۰
جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» روند برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی ‌و خبرگان را بررسی می کند

برگزاری جشن انتخابات؛ زنده باد جمهوری اسلامی

اولين انتخابات در دولت اصولگرايان با حرف‌ها و حديث‌هاي فراوان برگزار شد. پيش از برگزاري اين انتخابات حرف‌ها و انتقادات بسياري در جامعه درباره چگونگي روند برگزاري آن از سوي محافل سياسي بخصوص اصلاح طلبان و اعتداليون عنوان شد.
برگزاری جشن انتخابات؛ زنده باد جمهوری اسلامی
گروه سياسي- رحمان زين الدين: اولين انتخابات در دولت اصولگرايان با حرف‌ها و حديث‌هاي فراوان برگزار شد. پيش از برگزاري اين انتخابات حرف‌ها و انتقادات بسياري در جامعه درباره چگونگي روند برگزاري آن از سوي محافل سياسي بخصوص اصلاح طلبان و اعتداليون عنوان شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از تصويب عجله اي و فوري قانون جديد انتخابات تا تاييد صلاحيت‌ها براساس سلايق شخصي و عدم تاييد بازيکنان اصلي اصلاح‌طلب در انتخابات از جمله اتفاقاتي بود که در طول چند ماه گذشته در محافل سياسي کشور مورد توجه قرار گرفت.
عدم تغيير نگاه مردم به صندوق‌هاي راي
اما در اين بين نگاه مردم به صندوق‌هاي راي همچنان همان نگاه انتخابات 4 سال گذشته است، چون تغيير محسوسي در مسير حکومت و به نفع مرذدم رخ نداد. همان نگاهي که براين اعتقاد است که با عدم راي دادن نه اينکه بخواهيم نظام جمهوري را ناک اوت کنيم بلکه بايد آنرا در مسير اصلاح قرار دهيم زيرا مي‌خواهيم اين نظام بماند اما بايد اصلاح شود.
اين نوعي از اعتراض گسترده به رفتار حاکمان در جامعه است که مي‌خواهند آنچرا که خود صلاح مي‌دانند، مردم نيز آنرا پذيرفته و با حضور در پاي صندوق‌هاي راي آنرا تاييد کنند. اما رهبر معظم انقلاب با رد اين موضوع، راي دادن را حق تمامي‌مردم دانستند و بر اينکه تنها راه اصلاح جامعه حضور در پاي صندوق‌هاي راي است، تاکيد کردند.
اما در مسير برگزاري اين انتخابات رفتارهايي شد که کاملا مخالف نظر ايشان بود و مهترين آن عدم تاييد صلاحيت بازيکنان اصلي اصلاح طلب بود. نيروهاي اصلاح طلب درون حاکميت نيز به دو دسته تقسيم شدند و برخي به اعتداليون پيوسته و مهر تاييدي بر سخنان حسن روحاني زدند که علي رغم عدم تاييد صلاحيتش در انتخابات خبرگان گفته بود بايد پاي صندوق‌هاي راي آمد و راي اعتراضي داد.
در اين بين برخي از اعتداليون و اصلاح طلبان نيز که تاييد صلاحيت شدند اما به دليل مشارکت بسيار پايين مردم تهران در انتخابات به زادگاه خود نقل مکان کرده و تغيير حوزه انتخابيه دادند، که از آن جمله محمدباقر نوبخت و محمدرضا باهنر بودند.
جنگ اصولگرايي براي گرفتن سهم بيشتر، اصلاح طلبان با حداقل امکانات
به هر حال بعد از اعلام تاييد صلاحيت‌ها اين اصولگرايان بودند که با ليست‌ها و سرليست‌هاي متعدد نشان دادند که نه فقط به فکر منافع مردم نيستند، بلکه تنها چيزي که براي آنها اهميت دارد سهم خواهي و منافع شخصي است. آنها بيشتر به دنبال مطرح کردن نام‌هاي خود بودند تا به فکر منافع مردم. اين موضوع کاملا در انتشار ليست‌ها با اسامي‌و افراد متعدد از جمله ليست جامع نيروهاي انقلاب، اتحاد+پايداري و ... را شاهد بوديم.
اما اصلاح طلبان در ابتداي اين مسابقه اعلام کردند که بازکنان اصلي خود را در اختيار، ندارند بنابراين نه بطور گسترده و رسمي‌وارد ميدان اين مسابقه مي‌شوند و نه مردم را براي حضور در انتخابات ترغيب خواهند کرد.
البته در حوزه‌هايي که امکان حمايت از نيروهاي خود را داشته باشند، بطور مجزا احزاب عضو جبهه مي‌توانند از نامزدهاي خود حمايت کنند که اين اتفاق رخ داد و برخي از افراد اصلاح طلب در شهرهاي مختلف تاييد صلاحيت شدند و احزاب اصلاح طلب و اعتدال از نيروهاي خود دفاع کردند. مانند پزشکيان و تاجگردون در شهرهاي تبريز و گچساران از اصلاح طلبان و نوبخت از اعتداليون در رشت هستند. يکي از موارد جالب ارايه ليستي با سرليستي علي مطهري در تهران بود که در ابتدا مورد توجه قرار نگرفت اما در طي روزهاي بعد مورد توجه پايگاه راي سنتي اصلاح طلبان قرار گرفت و گمانه زني‌هايي درباره راي آوري نيز در پايان ساعات تبليغات داشت.
در اين ليست از کمترين امکانات اعتدالي و اصلاح طلبي براي تهيه ليست صداي ملت استفاده شد و حتي در روزهاي واپسين مانده به انتخابات اعتداليون در گوشه و کنار اعلام مي‌کردند که اقبال به اين ليست درحال افزايش است. البته در ساعات پاياني تبليغات نيروهاي اصولگرا نيز پذيرفته بودند که هيچکدام از ليست‌هاي فراواني که آنها به جامعه هدف خودشان معرفي کرده اند نتوانسته اقبال کاملي داشته باشد و قطعا از ليست صداي ملت چند نفر جزء راي آوران خواهد بود.
حدود 16 ماه تا انتخابات رياست جمهوري مانده است
درحاليکه اين مسابقه نيز مانند مسابقات گذشته بخصوص انتخابات دروه هفتم و يازدهم مجلس با رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان و خالي ديدن ميدان بازي توسط اصولگرايان برگزار شد و منتظر اعلام نتايج آن هستيم، نيروهاي اصلاح طلب بخصوص در راس آن بايد به فکر راهکارهاي نو و جديد براي حضور در ارکان حاکميت باشند که در روزهاي آينده بصورت مفصل به آن خواهيم پرداخت اما تمام اين موضوع براي تفکر بر روي اقدامات آينده اصلاح طلبي ضروري به نظر مي‌رسد.
بايد بدانيم که انتخابات اين دوره مجالس خبرگان و شوراي اسلامي‌مي‌تواند به عنوان تجربه اي گرانسنگ و مهم باشد تا در طي حدود 16 ماه باقي مانده تا انتخابات رياست جمهوري چهاردهم تصميمي‌صحيح اتخاذ شود تا دچار رخوت و خمودگي در تصميم‌هايي که ممکن است در آينده ايران تاثيرگذار باشد را از دست ندهند.
انتخابات 16 ماه آينده براي ايران بسيار مهمتر از انتخابات کنوني مجلس شوراي اسلامي‌بود و مي‌تواند سرنوشت چند دهه آينده
کشور را در اين انتخابات ترسيم کرد.
اصلاح طلبان از امروز يعني فرداي انتخابات مجالس بايد شروع به برنامه ريزي و اقدامات موثر براي حضور در چهاردهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را آغاز کنند و علاوه بر پيش بيني‌هاي صحيح، نقشه‌هاي مختلف درباره افراد و شخصيت‌هاي معرفي شده براي حضور در عرصه‌هاي سياسي نيز کمي‌با تامل بيشتري دقت کنند زيرا قطعا افراد قديمي‌اصلاح طلب براي حضور در مناصب انتخابي از سوي مراکز حکومتي اصولگرايي تاييد نخواهد شد. پس بايد به فکر افراد جديد بود که درباره اين موضوع نيز بطور فصل در شماره‌هاي آينده بحث خواهيم کرد.
پس از همين امروز شمارش معکوس براي انتخابات رياست جمهوري آغاز شده است. زنده باد جمهوري اسلامي.
کد مطلب: 212565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *