; ?>; ?> زورآزمايی انتخاباتی اصولگرايان با اصولگرايان - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۸
«مردم‌سالاری» رقابت مبنا و شانا با شريان و پايداری را بررسی می کند

زورآزمايی انتخاباتی اصولگرايان با اصولگرايان

پس از تصويب قانون جديد انتخابات مجلس شوراي اسلامي و اجراي آن توسط وزارت کشور، حرف‌ها و حديث‌ها درباره کم و کيف انتخابات پيش رو در محافل سياسي زياد شد و هرگروه و جناحي از ديد خود به بررسي اين موضوع پرداخت.
زورآزمايی انتخاباتی اصولگرايان با اصولگرايان
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: پس از تصويب قانون جديد انتخابات مجلس شوراي اسلامي و اجراي آن توسط وزارت کشور، حرف‌ها و حديث‌ها درباره کم و کيف انتخابات پيش رو در محافل سياسي زياد شد و هرگروه و جناحي از ديد خود به بررسي اين موضوع پرداخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،هرکدام از جناح‌ها ديدگاه‌هاي خاص خود را درباره چگونگي برگزاري انتخابات پيش رو مطرح کردند اما بعد از گذشت چند ماه و نزديک شدن به موعد انتخابات، کم کم فضاي سياسي کشور در حال شفاف شدن است و سياست‌هاي هرکدام از احزاب، گروه‌ها، جريانات و جناح‌هاي سياسي بسته به عملکرد کلي آن در طي دو سال گذشته بيشتر نمايان شده است.
در اين بين اصولگرايان که اعتقاد داشتند با يک دست شدن حاکميت مي‌توانند مشکلات بزرگ کشور را از سر راه برداشت و عدم حضور مردم در انتخابات‌هاي دوره‌هاي گذشته را در مديريت نادرست اعتدال گرايان و حاميان آنها يعني اصلاح طلبان و سياست به گفته آنها متمايل به غرب مي‌دانستند، با گذشت بيش از دو سال از به دست گرفتن سکان اجرايي کشور به اين نتيجه رسيده اند و در محافل خصوصي اينگونه عنوان مي‌کنند که «اداره کشور در چنين شرايطي بسيار سخت است»، پيش از شروع نام نويسي نامزدهاي احتمالي در انتخابات، پالس‌هايي به آنهايي که در دوره قبل رد صلاحيت شده بودند، دادند که در اين دوره خبري از ردگسترده صلاحيت‌ها همچون دوره يازدهم نيست و حتما در ثبت نام‌ها شرکت کنند، تا شايد تنور انتخابات در اين دوره گرم شود.
اما اصلاح طلبان که تيغ دوره‌هاي گذشته را بر گردن خود احساس کرده بود در اين دوره هيچ توصيه اي به حضور نامزدهاي شاخص خود در انتخابات نداشته ولي توصيه اي هم به عدم شرکت افراد بصورت شخصي نکرد تا ببيند بعد از تاييد صلاحيت‌ها چه اتفاقي خواهد افتاد و سپس درباره حضور يا عدم حضور جناحي در انتخابات تصميم گيري کنند.
ولي در جناح مقابل وضعيت به شکل ديگري است.اصولگرايان که تقريبا مطمئن هستند که در انتخابات تعداد بسيار زيادي از آنها تاييد صلاحيت مي‌شوند به دنبال ارايه ليست‌هاي انتخاباتي مختلفند. به شکلي که بادامچيان دبيرکل حزب موتله گفته بود که با اين تعداد از نامزدها ما مي‌توانيم چندين ليست جداگانه در سراسر کشور تهيه کنيم. البته اين تمام ماجرا نيست.
مبنا در جستجوي ائتلاف با شانا
ماجرا از اينجايي شروع مي‌شود که در چند روز گذشته تشکلي به نام «مبنا» نشستي انتخاباتي با حضور 4 هزار نفر در حرم امام(ره) برگزار کرد.
در اين نشست افراد بسياري حضور داشتند و شخصيت‌هاي مهم و تاثيرگذار اصولگرايان  نيز حضور نداشتند. از جمله افراد حاضر در اين نشست غلامعلي حداد عادل دبير کل شانا بود که در چند سخنراني قبل خود ضد پايداري مطالب بسيار تندي گفته بود و حتي اين افراد را به تندروي در تمامي مسايل متهم کرده بود.اما جالب توجه عدم حضور هيچ يک از اعضاي پايداري بود.
تعدادي از اعضاي کابينه پيشين و کنوني دولت سيزدهم از جمله محسن رضايي معاون اقتصادي پيشين و سيد محمدحسيني معاون پارلماني کنوني نيز در اين نشست حضور داشتند که نشان مي‌دهد حداقل بخشي از کابينه به اين گروه متمايل است.
البته نکته اصلي اين نشست اين بود که مبنا از افراد نزديک به قاليباف رئيس کنوني مجلس شوراي اسلامي تشکيل شده و اصطلاحا ياران قاليباف در آن حضور داشتند.
در عين حال خود را نزديک به اصولگرايان سنتي از جمله شانا مي‌دانند و اينگونه که پيداست به دنبال ائتلاف و نزديکي با اين جريان هستند.
شانا به دنبال ليدري با تجميع گروههاي سنتي اصولگرا
شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب يا به اختصار شانا از تجميع چندين حزب و گروه اصولگرا از جمله موتلفه و جامعه اسلامي مهندسين تشکيل شده و به دنبال جمع کردن تمامي گروه‌ها زير چتر خود است.مانند آنچه اصلاح طلبان کرده اند اما اصولگرايان تاکنون موفق به انجام آن نشده اند.
رئيس آن يعني غلامعلي حدادعادل در سر نقشي را که مرحوم مهدوي کني در ميان اصولگرايان داشت مي‌پروراند، اما غافل از اينکه وي نسبت به شيخ اصولگرا از جامعيتي کمتر برخوردار بوده و نمي‌تواند گروه‌هاي سياسي جناح راست را در زير پرچم خود جمع کند.
در عين حال رئيس اين تشکل حداقل در دو سخنراني مهم به شدت به رفتار و عملکرد تندروانه جبهه پايداري انتقادات سختي را وارد کرده و به شدت ضد اين جبهه موضع گرفته است.
حدادعادل در جلسه شوراي مرکزي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي، با بيان وجوه متمايز اهميت انتخابات مجلس نسبت به گذشته، اظهار کرد: سه رکن اساسي عقلانيت، عدالت و معنويت که به‌عنوان اصول انقلابيگري مورد توجه امام راحل و رهبري انقلاب است نشان‌دهنده تفاوت اين انتخابات با دوره‌هاي گذشته محسوب مي‌شود.
رئيس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه شوراي ائتلاف و نيروهاي جبهه انقلاب بايد تا زمان انتخابات تمام تلاش خود را براي تبليغ و ترويج اين سه‌گانه به کار بگيرند، از بي‌اخلاقي‌هاي سياسي با ادبيات انقلابيگري انتقاد کرد و گفت: نبايد بگذاريم که جريان تحريف تحت پوشش و ادبيات انقلابي، ذهنيت‌سازي نادرستي از جبهه انقلاب در اذهان عمومي مردم ايجاد کند و انقلابي‌ها را در مسائل سياسي فاقد عقلانيت و اخلاق معرفي کنند و با ذبح مسائل کلان و ملي به پاي منافع شخصي و حزبي، رفتارهاي سهم‌خواهانه از خود نشان دهند.
پايداري ضد اصولگرايي
در راست ترين بخش اصولگرايي مي‌توان جبهه پايداري را ديد که افرادي مانند سعيد جليلي، محمود نبويان، مرتضي آقاتهراني و ... حضور دارند که اين افراد به شدت وابستگي فکري به تفکرات مرحوم مصباح يزدي داشته و بر اين اعتقادند که نبايد به دنبال ايجاد زمينه حضور مردم در انتخابات باشيم بلکه اگر افراد اصلح (آن هم براساس نظر ما) انتخاب شوند براي کشور و نظام کافي است.
اين گروه بر اين اعتقادند که راي مردم تنها بايد زينتي و نمايشي از تاييد ما باشد نه اينکه در سيستم حکومتي تاثيرگذاري مستقيمي داشته باشد.
اين گروه از اواخر دولت احمدي نژاد با حضور تعدادي از وزرا و نمايندگان دولت وقت تشکيل شد که به دنبال ايجاد حکومت اسلامي بودند.
البته علي لاريجاني رئيس مجالس هشتم و نهم و دهم افراد اين گروه را بسيار قليل اما با صداي بلند توصيف مي‌کند. در عين حال حدادعادل نيز اين گروه را جريان تحريف مي‌خواند که در پوشش ادبيات انقلاب به دنبال ساخت ذهنيتي نادرست از انقلابي‌ها در ميان مردم هستند.
به نظر مي‌رسد با اين سخنان رئيس شانا، ائتلاف ميان پايداري و بخش عظيمي از اصولگرايان در انتخابات پيش رو را منتفي مي‌کند، از سوي ديگر پايداري‌ها هم به دنبال 290 سلمان فارسي از ديدگاه خود در انتخابات هستند که آنها تنها در ميان هم حزبي‌هاي خود خواهند يافت.
شريان به سوي ائتلاف با پايداري؛ جنگ با مبنا و شانا
شبکه راهبردي ياران انقلاب اسلامي يا شريان از احزاب جديدي است که 11 اسفندماه سال گذشته از درون جبهه اصولگرايي ناگهان سربرآورد و خود را معرفي کرد.
اين حزب در اصل به مهرداد بذرپاش منتصب است و افراد نزديک به وي از جمله حميد رسايي و اميرحسين قاضي زاده‌هاشمي که زماني سخنگوي جبهه پايداري بود، در اين شريان عضو هستند.
به نظر مي‌رسد به دليل اينکه اين حزب از افراد قديمي جبهه پايداري تشکيل شده و از نظر سني جوان تر هستند، بيشتر تمايل به حضور جوان ترها و زنان در کار تشکيلاتي داشته باشند وگرنه از نظر فکري به نظر نمي‌رسد که تفاوتي با پايداري‌ها در آنها ديده شود و حتي ممکن است از آنها تندتر و راديکال تر هم باشند.
در هر حال به نظر مي‌رسد که اين جريان با مبنا و شانا اختلافات زير بنايي داشته باشند. ميثم نادي، از اعضاي شوراي مرکزي اين حزب، در صفحه اينستاگرام خود نوشته: «از همين ابتدا و مطابق پيش‌بيني‌ها در برخي رسانه‌هاي خاص تلاش براي برچسب انتخاباتي زدن آغاز شد!…. با چشم باز وارد اين ميدان شديم و عرض مي‌کنيم که شريان هرگز تشکلي انتخاباتي نيست و قطعا بي‌توجه به انتخابات هم نخواهد بود و کارويژه اصلي را شبکه‌ سازي براساس 10 سرفصلي که در مرامنامه منتشر کرده، مي‌داند.»
با اين حال ترکيب اعضاي شوراي مرکزي نشان مي‌دهد اين ادعا که افراد حاضر در اين ليست، به‌دنبال حضور در انتخابات نيستند، باتوجه به سابقه سياسي اين افراد باورپذير نيست. نيمي از اعضاي شوراي مرکزي، در انتخابات شوراي شهر ششم و مجلس يازدهم نامزد شده بودند و اکثريت قريب به اتفاق آنها به‌خاطر قرار نگرفتن در فهرست اصلي اصولگرايان، از ورود به نهادي که مدنظرشان بود، بازماندند.
به نظر مي‌رسد اين حزب فرصتي براي اين افراد است تا بار ديگر بتوانند در عرصه سياسي ايران اثرگذاري کنند و با برگ‌هاي بهتري، در جلسات محفلي اصولگرايان براي تهيه ليست‌هاي انتخاباتي مشارکت کنند.
اما بحث در اين است که آيا اين حزب نيز مانند بسياري از احزاب ديگر در زير چتر شانا جمع مي‌شود يا اينکه به حزب و پدرخوانده خود يعني پايداري ملحق خواهد شد؟
جواب اين سوال در توييتي است که حميد رسايي در محاجه با  سيدمحمود رضوي يکي از طرفداران پروپاقرص قاليباف که خطاب به شريان در توييتر نوشته بود: شيخ سوپر انقلابي با سوداي مجلس، مسئول انتخابات تشکيلات غيرقانوني وزير ساخته شده است، حال براي ديده شدن و برندينگ خودش، هم‌صدا با اصلاح‌طلبان و ضدانقلاب به زور مي‌خواهد مسئله سلاح ورزي را گردن مجلس اندازد، شيخ اگر سياسي کار نيست و دنبال حقيقت، چرا از وزارت صمت سوال نمي‌کند؟
رسايي هم پاسخ به وي مي‌گويد اولا سوپرانقلابي بودن شرف دارد بر سوپرقاليبافي بودن! ثانيا اتهام ‌زني اگر وجهي دارد پس حتما شما در سوداي معاونت سينمايي شدن دولت قاليباف، وظيفه خود مي‌دانيد تا در برابر هرانتقادي به قاليباف، حمله کنيد.
اين دعوا ميان اصلي حاميان جريان پايداري و تندروي و از اصلي ترين مشاوران قاليباف نشان مي‌دهد که اعضاي شريان به نيروهاي سنتي اصولگرايي تمايلي نداشته و ائتلافي هم ميان آنها شکل نخواهد گرفت.
آبادگران ساز جدايي ميزند
حزب آباد گران جوان ايران اسلامي يکي ديگر از احزاب اصولگرا است که محمود احمدي نژاد از داخل اين حزب به رياست جمهوري رسيد و از سال 1384 بصورت رسمي فعاليت خود را آغاز و پنجمين گنگره خود را در شهريور ماه امسال برگزار و شوراي مرکزي با حضور 800 نفر از مدعوين تحت نظارت نماينده وزارت کشور انتخاب کرد.
به گفته حسن بيادي دبيرکل اين حزب، حزب آبادگران جوان با مشارکت حداقل 18 حزب و گروه سياسي اصولگرا تاسيس و به همراه چند جبهه سياسي ديگر در شوراي وحدت با حمايت و هدايت جامعه‌ روحانيت به فعاليت سياسي و اجتماعي مشغول است و در انتخابات آتي بصورت مستقل با حفظ رفاقت با گروه‌ها و ائتلاف‌هاي سياسي به رقابت صادقانه و سالم خواهد پرداخت.
درنهايت با تحليل رفتار شناسي احزاب جريان اصولگرايي به نظر مي رسد که انشقاق و تشتت آرا در اين جناح سياسي کشور علارغم پيش بيني عدم حضور موثر جناح اصلاح طلب در انتخابات آتي کاملا قطعي و مبرهن است. اين شکاف به شکلي است که از هم اکنون چهره‌هاي موثر در داخل اين جريان به دنبال چنجه انداختن بر صورت يکديگر براي تصاحب کرسي‌هاي سبز پارلمان هستند و با اطمينان از اينکه به دليل عدم حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي راي برنده قطعي خواهند بود، براي خود جشن تصاحب 290 کرسي خانه ملت را تدارک ديده اند، به شکلي که حدادعادل قول تشکيل مجلسي انقلابي را مي‌دهد، اما باتوجه به حجم گسترده انشقاق و شکاف بين خود از اين موضوع غافل خواهند بود که شايد در شهرهاي کوچک و استان‌هاي دور از مرکز، مردم به افرادي غير آنچه آنها مي‌خواهند راي دهند و مجلسي با حضور حداقلي اپوزيسيون اما قدرتمند تشکيل شود.
 
کد مطلب: 205559
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *