهر را افزايش دهد.
شهردار سابق تهران با اشاره به وضعيت هواي تهران گفت: با نگاه غير اصولي به مديريت شهر هر روز کيفيت زندگي در شهر، تعداد روزهاي پاک در شهر کاهش مي يابد. اما نگاه اصولي به مديريت شهر مي‌تواند تعداد روزهاي پاک در شهر و فضا را براي زندگي و اوقات فراغت شهروندان افزايش دهد.
بايد کاري کنيم که شهر جاي براي زندگي شود
حناچي با اشاره به اينکه وقتي چند روز تعطيل مي‌شود همه مردم شهر مانند محبوسين از شهر بيرون مي‌روند چرا؟ چون هواي شهر مسموم است و جاذبه‌اي براي اوقات فراغت شهروندان ندارد خاطر نشان کرد: ما بايد کاري کنيم که شهرها جاي مناسبي براي زندگي شود، در شهر قابليت زندگي بالا برود؛ و اين اتفاق زماني مي‌افتد که پايمان را از روي گاز برداريم و فکر نکنيم اين منابع نامحدود هستند و ما تا ابد مي‌توانيم خارج از برنامه، قانون و قاعده عمل کنيم و هيچ اتفاقي نمي‌افتد.
شهردار سابق تهران با تاکيد بر اينکه متاسفانه هرکسي فقط به دوران مديريت خودش فکر مي‌کند افزود: در مديريت شهر، کسي که تخصصش اين است و کسي که اين اشراف را ندارد، در عمل و در نتيجه متفاوت خواهند داشت. حناچي در ادامه به آلودگي هواي پايتخت اشاره کرد و گفت: در شرايط اينورژن هيچ راهي جز کنترل منابع آلودگي‌ وجود ندارد. به گفته وي آلودگي‌ها به دو دسته عمده آلودگي‌هاي وسايل نقليه ثابت و متحرک تقسيم مي‌شود، متحرک‌ها مانند خودروهاي شخصي، کاميون‌ها، تاکسي‌ها، موتور سيکلت‌ها و...
حناچي با بيان اينکه 60 درصد آلودگي تهران به مربوط به وسايل نقليه است گفت: 20 درصد مربوط به ماشين‌هاي گازوئيلي، 10 درصد متعلق به موتورهاي دوچرخ بنزيني و بيش از 23 درصد مربوط به خودروهاي شخصي است.
شهردار سابق تهران با اشاره به اينکه برقي کردن ماشين‌هاي سواري، اتوبوس‌هاي شهري و موتورهاي دو چرخ بنزيني نقطه هدف است، گفت: درخصوص خودروهاي شخصي نيز
درخصوص مسکن، دولت اگر کنترل تورم را به دست بگيرد بيشترين کمک را به مردم مي‌کند
سوخت استاندارد ،کنترل معاينه فني، کنترل طرح ترافيک و جلوگيري از ورود به محدوده مرکزي شهر اقداماتي است که بايد انجام شود، همه اينها يک فرايند است.
حناچي با اشاره به اينکه بخشي از آن دست شهرداري و بخشي بيرون از شهرداري است، گفت: اگر يکپارچه هدف کاهش آلودگي را دنبال کنند به نتيجه مي‌رسد. پکن را ببينيد ظرف 20 سال اخير در زمينه آلودگي هوا چطور عمل کرده است؟ اين نشان مي‌دهد اين کار ممکن است ولي خب اختصاص منابع، مديريت متناسب با حجم کار و يکپارچه‌گي مديريت را نياز دارد.
وي در ادامه با اشاره به صحبت‌هاي رئيس قوه قضائيه درباره اينکه «مسئولان اگر براي آلودگي هوا کاري نکنند ترک فعل انجام داده‌اند»، خاطر نشان کرد: کارخانه‌اي که ماشين مناسب بيرون نمي‌دهد يا سوختي که در اختيار پمپ بنزين‌ها قرار مي‌گيرد اگر استاندارد نباشد، مي‌تواند ترک فعل باشد، اما از اين‌ها مهمتر مديريت يکپارچه‌اي است که شهر براي کاهش آلودگي هوا به آن نياز دارد.
حناچي در پاسخ به اين سوال که آيا در زمان شهرداري شما هم مازوت سوزي اتفاق مي‌افتاد گفت: ما مدام با عکس‌هاي ماهواره‌اي اين موضوع را چک مي‌کرديم، منابع توليد کننده ترکيبات گوگردي در عکسهاي ماهواره‌اي مشخص بود و به سراغشان ميرفتيم يا در دولت مطرح مي‌کرديم.
آلودگي هوا از تقسيمات کشوري تبعيت نمي‌کند
شهردار سابق تهران با بيان اين نکته که برخي تصورشان اين است که آلودگي از تقسيمات کشوري تبعيت مي‌کند، خاطر نشان کرد: مثلا مي‌گويند ما در تهران مازوت نمي‌سوزانيم، آن چيزي که به جاي مازوت سوخته مي‌شود بايد بررسي شود که ميزان گوگردش چقدر است، زيرا گوگرد توليدي ناشي از گازوئيل ما 6 برابر استاندار حد مجاز است و اصولا حق نداريم در تهران همچين گازوئيلي توزيع کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه آلودگي هوا از تقسيمات کشوري تبعيت نمي‌کند، خاطر نشان کرد: اگر در نيروگاه منتظر قائم، نيروگاه شهيد رجايي قزوين و يا نيروگاه‌هاي اطراف تهران که خارج از تقسيمات کشوري شهر تهران هستند هم مازوت سوزي اتفاق بيفتد باز آلودگي آن به تهران مي‌رسد.
240 نيروي جوان را جذب شهرداري کردم
حناچي در ادامه در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود شما در زماني که شهردار تهران بوديد به زنان و جوانان اعتماد نمي‌کرديد، گفت: اگر شما بدون تجربه بانوان را به کار بگيريد و در سطوح بالاي مديريت قرار دهيد اگر موفق نشوند چه کسي مقصر است؟ ما نگاهمان اين بود که بايد شرايط تجربه و طي دوران مديريت را براي بانوان فراهم کنيم، با همين تفکر سطوح مياني را براي بانوان در بسياري از مناطق و سازمان‌ها باز کرديم و اجازه داديم که در سطوح بالاي مديريت رشد پيدا کنند.
وي افزود: در مورد جوانگرايي هم خير اينطور نيست، من 240 نيروي جوان از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي شريف و اميرکبير، تهران، علم و صنعت و ... را بعد از سال‌ها از طريق آزمون با همکاري سازمان سنجش جذب کردم که هنوز در شهرداري مشغول به کار هستند.
حناچي با تاکيد بر اينکه همواره توجه داشتيم که بي رويه نيروي انساني شهرداري را افزايش ندهيم گفت: شهرداري در پست‌هاي مصوب حدود 15 هزار و 700 پست رسمي دارد، اما
اعضاي شوراي شهر نسبت به مسائلي که در شهر رخ مي‌دهد از ابزارهاي نظارتي خود استفاده کنند
نيروهاي حقوق بگير مستقيم شهرداري در ابتداي دوره ما 67 هزار و 300 نفر بود، من روزي که شهرداري را تحويل دادم اين تعداد به 65 هزار نفر رسيد.
شهردار سابق تهران با اشاره به اينکه يکي از زمينه‌هاي تعادل بودجه شهرداري تهران کاهش هزينه‌هاي جاري بود، گفت: وقتي حقوق بگيران شما 3 برابر چيزي که بايد باشه هست، هميشه يک بار سنگين را حمل مي‌کنيد و اين بار سنگين لزوما کيفي نيست. مخصوصا وقتي روي جذب نيرو حساسيت نداشته باشيد. وي خاطر نشان کرد: ما نمي‌دانيم در حال حاضر تعداد نيروهاي شهرداري چقدر افزايش پيدا کرده است، ولي با اين همه نيروي که از بيرون آورده شده، مطمئن هستم که آن سياست محقق نمي‌شود.
مهم اين است که در زيست شبانه تهران همه چيز تحت کنترل باشد
حناچي در ادامه به اهميت زيست شبانه در تهران اشاره کرد و افزود: شهر همانطور که در روز زنده است در شب هم زندگي مي‌کند. مهم اين است که فضاها استاندارد وجود داشته باشند، سرويس و خدمات به خوبي ارائه شوند و هم چيز تحت کنترل باشد.
وي در ادامه به شب‌هاي ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه رمضان شهر تا سحر زنده است و فعاليت وجود دارد، مردم در شهر تردد مي‌کنند. به نظر من در اين چهارچوب حرکت کردن زيست شبانه تهران نه تنها منفي نيست که مي‌تواند مثبت هم باشد.
دولت تورم را کنترل کند مشکل مسکن حل مي‌شود
حناچي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال که آيا وعده ساخت 3ميليون مسکن از سوي دولت عملي مي‌شود، گفت: نقش دولت از ابتداي انقلاب و حتي بعد از طرح مسکن مهر در ساخت مسکن 3 تا 5 درصد بيشتر نبوده است. حتي در دوره آقاي احمدي نژاد که شعار 2 ميليون مسکن کم درآمدها را داده بودند در نهايتا اصلي‌ترين پروژه‌ها، پروژهاي خودمالکي بود؛ يعني پروژه‌هاي که زمين متعلق به مردم بود و دولت تسهيلات ارائه مي‌کرد و مردم بازسازي مي‌کردند، اين پروژه‌ها به 50 درصد مسکن مهر تبديل شد.
شهردار سابق تهران با اشاره به اينکه اين تجربه نشان مي‌دهد که ما نبايد بار ديگر اين اشتباه را مرتکب شويم، گفت: درخصوص مسکن دولت اگر موفق شود که کنترل تورم را به دست بگيرد و کاري کند که تورم کمتري ايجاد شود، بيشترين کمک را به مردم و براي حل مشکل مسکن مي‌کند.
وي همچنين به حضور حجاب‌بان‌ها در مترو اشاره کرد و گفت: من تنها مي‌دانم که از اين طرح حجاب درنمي‌آيد، ولي بي حجابي شايد. همکاري افکار عمومي در اين قضيه نتيجه بهتري خواهد داشت.
حناچي با تاکيد بر اينکه حرکت برنامه‌اي مطابق قانون و استفاده از همه ظرفيت‌هاي قانوني بايد مد نظر قرار گيرد، گفت: بعضا مي‌شنوم که برخي از اعضاي شوراي شهر يا رياست شوراي شهر بعد از اينکه اتفاقي در شهر رخ مي‌دهد در حضور خبرنگاران مي‌گويند من هم از راديو شنيدم؛ اين پذيرفته نيست، اعضاي شوراي شهر بايد به وظيفه نظارتي خود درست عمل کنند.  اگر در شهر اتفاقي بيفتد که قابل جبران نباشد به نام اين دوره ثبت مي‌شود.
شهردار سابق تهران تاکيد کرد: انتظار مي‌رود که اعضاي شوراي شهر نسبت به مسائلي که در شهر رخ مي دهد به موقع از ابزارهاي نظارتي خود استفاده کنند و اجازه ندهند کار از کار بگذرد و بعد به سراغ آن بروند. 
کد مطلب: 208728
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *