۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۵
رئیس‌جمهوری روسیه با تمرکز بر جنگ اوکراین به غرب حمله کرد

جنگ و صلح پوتین

اعزام نیروهای ناتو با پاسخ سخت مسکو مواجه خواهد شد
سخنرانی سالانه «ولادیمیرپوتین» عمدتا به عنوان دکترین حاکمیتی جمهوری فدراتیو روسیه قلمداد می‌شود.نطق پوتین در شرایطی برگزاری شد که حدود 15 روز دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه برگزار خواهد شد و احتمالا او پیروز قاطع میدان سرخ خواهد بود.
جنگ و صلح پوتین

گروه‌بین‌الملل – علی ودایع: سخنرانی سالانه «ولادیمیرپوتین» عمدتا به عنوان دکترین حاکمیتی جمهوری فدراتیو روسیه قلمداد می‌شود.نطق پوتین در شرایطی برگزاری شد که حدود 15 روز دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه برگزار خواهد شد و احتمالا او پیروز قاطع میدان سرخ خواهد بود.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سخنرانی 2ساعته پوتین بر جنگ اوکراین متمرکز بود. نطق پوتین در مجلس فدرال روسیه با حضور نمایندگان دومای دولتی و شورای فدراسیون به عنوان دو پارلمان این کشور و جمعی دیگر از مقامات دولتی، قضایی،‌ نظامی و فرهنگی این کشور مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.
به گزارش یورونیوز، سخنرانی پوتین نه تنها در تلویزیون دولتی بلکه در سینماها و بیلبوردها نیز نمایش داده شد، چنانچه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در توضیح گفت که این موضوع پاسخ طبیعی به درخواست بینندگان برای دیدن محتوای «جالب» است. رئیس‌جمهوری روسیه به احترام کشته‌شدگان جنگ اوکراین یک دقیقه سکوت در سالن اعلام کرد.
پوتین کشورهای غربی را به حملات تلافی‌جویانه در صورت حمله به خاک روسیه تهدید کرد و گفت: «ما به یاد سرنوشت کسانی هستیم که زمانی نیروهای خود را (در جنگ جهانی) به خاک کشور ما فرستادند که اکنون پیامدهای آن برای مداخله جویان احتمالی بسیار غم انگیزتر خواهد بود.آنها باید درک کنند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد.
اینها افرادی هستند که آزمایش‌های سختی را پشت سر نگذاشته اند، آنها فراموش کرده اند که جنگ چیست. فکر می کنند که همه چیز انیمیشن است.» به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، این کشورهای غربی هستند که درگیری در اوکراین و خاورمیانه را دامن زدند و «به دروغگویی خود ادامه می‌دهند» و «بدون هیچ ابایی» می‌گویند که روسیه قصد حمله به اروپا را دارد. رهبر روسیه همچنین غرب را به سوق دادن کشورش به سمت یک مسابقه تسلیحاتی متهم کرد و گفت: «قوای راهبردی هسته‌ای مسکو در وضعیت آماده‌باش کامل برای استفاده هستند.»
وی افزود: «در همین حال، آن‌ها خودشان اهدافی را برای حمله به خاک ما انتخاب می‌کنند، به زعم خودشان مؤثرترین ابزار شکست [روسیه] را انتخاب می‌کنند و از امکان اعزام نیروهای ناتو به اوکراین دم می‌زنند.»
این بخش از سخنان پوتین اشاره‌ای آشکار به اظهارات این هفته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه داشت. مکرون گفته بود که اعزام نیروهای زمینی غربی به اوکراین در آینده نباید «منتفی باشد.» رهبران ناتو مشغول بازی با اعصاب روسیه درباره ورود مستقیم به جنگ اوکراین هستند ؛ موضوعی که فعلا محدود به ارسال تسلیحات برای نبرد با روسیه باقی‌ مانده‌است. علاوه بر این، ولادیمیر پوتین کشورهای غربی را متهم کرد که شرایط را برای یک درگیری هسته‌ای جهانی ایجاد می‌کنند که «تمدن سوز» خواهد بود.
امکان و شرط مذاکره
رئیس جمهوری روسیه تلویحا امکان گفت‌وگو با غرب و مشخصا آمریکا را رد نکرد اما گفت: «روسیه بدون در نظر گرفتن منافع ملی خود با ایالات متحده درباره ثبات استراتژیک بحث نخواهد کرد.ایالات متحده به روسیه پیشنهاد گفت‌وگو درباره ثبات استراتژیک می‌دهد در حالی که تلاش می‌کند «شکست استراتژیک در میدان نبرد» را وارد کند؛ این رویکرد، ریاکارانه است.»
وی ادامه داد:‌ اظهارات واشنگتن در مورد علاقه به چنین گفت وگویی با هدف انحراف افکار عمومی آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور مطرح می‌شود؛ آنها فقط می خواهند به شهروندان خود و دیگر کشورها نشان دهند که هنوز بر جهان حکومت می کنند. رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه طرح‌ ادعاها مبنی بر اینکه مسکو در حال آماده شدن برای استقرار تسلیحات هسته ای در فضا است را دروغ و نادرست خواند.
پافشاری بر دفاع از خود
پوتین ضمن نکوهش دشمنی غرب با روسیه گفت: « جلوگیری از توسعه روسیه،‌ تنها هدف غرب از این دشمنی نیست، این کشورها به فضایی وابسته به خود،‌ محو شده و در حال مرگ در جهان نیاز دارند که بتوانند هر کاری که می‌خواهند در جهان انجام دهند.»
وی در ادامه با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: ما این جنگ را در دونباس آغاز نکردیم، اما همانطور که بیش از یک بار گفته ام، ما هر کاری برای پایان دادن به آن و دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه انجام خواهیم داد.نیروهای مسلح روسیه با قاطعیت ابتکار عمل را در دست دارند، آنها با اطمینان در تعدادی از جبهه‌ها پیشروی و مناطق جدید بیشتری را آزاد می‌کنند.
بازسازی اعتماد به نفس
در میان نطق مفصل رئیس‌جمهوری به وضوع بازسازی اعتماد به ارتش و امیدواری به جنگ تابستانه قابل مشاهده بود. پوتین در ادامه با اشاره به سخنرانی سال ۲۰۱۸ میلادی خود در مجلس فدرال روسیه گفت: «همه برنامه‌های تسلیحاتی که در آن سال اعلام شد، تکمیل شده و یا در آستانه تحقق هستند. سامانه‌های موشکی مافوق صوت کینژال (Kinzhal)، موشک کروز زیرکون (Zircon) (معروف به قاتل ناوهای هواپیمابر)، سامانه موشکی مافوق صوت بین قاره ای آوانگارد و سامانه‌های لیزری Peresvet هم‌اینک در حال استفاده هستند و آزمایش‌های مربوط به موشک کروز (سوخت هسته‌ای) بوروستنیک (Burevestnik) و اژدر (شناور زیردریایی بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و غیرهسته‌ای) به نام پاسیدون (Poseidon)در حال انجام است.» رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «نخستین سری از موشک‌های قاره‌پیما سارمات (قادر به حمل کلاهک هسته‌ای) نیز به نیروهای مسلح تحویل داده شده که بزودی آنها را در مناطق رزمی به نمایش خواهیم گذاشت.کار بر روی تعدادی دیگر از سیستم‌های تسلیحاتی جدید، در شرایط امیدوارکننده ادامه دارد و ما همچنان در مورد دستاوردهای جدید دانشمندان و سازندگان تسلیحات خود خبرهایی را خواهیم شنید.»
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت:‌ «کشورهای غربی سعی می کنند روسیه را به یک مسابقه تسلیحاتی و تکرار مسیری که در دهه ۱۹۸۰ میلادی با اتحاد جماهیر شوروی در پیش گرفتند، بکشانند، با این وجود، امروز تخصیص منابع روسیه به نیروهای مسلح تا حد امکان منطقی خواهد بود.»
توجه پوتین به کریدور شمال-جنوب
رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت بهره‌برداری این کشور از راهگذرهای حمل ونقل کالا در مسیر شمال – جنوب و نیز کریدور شمال این کشور تأکید کرد و گفت:‌ «توسعه راه‌ها در کریدور شمال – جنوب تا خلیج فارس و اقیانوس هند در دستور کار روسیه خواهد بود و در این راستا،‌ نه تنها در راه‌های زمینی بلکه در حوزه تقویت زیرساخت‌های ریلی نیز سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»
وی ادامه داد: «روسیه گسترش مسیرهای ریلی به سمت مناطق جنوبی این کشور را با هدف افزایش تعداد بنادر و افزایش حمل و نقل کالا را در دستور کار خواهد داشت.اساس کریدور شمال- جنوب نه تنها مسیرهای جاده ای، بلکه ارتباط راه آهن از بنادر در دریای بالتیک به بنادر خلیج فارس و اقیانوس هند خواهد بود.»
تاکید بر حفظ شان خانواده
بخشی از نطق پوتین به مسائل داخلی اختصاص داشت . رئیس‌جمهوری روسیه آمار و ارقام، برنامه‌های دولتی و کمک‌های اجتماعی برای خانواده‌ها را از حفظ و پشت سر هم برمی‌شمرد و سعی کرد از نگرانی‌هایی که روس‌ها ممکن است در زمان عدم اطمینان از شرایط اقتصادی و سیاسی داشته باشند، اجتناب کند.
ولادیمیر پاستوخوف، تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن در تلگرام نوشت: «او به همه وعده داد که تا سال ۲۰۳۰ همه چیز حتی بهتر از آنچه [قبل از جنگ] بود، خواهد شد.»
پوتین در سخنرانی خود و در حالی که به نظر می‌رسید چهره آرامی به خود گرفته است، خواستار حفظ «ارزش‌های سنتی خانواده» شد.
او گفت: «ما می‌بینیم که در برخی از کشورها چه اتفاقی دارد می‌افتد، چه بسا در آن کشورها هنجارهای اخلاقی و نهادهای خانواده عمداً نابود می‌شوند و کل مردم را به سمت انقراض و انحطاط سوق می‌دهند. ما زندگی را انتخاب می‌کنیم.»
او همچنین از روس‌ها خواست که «نوشیدن الکل را کنار بگذارند و سوار چوب اسکی‌های خود شوند» تا امید به زندگی در روسیه افزایش یابد.
کد مطلب: 212573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *