۰
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰
«مردم سالاري» از حاشيه دولت گزارش مي‌دهد

از برگزاري نمايشگاه مطبوعات تا حال و احوال شير مشهد

اعضاي کابينه سيزدهم بعد از جلسه در حيات دولت طبق روال هر هفته به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
از برگزاري نمايشگاه مطبوعات تا حال و احوال شير مشهد
گروه سياسي- سيد مجيدحسيني:سيد ابراهيم رئيسي در بخشي از اظهارات خود در جلسه امروز هيات دولت، در واکنش به گزارش معاون اجرايي درباره گلايه‌هاي مردمي نسبت به مديران پروازي و غيربومي، بر ضرورت تجديدنظر در انتصاب مديران غيربومي و پروازي تاکيد و به معاونت اجرايي رئيس جمهوري ماموريت داد، موارد را در دستگاه‌هاي مختلف بررسي کرده و براي جايگزيني مديران بومي با مديران پروازي تصميم‌گيري و فورا اقدام کند، مگر در موارد خاص که امکان جايگزيني وجود نداشته باشد.
محدوديت کارت سوخت فقط
محدود به سيستان و بلوچستان است

جواد اوجي وزير نفت با رد شايعات موجود گفت: رسانه‌هاي معاند در حال دامن زدن به شايعه محدوديت استفاده از کارت‌هاي سوخت يک استان در استان ديگرند در حالي که اين مسئله محدود به استان سيستان و بلوچستان است که از يک سال و نيم پيش به اجرا درآمده است.
وي ادامه داد: هر شهروندي که از استان محل سکونتش به استان ديگر مي‌رود مي‌تواند به فرمانداري يا استانداري استان مقصد برود و با کدينگ کردن کارت سوختش، از جايگاه‌ها سوخت دريافت کند.
وزير نفت همچنين با تشريح انفجار خط لوله گاز در استان فارس، گفت: با تلاش همکارانم در شرکت ملي گاز کشور انشاءالله هدف دشمن براي قطعي گاز استان‌هاي بزرگ کشور اتفاق نخواهد افتاد. به جز چند روستاي نزديک به محل انفجار گاز ساير مناطق وصل است. قول مي‌دهيم تا عصر امروز قطعي‌هاي موردي گاز رفع شود. در 22 بهمن سال 1389 نيز با اقدام تروريستي مشابهي روبرو شديم که البته در آن زمان گاز چهار منطقه به صورت موقت قطع شد اما اجازه نداديم مشکلي براي مردم به وجود بيايد.
نمايشگاه مطبوعات با حضور بيش از 600 واحد خبري برگزار ميشود
محمدمهدي اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برگزاري نمايشگاه مطبوعات، گفت: بعد از چند سال تعطيلي با همت همکارانم در معاونت امور رسانه‌اي وزارت فرهنگ، اين نمايشگاه با حضور بيش از 600 واحد خبري، خبرگزاري، روزنامه و انسان‌رسانه برگزار مي‌شود.
وي درخصوص آمار بازديدها از فيلم‌هاي دهه فجر امسال گفت: پيش بيني شده بود که تا شب گذشته 285 هزار بليت به فروش برسد که اين رقم به بيش از 300 هزار بليت رسيد و اين علاوه بر بليت‌هايي است که دبيرخانه جشنواره در اختيار اصحاب هنر به تعداد قابل توجه قرار داده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در رابطه با اينکه بخش‌هاي جديدي مانند پويانمايي يا طنز به عنوان بخش مستقل به جشنواره اضافه شود، نيز توضيح داد: اين موضوع در سازمان سينمايي و دبيرخانه جشنواره در حال بررسي است و پس از اخذ تصميمات لازم، اطلاع رساني خواهد شد.
اسماعيلي درباره تعيين تکليف ماليات مطبوعات به خصوص در حوزه آگهي‌ها هم گفت: همکاري مناسبي با رئيس سازمان مالياتي کشور و وزير امور اقتصادي و دارايي صورت گرفته و جلسات متعددي هم برگزار شده است.مساله ماليات تنها در بحث حوزه رسانه‌ها نيست بلکه در حوزه کتاب، موسسات فرهنگي و موسسات قرآني نيز همکاران فرهنگي دچار نگراني هستند.
وي ادامه داد: بناي ما اين است که هيچ اتفاق نگران کننده مالياتي جديدي براي اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نيفتد و تلاش بر اين است که به‌زودي با امضاي تفاهمنامه جامع‌ اين دغدغه‌ها به طور کلي مرتفع شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بناي ما اين است که هر اتفاقي که مي‌افتد نبايد فضاي حمايتي ما از رسانه‌ها و حوزه فرهنگ و هنر آسيب ببيند و خط قرمز من اين است که فضاي حمايتي دولت از محصولات و فعاليت‌هاي فرهنگي نبايد آسيب ببيند و با هر آسيبي مخالفيم.
اسماعيلي افزود: هر چند که ماليات حق مردم و حق حاکميت است اما نمي‌خواهيم به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که اکنون هم با مشکلات زيادي مواجه هستند، بار مالي جديد تحميل کنيم.
اظهار اميدواري وزير ارتباطات براي ارسال لايحه حريم خصوصي کاربران تا پايان
سال به مجلس
عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به سوالي درباره لايحه حريم خصوصي کاربران گفت: لايحه در کارگروه ويژه اقتصادي دولت نهايي شد و به صحن دولت آمد و براي يک سري بررسي‌هاي حقوقي به کميسيون حقوقي و قضايي دولت ارجاع شده که الان در کميسيون روي آن بحث مي‌شود و سه چهار جلسه تشکيل شده و اميدوارم پيش از پايان سال نهايي شود و به مجلس بفرستيم.
وي درباره همکاري پيام‌رسان‌هاي داخلي در تبليغات کانديداها براي انتخابات 1402 توضيح داد: يکي از کارهايي که امسال براي اولين بار در حال انجام شدن است بسته ويژه تبليغاتي را براي نامزدها که مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته است که در بستر سکوهاي داخلي پيش‌بيني کرده‌ايم.
از کانادا شکايت کرديم
محمد دهقان معاون حقوقي رئيس جمهور خبر داد که ايران از کانادا شکايت کرده است.
وي توضيح داد: با توجه به اينکه آمريکا به ناحق به خاطر اتفاقاتي که در منطقه در سال‌هاي گذشته رخ داده است، پرونده‌هايي در دادگاه‌هاي داخلي تشکيل داده و به نفع خواهان‌هاي آمريکايي راي صادر کرده‌اند و تلاش کرده‌اند اين آرا در اروپا اجرايي شود ولي فقط کانادا با آمريکا همکاري کرد که ايران از کانادا در ديوان بين المللي دادگستري شکايت کرده است و پرونده آنجا جاري است.
درشايعه فعاليت انتخاباتي اعضاي دولت
سپهر خلجي رئيس شوراي اطلاع‌رساني دولت با رد فعاليت وزرا و مسوولان دولتي در انتخابات مجلس گفت: تاکيد اکيد رئيس‌جمهوري به اعضاي دولت است که هيچ يک از اعضاي دولت در هيچ تشکل سياسي فعاليت نداشته باشند و همه کمک کنند تا انتخابات پرشور و اشتياق برگزار شود.
وي ضمن تشريح برنامه دولت براي تقويت احزاب گفت:  يکي از اقداماتي که از آن پرهيز کرده‌ايم، راه‌اندازي احزاب دولت‌ساخته است. در ادوار مختلف به ويژه از اوائل دهه 1370 تلاش کردند احزابي را به صورت دولت‌ساخته راه‌اندازي کنند تا احزاب در بخش‌هاي مختلف قدرت به عنوان حامي دولت وقت، فعاليت کنند. اين روند در دولت‌هاي بعدي نيز با اسم‌هاي جديد، استمرار يافت.
طرح کالابرگ «عيد تا عيد» از افزايش بيدليل قيمتها جلوگيري ميکند
علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت ابراز اميدواري کرد که طرح کالابرگ در تثبيت و جلوگيري از افزايش بي‌دليل قيمت‌ها در بازار موثر باشد.
وي يادآور شد: وزير کار در جسه امروز هيات دولت گزارشي از پيشرفت اجراي طرح کالابرگ که براي عيد تا عيد («فجر تا فطر») ارائه کرد که نشان مي‌دهد استقبال بسيار خوبي از اين طرح به‌ويژه در دهک‌هاي پايين‌تر جامعه انجام شده است. اميدواريم اين امر در تثبيت و جلوگيري از افزايش بي‌دليل قيمت‌ها در بازار موثر باشد.
آمادگي وزير تعاون براي رفع شبهه منتقدان کاهش نرخ بيکاري
سيد صولت مرتضوي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره آمارهاي اشتغال و اينکه گفته مي‌شود درست نيست، تصريح کرد: اولا اظهار نظر آزاد است و هر کسي مي‌تواند نسبت به هر موضوعي خدشه وارد و نظر خود را بيان کند اما اساسا ملاک عمل، مراکز رسمي هستند. ما اشتغال را به چند روش بررسي مي‌کنيم. يکي سامانه رصد، دومي ميزان بيمه اجباري و اختياري که از سوي کارفرمايان و خويش‌فرمايان صورت مي‌گيرد.
وي ادامه داد: سومي آمار مراکز رسمي از جمله مرکز آمار ايران و ساير مراجع رسمي کشور است. اينها همه مويد اين هستند که بحمدالله ما تک به تک نسبت به کاهش نرخ بيکاري موفق بوده‌ايم يعني آن دو درصدي که گفتيم محقق شده و نرخ بيکاري براي اولين بار در 40 سال اخير به کانال 7 رسيده است.
البته کارشناسان اگر نظري دارند اعلام کرده و حتي بيايند با ما صحبت کنند تا اگر شبهه‌اي وجود دارد آن را برايشان برطرف کنيم.
پارک علم و فناوري ايران و ازبکستان
ايجاد ميشود
روح الله دهقاني فيروزآبادي معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اعلام اينکه پارک علم و فناوري مشترک با ازبکستان در حال تشکيل است، گفت: با طرف ازبکستان صحبت شده و احتمالا اين پارک در کنار دانشگاه شهر سمرقند خواهد بود. داريم تعاملات را تکميل مي‌کنيم تا مکان و تعهدات طرفين مشخص شود و سپس براي جذب شرکت‌ها فراخوان بزنيم. وي ادامه داد: با توجه به اين‌که وزير علوم ازبکستان تغيير کرد، اميدواريم شرايط براي جذب شرکت‌ها تا قبل خرداد سال آينده شروع شود.
لايحه ارتقاي امنيت زنان در نوبت بررسي در مجلس است
انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور با بيان اينکه  لايحه ارتقاي امنيت زنان مراحل خود را طي کرده و منتظر مجلس هستيم، گفت: اميدواريم مجلس زودتر به اين لايحه رسيدگي کند. اين لايحه در دستور کار مجلس قرار دارد ولي هنوز نوبت آن نرسيده است.
وي همچنين افزود: تشکيل وزارت خانواده به جايي نرسيده است. ما پيشنهاد داده‌ايم ولي هنوز بررسي نشده است. خزعلي تصريح کرد: هزار و 700 زن براي انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي ثبت نام کردند که به تعبير شوراي نگهبان به اندازه 6 مجلس گذشته، زنان نامزد حضور در اين دوره از انتخابات مجلس شدند. معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده افزود: اميدواريم مردم عزيز در راي دادن، توجه بيشتري به نامزدهاي زن داشته باشند. چرا که اين رويکرد سبب خواهد شد زنان از قوت بيشتري برخوردار شده و قوانيني که مي‌تواند حقوق زنان را مورد توجه قرار دهد، به تصويب برسانند.
توضيحات سلاجقه درباره وضعيت قلاده شير باغوحش مشهد
علي سلاجقه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست  درباره حاشيه‌هاي وضعيت يک قلاده شير در مشهد، اظهار کرد: هميشه بر باغ‌وحش‌ها نظارت مي‌کنيم. در مشهد اما آن قلاده شير هم از لحاظ سني با مشکل مواجه است و هم کارهاي تيمارگري‌اش در حال انجام است. اگر مشخص شود که جنبه بيماري اين قلاده شير دلايلي مرتبط با وضعيت رسيدگي و تأمين نشدن مواد غذايي داشته باشد حتماً برخورد قانوني انجام مي‌شود.
 
کد مطلب: 211642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *