۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
محمدرضا خباز در گفت وگو با «مردم ‌سالاری»:

انتخابات حداکثری به نفع کشور، نظام و مردم است

حضور تعداد کم اصلاح‌طلبان در مجلس آينده از تخلفات جلوگيری می کند
محمدرضا خباز از معدود چهره‌هايي است که بعد از انتخابات سال 88 در کسوت نمايندگي مجلس شوراي اسلامي بود و زمانيکه يکي از تندروترين چهره‌هاي مجلس به مهدي کروبي دبيرکل حزب اعتماد ملي حرف‌هاي ناشايستي زد با شجاعت تمام ايستاد و گفت: کوچک زاده‌ها را چه به صحبت درباره بزرگ‌زاده‌ها!!!
انتخابات حداکثری به نفع کشور، نظام و مردم است
گروه سياسي- مانيا شوبيري: محمدرضا خباز از معدود چهره‌هايي است که بعد از انتخابات سال 88 در کسوت نمايندگي مجلس شوراي اسلامي بود و زمانيکه يکي از تندروترين چهره‌هاي مجلس به مهدي کروبي دبيرکل حزب اعتماد ملي حرف‌هاي ناشايستي زد با شجاعت تمام ايستاد و گفت: کوچک زاده‌ها را چه به صحبت درباره بزرگ‌زاده‌ها!!!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در بخش اول مصاحبه روزنامه مردم سالاري با اين فعال سياسي، وي بر اين اعتقاد است که بايد در بين مردم اميد ايجاد کرد و فضا را خالي نکرد و حتي اگر مي‌شود تعداد اندکي از نيروهاي اصلاح طلب وارد مجلس شوند، نيز براي آن تلاش کرد تا از اتفاقاتي مانند تخلفاتي که در مجلس حداقلي يازدهم رخ داده جلوگيري شود.
وي مي‌گويد که براي افزايش شور انتخاباتي تاييد صلاحيت‌هاي اصلاح طلبان لازم است، ولي اصلاح طلبان اگر نتوانند بصورت مستقل ليست دهند قطعا با همراهي اعتداليون و کسانيکه به مشارکت مردم اعتقاد دارند، مي‌توانند ليست مشترک دهند.
براي افزايش شور انتخاباتي، هيات‌هاي نظارت و اجرايي بايد حضور اصلاح طلبان را تاييد کنند
خباز درباره سياست جبهه اصلاحات براي حضور در انتخابات آينده و پيش رو گفت: جبهه اصلاحات در همان ابتداي شروع پيش ثبت نام اعلام کردند که ما نظري نسبت به اينکه افراد جبهه اصلاحات را دعوت و يا منع براي ثبت نام کنيم، نداريم. بنابراين اختيار با خود کانديداهاست که ثبت نام کنند يا نکنند و در بين مجموعه 5 حزب از احزاب درون جبهه اصلاحات از جمله مردمسالاري و اعتماد ملي، خانه کارگر، حزب کارگران، ندا و حزب کارگزاران به زيرمجموعه خود اعلام کردند که اگر کسي شرايط و اميد انتخاب شدن براي خدمتگذاري در مجلس دوازدهم را دارد کانديدا شود.
وي با اشاره به اينکه بنابراين تعدادي از اصلاح طلب‌ها در کشور و در مرحله دوم ثبت نام کردند، تصريح کرد: بنابراين نيمه دي ماه مشخص خواهد شد که چه کساني تاييد شدند و از هيات نظارت تاييديه گرفته‌اند. بعد از آن مشخص مي‌شود که اصلاح‌طلبان مي‌توانند بصورت مجزا ليستي ارايه دهند يا خير.  اين نماينده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: البته اميدوارم که هيات‌هاي اجرايي و نظارت شهرستان‌ها و سپس استان و درنهايت هيات نظارت کشور اصلاح طلباني که شرايط عمومي را دارند تاييد کند تا بتوانند شور انتخاباتي را بيافزايد. وي با بيان اينکه نظر اکثريت اصلاح طلبان اين است که بايد بر مشارکت حداکثري افزود، گفت: اين کار عقلي، منطقي و عين تاکيدات رهبر انقلاب است که انتخابات حداکثري باعث رونق و بالندگي بيشتر جمهوري اسلامي در دنيا خواهد شد. بنابراين بايد اين اتفاق بيافتد و هيات‌هاي نظارت و اجرايي زمينه حضور اصلاح طلبان را در انتخاباتي سالم و رقابتي فراهم کنند.
خباز با اشاره به اينکه اما در بين اصولگرايان دو نظر درباره انتخابات وجود دارد، تصريح کرد: يک گروهي از اين افراد معتقدند که هرچه در انتخابات کمتر شرکت کنند اميد انتخاب شدن اصولگرايان بيشتر است و در گذشته اين موضوع را رسما نمي‌گفتند اما امروز در صدا وسيما برخي از اصولگرايان تند آنرا عيان مطرح مي‌کنند که ما به انتخابات حداقلي به شرطي که کفه به سمت اصولگرايي باشد، راضي تريم تا انتخاباتي حداکثري که ما نقش موثري در آن نداشته باشيم.
وي ادامه داد: ولي عده ديگري از اصولگرايان نيز هستند که معتقدند انتخابات حداکثري موجب رونق کشور و انسجام بيشتر مردمي مي‌شود و در اين موضوع نيز اصولگراها با اصلاح طلبان همراه بووده و معتقدند انتخابات حداکثري به نفع کشور، نظام و مردم خواهد بود.
اين عضو برجسته حزب اعتماد ملي خاطر نشان کرد: بعد از تاييد صلاحيت‌ها، اگر ليست اصلاح طلبان در تهران و در شهرهاي بزرگ و کلان شهرها تاييد شود، عاقلانه اين است که يک ليست مستقل براي حضور مردم ارايه شود و اگر تعداد کانديداها به حد نصاب نرسيد و نتوانستند ليست کامل ارايه کنند، باز نبايد نااميد شد؛ بايد با معتدلين و کسانيکه مشي اعتدال را مرام خود دارند ليست مشترک داد تا ليستي کامل براي انتخاب مردم ارايه شود. وي بر اين اعتقاد است که براي اينکه سردي امروز انتخابات گرم شود بايد علاوه بر ليست هم برنامه داد؛ البته نه يک برنامه مفصل و طويل که قابل خواندن و فهم نباشد، بلکه حداکثر 10 مورد و آن هم مشکلات اساسي در برنامه ارايه شده باشد. مثلا براي تهران چند معضل و مشکلي که مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند از جمله آلودگي هوا و يا حل مشکل ترافيک که متلابه تهران است به مردم ارايه کنند و به مردم بگويند که اگر ما راي بياوريم به شما قول مي‌دهيم که تا پايان دوره مجلس با برنامه ريزي‌هايي که خواهيم کرد دولت را در مسير حل اين مشکلات قرار دهيم چون نظر ما براساس تعبير رهبر معظم انقلاب اين است که مجلس ريل گذار است. اگر مجلس ريل گذاري صحيحي انجام دهد قطار اجرا روي آن درست حرکت خواهد کرد.
خباز تصريح کرد: اگر مي‌بينيد که کشور دچار مشکلات فراواني است مقصر اصلي آن مجلس است چون با عدم نظارت و برنامه ريزي نادرست توان و رغبت حل مشکلات کشور ندارد. وي با اشاره به سخن بنيانگذار فقيد انقلاب که «مجلس در راس امور است» اظهار داشت: يعني صلاحا و فسادا در اين جايگاه است و نابساماني‌هايي که در کشور وجود دارد، در مرحله اول مجلس موثر و مقصر است و اگر اصلاحي نيز رخ دهد مجلس در آن تاثيرگذار و مفيد است.
اين استاندار اسبق در دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: بنابراين اصلاح طلبان در اين مرحله بعد از تاييد صلاحيت‌ها به دنبال ارايه ليست خواهند بود، البته نه همه آنها، بلکه آنهايي که کانديدا دارند و اگر مي‌خواهند مردم را به مشارکت دعوت کنند و دعوت آنها موثر واقع شود بايد مردم احساس کنند که راي شان موثر است و اگر پاي صندوق راي بيايند که تاثير راي خود را ببينند بايد يک برنامه چند بندي مختصر و مفيد ارايه کنند.
حتي حضور تعداد کم اصلاح طلبان در مجلس آينده از تخلفات جلوگيري ميکند
وي درباره اينکه در بين جببه اصلاحات برخي از احزاب تصميم به مشارکت در انتخابات گرفتند و برخي هم به عدم مشارکت، کدام نظر درست است، اظهار داشت: نظرات مختلف است مانند افراد که متفاوت هستند، بطور مثال بنده عضو حزب اعتماد ملي هستم و حزب متبوعم نظرش اين بود که اگر بتوانيم افرادي موثري به مجلس بفرستيم، حداقل اگر خدمتي نکرديم، توانستيم جلوي برخي از اتفاقات نامناسب در آينده را بگيريم.
خباز با اشاره به ضرب المثل عربي که « اگر به همه هدفت نرسيدي به درصدي از هدفت رسيدي راضي باش» گفت: هر مجموعه سياسي در کشور مايل است اکثريت قريب به اتفاق مجلس را در اختيار داشته باشد تا بتوانند برنامه‌هاي خود را اجرا کنند. وي تصريح کرد: حالا اگر نشد و هرچقدر هم که شد نبايد از آن دست کشيد و ممکن است بگويند که اين تعداد موثر نيستند، اما پاسخ اين است که اين تعداد حداقل جلوي بسياري از تخلفاتي که در اين مجلس اتفاق افتاده و ممکن است در مجلس حداقلي آينده نيز اتفاق افتد را خواهد گرفت و ما نبايد نااميد باشيم چون به همان اندازه که موثر هستيم بايد در صحنه نيز حضور داشته باشيم.
کد مطلب: 205879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *