۰
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
سخنگوی وزارت امورخاجه تاکيد کرد

برجام همچنان در دستور کار تهران

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از سياسی کاری خودداری کند
نشست خبري سخنگوي وزارت امورخارجه متفاوت از رويه معمول، اين‌بار در بيست و چهارمين نمايشگاه رسانه‌هاي ايران برگزار شد.
برجام همچنان در دستور کار تهران
 گروه ديپلماسي - علي ودايع: نشست خبري سخنگوي وزارت امورخارجه متفاوت از رويه معمول، اين‌بار در بيست و چهارمين نمايشگاه رسانه‌هاي ايران برگزار شد. «ناصرکنعاني» با اشاره به نزديک شدن به روزهاي پاياني سال 1402 گزارش کوتاهي از فعاليت‌هاي دستگاه ديپلماسي در يک سال گذشته گفت: در يک سال گذشته شاهد پويايي در روابط خارجي بوديم. در يک سال گذشته تلاش داشته‌ايم که سياست خارجي و ديپلماسي اقتصادي پررونقي داشته باشيم‌.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وي در ادامه گفت: ما شاهد دوران روابط بسيار خوب و پويايي با اکثر همسايگان مرزي و منطقه‌اي هستيم و در سايه توسعه روابط اقتصادي، شاهد توسعه تبادلات تجاري با کشورهاي همسايه و پيراموني و البته کشورهاي دور دست هستيم. استفاده از سازوکارهاي منطقه‌اي و چندجانبه يکي ديگر از دستاوردهاي سياست خارجي ايران بود.عضويت در برخي سازوکارهاي مهم از جمله بريکس و تقويت روابط با سازمان همکاري اوراسيا و امضاي برنامه‌هاي جامع بلند مدت با برخي کشورها نشان دهنده پويايي کشور در رونق بخشي به روابط تجاري و سياسي جمهوري اسلامي ايران است‌.
لزوم مقابله با جنايتهاي صهيونيستي
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به سوالي پيرامون«تجاوزات جديد رژيم صهيونسيتي عليه مردم غزه و تهديدات اين رژيم عليه رفح» گفت: تحولات اخير در غزه نشان داد که ماهيت رژيم صهيونسيتي به چه ميزان مبتني بر جنايت و وحشي‌گري است.جامعه جهاني در راستاي ايجاد بازدارندگي و توقف جنايت‌هاي جنگي رژيم صهيونسيتي عليه مردم غزه مسئوليت جدي دارد.
کنعاني ضمن تاکيد بر ديپلماسي فعال جمهوري اسلامي در دفاع از مردم فلسطين تصريح کرد: ما خواستار برگزاري دومين نشست فوري وزيران امور خارجه سازمان همکاري اسلامي  با تمرکز فلسطين شده‌ايم؛  در اين ارتباط يادداشت رسمي از طريق نمايندگي خود نزد سازمان همکاري اسلامي به دبيرخانه اين سازمان ارسال کرده ايم و اعلام آمادگي کرده‌ايم که ميزبان اين نشست باشيم.
وي در پاسخ به سوال ديگري هم گفت: رژيم صهيونيستي به دليل تحقق اهدافش مايل به توقف جنگ و ايجاد آتش بس در غزه نيست و در واقع اين رژيم و بينيامين نتانياهو منافع خود را بر تداوم جنگ و دامن زدن به ناامني و بي‌ثباتي مي‌داند.ما گره زدن آتش بس به موضوعاتي همچون پسا غزه و يا نحوه اداره کردن غزه پس از جنگ را نمي‌پذيريم و اين يک امر مرتبط با مردم فلسطين است و اين يک تصميم فلسطيني است و بايد خود مردم فلسطين در اين ارتباط تصميم بگيرند.
کنعاني همچنين گفت: ضرورت دارد که جامعه جهاني هر چه سريعتر نسبت به ايجاد آتش بس و توقف جنايت‌هاي صهيونيست‌ها در غزه عمل کند و نهادهاي بين‌المللي به وظايف خود در اين ارتباط مسئولانه‌تر عمل کنند.
انتقاد تلويحي از آژانس
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه «رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرده که برنامه هسته‌اي ايران شفاف نيست»، گفت: همان طور که جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرده است فعاليت‌هاي هسته اي ايران صلح آميز و مبتني بر قوانين و مقررات بين‌المللي است و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان در حال انجام است. ايران مجموعه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي را در چارچوب حقوق و تعهدات بين‌المللي انجام مي‌دهد مضافا اين که اساسا دستيابي به سلاح هسته‌اي در دکترين نظامي ايران هيچ جايگاهي ندارد و فتواي مقام معظم رهبري در اين زمينه مشخص است.
کنعاني ادامه داد: ما به مدير کل آژانس توصيه مي‌کنيم که از اظهار نظرهاي خارج از چارچوب و وظايف حرفه‌اي خود پرهيز کند و اجازه ندهد که آژانس تبديل به عرصه‌اي براي طرح مباحث سياسي، غيرحرفه اي و غير فني شود.
وي درباره بيانيه گروه هفت خاطرنشان کرد: طرح موضوعات سياسي يک جانبه در نشست‌هايي از اين دست را با اهداف و انگيزه سياسي تلقي مي‌کنيم و اين اظهارات را مردود مي‌دانيم. بر خلاف ادعاها ايران در موضوع هسته‌اي طرف مسئول است و گزارش‌هاي بازرسان نشان داده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح آميز است و از ناحيه اين فعاليت‌ها هيچ خطري متوجه هيچ طرفي نيست. آنها که فعاليت‌هاي ايران را به دروغ و با انگيزه سياسي تهديد و تبليغ مي‌کنند اتفاقا از جمله کشورهايي هستند که داراي زرادخانه‌هاي هسته‌اي هستند که بر خلاف قوانين و مقرارت بين‌المللي و تهديدي براي صلح و امنيت بين‌المللي است.
مساله مطروحه ميدان آرش
ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي  در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه دولت کويت در طول مدت اخير براي چندمين بار اعلام کرده است که ايران سهمي از ميدان گازي آرش ندارد و آيا تهران نمي‌خواهد اقدام جامعي در ارتباط با اين‌گونه اظهار نظرها داشته باشد، گفت: جمهوري اسلامي ايران در حفاظت و حمايت از حقوق ملت ايران اهتمام جدي دارد و طرح مباحثي حقوقي و فني از سوي مقامات کشور کويت در مورد ميدان آرش هيچ گونه حقي را براي طرف بيان کننده اين مواضع ايجاد نمي‌کند.
کنعاني گفت: ايران بهترين راهکار را در مورد اين موضوع حقوقي و فني استمرار مذاکرات تيم‌هاي حقوقي و فني دو کشور مي‌داند و طرح اين مباحث را در فضاي رسانه‌اي کشور کمک کننده نمي‌داند. ما در راستاي استمرار و تلاش‌هاي حقوقي خود در اين زمينه در راستاي صيانت و حفاظت از حقوق ملت ايران ذره‌اي تعلل نمي‌کنيم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره به نتيجه نرسيدن مذاکرات با طرف طالبان براي حق‌آبه رود هيرمند تصريح کرد: حق‌آبه هيرمند مطالبه جدي ايران است و حقوق غيرقابل انکار جمهوري اسلامي ايران از سوي دولت و ملت است و اين مطالبه به حق را در گفت‌وگوها با مقامات دولت سرپرستي افغانستان دنبال کرده و مي‌کنيم، معتقديم در اين رابطه مقامات افغانستان علاوه بر اظهار نظر بايد التزام عملي خود را نشان دهند.
آزمون سخت ديوان لاهه
سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن حمايت از اقدام آفريقاي جنوبي در ديوان بين‌المللي دادگستري هم گفت: ما معتقديم که ديوان در معرض آزمون جدي قرار دارد که به  چه ميزان از عهده مسئوليتش برخواهد آمد. قرار صادره از سوي ديوان، مسئوليت جدي براي رژيم اشغالگر ايجاد کرد تا کليه اقدامات جنايات‌آميز خود را متوقف کند. ديوان در اين رابطه قرار خودش را مطرح کرد.
 وي ادامه داد: در ارتباط با  شکايت دوم آفريقاي جنوبي نظر ديوان است که قرار اوليه کفايت لازم را دارد. ما انتظار داريم ديوان در ارتباطات با قرار اوليه جديت لازم را داشته باشد و رژيم را مسئول تلقي کند و اقدام اوليه خودش را با گام‌هاي تکميلي کامل کند. اين انتظار ملت‌هاي جهان است.
کنعاني همچنين تاکيد کرد: پيش‌نويس قطعنامه جديدي از سوي  دولت الجزاير در ارتباط با موضوع غزه و فلسطين در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شده است و متاسفانه آمريکا پيشاپيش با اين قطعنامه مخالفت کرده و بايد ديد شوراي امنيت سازمان ملل در جلسه خود به چه ميزان مي‌تواند به مسئوليت خود در ايجاد صلح‌ و بازدارندگي از ادامه جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه عمل کند.
انتقاد از رفتار سياسي کنفرانس امنيتي مونيخ
سخنگوي وزارت امورخارجه درباره دعوت نشدن وزير خارجه ايران به کنفرانس امنيتي مونيخ اظهار کرد: ما نگران اين کنفرانس و اهدافي که بنيانگذاران آن براي آن تعريف کرده‌اند، هستيم. متاسفانه مجريان اين کنفرانس برخلاف اهداف بنيانگذاران آن در مسير غلط حرکت مي‌کنند و چارچوب آن را به يک جايگاهي تبديل کرده‌اند که ديدگاه غيرسازنده در آن مطرح شود. انتخاب گزينشي کشورها و محروم کردن برخي کشورها که اتفاقا نقش مهمي در امنيت منطقه دارند و اين نقش اثبات شده است و از سويي دعوت از کشورها و مقامات جنايت‌کاري که سابقه جنايات آنها در مقابل ديدگان ملت‌هاي جهان است، نشان مي‌دهد مجريان اين کنفرانس در مسير غلطي هستند. به جاي اينکه نگران حضور خود در اين کنفرانس باشيم، نگران اين کنفرانس و سرنوشت آن هستيم. اين کنفرانس تريبوني براي بيان و اعلام مواضع غيرعادلانه و غيرمنصفانه و غيرصادقانه عليه کشورهاي مستقل شده است.
وي افزود: اي کاش مسئولان اين کنفرانس در يک رويکرد مسئولانه اين نشست را فرصتي قرار مي‌دادند که همه آنها که نسبت به امنيت بين‌الملل نگاه صادقانه دارند، حضور پيدا کنند و به جاي دعوت از مقامات جنايت‌کار صهيونيستي که در دادگاه کيفري بين‌المللي متهم هستند، از نمايندگان فلسطين دعوت مي‌کردند، آنچه مخل صلح و امنيت منطقه‌اي است، اشغالگري است نه مقاومت مردم فلسطين و کشورهايي که از حقوق فلسطين دفاع مي‌کنند. ما نگران حال و روز و جايگاه کنفرانس امنيتي مونيخ هستيم.
برجام همچنان در دستور کار تهران
کنعاني به سوالي درباره آخرين وضعيت مذاکرات احياي برجام گفت: اين مساله هم‌چنان در دستور کار جمهوري اسلامي ايران است و بارها اعلام شده است که با وجود خنثي سازي تحريم‌ها يکي از رويکردهاي اساسي دولت و دستگاه ديپلماسي است اما رفع تحريم‌هاي ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه و مسئولانه ديگر طرف‌هاي برجامي هم مدنظر دستگاه ديپلماسي است. تلاش‌هاي ديپلماتيک متوقف نشده و گفت‌وگوهايي هم در اين زمينه انجام شده و کانال‌هاي ارتباطي تبادل پيام در اين زمينه برقرار است و براي تامين حقوق ملت فرصتي را از دست نمي‌دهيم و به مذاکره براي رفع تحريم‌ها پايبند هستيم.
کد مطلب: 211945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *