۰
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
علت واقعی مرگ «پيروز» مشخص شد

يک تکه پلاستيک قاتل پسر ايران خانوم

معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست علت مرگ پيروز توله يوز را خوردن تکه‌اي پلاستيک عنوان کرد. حالا فيلمي منتشر شده که نشان مي‌دهد پيروز در حال بازي با يک تکه پلاستيک بوده و کسي هم مانع او نشده است!
يک تکه پلاستيک قاتل پسر ايران خانوم
گروه اجتماعي - سعيد تهراني: معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست علت مرگ پيروز توله يوز را خوردن تکه‌اي پلاستيک عنوان کرد. حالا فيلمي منتشر شده که نشان مي‌دهد پيروز در حال بازي با يک تکه پلاستيک بوده و کسي هم مانع او نشده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سازمان حفاظت محيط زيست يکسال بعد از مرگ «پيروز» توله‌يوز حاصل از جفت‌گيري «ايران» و «فيروز»، اعلام کرد گزارش‌هاي پاتولوژي و کالبدگشايي نشان مي‌دهد که‌ «پيروز» به علت خوردن يک تکه کوچک پلاستيک تلف شده است.
حسن اکبري، گفت: سيستم گوارش، تنفس و کليه‌هاي پيروز ضعف‌هايي داشت و از بدشانسي ما اين تکه‌پلاستيک، پيروز را ضعيف کرد و کليه‌هايش که از قبل بيمار بودند، از کار افتادند. تلاش شد تا کليه‌هايش درمان شوند، تلاش آخر هم موفقيت‌آميز بود اما مشکلات و عفونت‌هايي که در بدنش ايجاد شده بود با دانش دامپزشکي‌اي که ما داشتيم، باعث شد، نتوانيم او را نجات دهيم.
معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌‌زيست در همين رابطه گفت:« در پارک پرديسان يک تکه پلاستيک يا لاستيک کوچک وجود داشت که پيروز با خوردن آن تلف شد و اين تکه پلاستيک که دريچه خروجي معده به روده را مسدود کرده بود، درست جايي قرار داشت که با وجود چندين بار اسکن توسط بهترين متخصصان هم ديده نشده بود.»
حسن اکبري در پاسخ به چگونگي بلعيدن اين تکه پلاستيک توسط «پيروز» افزود: «کليت موضوع اين است که براي پيروز در وسط تهران و در پارک پرديسان فضايي ايجاد شد تا در آن‌جا بازي کند، چيز‌هايي ياد بگيرد، تحرک داشته باشد و غذا بخورد و پارک پرديسان جايي است که پرندگان مختلف از جمله کلاغ، و زاغي هم در آن حضور دارند که احتمالا اين تکه پلاستيک يا لاستيک کوچک را به آنجا آورده بودند، پيروز آن را خورده بود و به همين دليل دچار اشکال در سيستم گوارش شد.» وي همچنين گفت که «پيروز ده‌ها مرتبه تا دم مرگ ‌رفت و برگشت و هر بار سيستم بدنش ناپايدار مي‌شد. پيروز با مشکلات متعدد گوارش، ريه، استخوان‌بندي و اسکلت دست و پنجه نرم مي‌کرد. آنچه در ظاهر پيروز مي‌ديديم چيزي نبود که از نظر فيزيولوژي بدني يوز باشد.»
اين مقام سازمان محيط زيست تاکيد کرد: «سازمان هم چيزي برايش کم نگذاشت، اما بدشانسي‌هايي آورد و در مراحلي که پيروز تقريباً از آب و گل بيرون آمده و به شرايطي رسيده بود که احساس ‌کرديم زنده مي‌ماند، ناگهان با غذا نخوردن و حالت نامساعدي مواجه شديم که هميشه هم براي پيروز اتفاق مي‌افتاد.»
وي در ادامه تصريح کرد: «در همان اولين تماسي که تيمارگر با ما گرفت، موضوع احتمال مسدود شدن سيستم گوارش با پلاستيک را مطرح کرد و با همين پيش‌زمينه او را به بيمارستان برديم، آن‌جا بيهوش و اسکن شد، اما چيزي مشاهده نشد و به پرديسان برگردانده شد. پيروز حالش مساعد نبود و مجدد بستري شد. طبق گزارش‌هايي که پاتولوژيست و کالبدگشايي اعلام کردند، به نظر مي‌رسد که به دليل خوردن يک تکه کوچک پلاستيک تلف شده است.»
اکبري همچنين گفت: «سيستم گوارش، تنفس و کليه‌هاي پيروز ضعف‌هايي داشت و از بدشانسي ما اين تکه‌پلاستيک، پيروز را ضعيف کرد و کليه‌هايش که از قبل بيمار بودند، از کار افتادند. تلاش شد تا کليه‌هايش درمان شوند، تلاش آخر هم موفقيت‌آميز بود اما مشکلات و عفونت‌هايي که در بدنش ايجاد شده بود با دانش دامپزشکي‌اي که ما داشتيم، باعث شد، نتوانيم او را نجات دهيم.»
اين اظهارنظرها نشان مي‌دهد که شرايط خاص پيروز و اهميت آن براي کساني که وظيفه نگهداري و پرورش او را به عهده داشته‌اند موضوع مهمي نبوده است. يوزپلنگي که قرار بود نسل اين حيوان ايراني رو به انقراض را ادامه بدهد، در محيطي با احتمال آلودگي محيط زيستي بالا رها مي‌شده و حتي وقتي پلاستيکي را به دهان مي‌برد به جاي احتمال وقوع خطر و منع او، از حيوان فيلم گرفته مي‌شود. اينهمه اهمال درحالي اتفاق افتاده بود که پيروز تنها توله باقيمانده از سه توله «ايران»، يوزپلنگ مادر بود که در بدو تولد هم به دليل اشتباه تيم پزشکي و دست زدن به بدنش بعد از عمل سزارين زودرس، از سوي مادر طرد شده بودند. پيروز 9 اسفند 1401 بعد از چند روز بستري در بيمارستان و انجام عمل دياليز، تلف شد.
کد مطلب: 212696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *