۳
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۴
مداح مشهور پایتخت باز هم خبرساز شد

همه حاشیه های منصور ارضی در روز عرفه

حاج منصور ارضی، ۶۲ ساله محل تولد «نازی آباد تهران» واعظ و مداح مشهور پایتخت؛ تا قبل از سال ۷۲، بیشتر مردم او را در هیأت رزمندگان اسلام می‌شناختند و محله شوش و بعضاً شاه عبدالعظیم حسنی؛‌‌ همان سال ۷۲ و در سفرش به حج آن کار زیبای «مدینه شهر پیغمبر» را پشت درهای بسته قبرستان بقیع اجرا کرد که با استقبال عجیب مردم مواجه شد و رسانه ملی هم بعد‌ها بار‌ها این اجرای زیبا را پخش کرد تا پدیده حاج منصور ارضی به وقوع بپیوند و همه از وی به عنوان «بلبل شهدای جبهه‌های حق» یاد کنند. اما طی این سال‌ها دیگر خبری از مداحی‌های پرشور حاج منصور نیست. چراکه این سال‌ها اغلب مردم وی را به خاطر اظهار نظرهای سیاسی و جنجال برانگیزش می‌شناسند.
همه حاشیه های منصور ارضی در روز عرفه
حاج منصور ارضی، ۶۲ ساله محل تولد «نازی آباد تهران» واعظ و مداح مشهور پایتخت؛ تا قبل از سال ۷۲، بیشتر مردم او را در هیأت رزمندگان اسلام می‌شناختند و محله شوش و بعضاً شاه عبدالعظیم حسنی؛‌‌ همان سال ۷۲ و در سفرش به حج آن کار زیبای «مدینه شهر پیغمبر» را پشت درهای بسته قبرستان بقیع اجرا کرد که با استقبال عجیب مردم مواجه شد و رسانه ملی هم بعد‌ها بار‌ها این اجرای زیبا را پخش کرد تا پدیده حاج منصور ارضی به وقوع بپیوند و همه از وی به عنوان «بلبل شهدای جبهه‌های حق» یاد کنند. اما طی این سال‌ها دیگر خبری از مداحی‌های پرشور حاج منصور نیست. چراکه این سال‌ها اغلب مردم وی را به خاطر اظهار نظرهای سیاسی و جنجال برانگیزش می‌شناسند. اظهارات نامناسبی که به گفته بسیاری از مردم جای عنوان کردنشان پای منبر اهل بیت نیست.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، شاید برای نخستین بار در آستانه انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ و هم‌زمان با ایام سوگواری محرم‌ بود که حاج منصور ارضی، وسط روضه ظهر عاشورا و درست هنگامی که جماعت پامنبری داشتند برای امام حسین گریه می‌کردند، خطاب به مردم کرد و گفت: «به اونی که مورد نظر رهبر است باید رای بدهید و اگر ندهید اشک‌هایی را که ازتون گرفتم حلال نمی‌کنم.» هشدار و حلال نکردن‌هایی که البته بعد‌ها یک پای ثابت دعا کردن‌های آخر مراسم‌هایش بود؛ تا جاییکه وی در زمستان سال۸۱ و در مراسم دعای روز عرفه در حسینه معروف خودش یعنی صنف لباس فروشان خطاب به حاضرین در مراسم فریاد زد: «من یه دعا می‌کنم شما بگید آمین! خدایا نسل هاشمی رو از روی زمین بکن!» و یکسال پس از آن، در ماجرای مربوط به حکم اعدام و پس از آن زندان رفتن «هاشم آغاجری» جانباز دفاع مقدس، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس تهران، تاریخ‌نگار و عضو بلندپایه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و فعال اصلاح‌طلب؛ بازهم در مراسم عرفه فریاد کشید: «این زنازاده اگر از زندان آزاد شود، خودم می‌کشمش!» تهمت «قذف ی» (نسبت زنا دادن) که هیچگاه از سوی هیچ مرجعی مورد پیگیری قرار نگرفت. اما این بار آخری نبود که وی اینگونه تهمت می‌زد. چراکه این مداح با سابقه کشورمان دو بار دیگر هم از این واژه استفاده کرد. نخست هنگامی که احمدی‌نژاد از استفاده نمودن از «اسفندیار رحیم مشایی» در دولت پافشاری می‌کرد که ارضی در واکنش به این پافشاری و اظهاراتِ «اسفندیار دولت» با سلمان رشدی خواندن مشایی گفت: «هر کس این یهودی زنازاده [مشایی] را بکشد، من پولش را می‌دهم» و یک بار دیگر هم وقتی «انوشه انصاری» نخستین فضانورد زن ایرانی در شهریور و مهرماه سال ۱۳۸۵، با سفینه فضایی سایوز روسی به مدار زمین رفته و به مدت ۹ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت گزید. انتشار این موضع باعث شده تا لیدر مداحان صاحب نفوذ کشور ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بابت پخش خبر سفر فضایی انوشه انصاری، وی را فردی «زنازاده» خواند.
با این حال گویا مراسم و دعاهای روز عرفه حاج منصور بیشتر از اینکه رنگ بوی معنوی داشته باشد آغشته به سیاست است. ارضی در جریان مراسم دعای عرفه سال ۸۶ در حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران، در خصوص شهردار اصولگرای تهران، محمدباقرقالیباف، گفت: «در عین حال که ابن سعد را لعن می‌کنیم باید ابن سعدهای زمان را نیز بشناسیم. آن ملعون در مقابل فرمایش حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که در قبال کشتن من به گندم ری هم نمی‌رسی با تمسخر گفت که اگر به گندمش نمی‌رسم به جوی طویله‌های آنکه می‌رسم. برخی از ابن سعدهای زمان ما هم همین‌ گونه‌اند و هر طوری که شده قصد دارند گوشه‌ای را اشغال کنند و حالا اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیده‌اند، جوی فلان سازمان و شهرداری و مدیرکلی هم برایشان کافی است.»
عرفه سال ۹۲ هم از‌‌ همان عرفه‌هایی بود که یکبار دیگر و این بار در غیاب دولت پرحاشیه دهم، حاج منصور جنجالی دیگر برانگیخته و به سرخط اصلی اخبار کشور بازگشت. وی در جریان این مراسم، یک بار دیگر با ادبیاتی فحاشانه به رییس مجمع تشخیص مصلحت
حاج منصور و شاگردانش حالا دیگر برای خود یک پا تحلیلگر سیاسی شده‌اند. در همه موارد هم خودشان را صاحب نظر می‌دانند. از عزل و نصب در استانداری گرفته تا سیاست خارجی دولت. خودشان می‌گویند که کار مداح تنها روضه خوانی نیست بلکه می‌خواهند در فضای سیاسی جامعه هم حضور داشته باشند
نظام حمله کرد و مرگ او را از خدای خود خواستار شد. حاج منصور ارضی عصر سه‌شنبه ۲۳ مهرماه ۹۲، در جریان خواندن دعای این روز به هنگام خواندن دعای عرفه، به سیاق منابر همیشه‌گی خود، از صحرای کربلا، گریزی به مباحث سیاسی روز کشور زد و با اشاره به انتشار خاطره‌ای از امام در خصوص حذف شعار «مرگ بر آمریکا»، آیت الله هاشمی رفسنجانی را «پیر کفتار» خواند و گفت که «ان شاء الله خداوند خبر مرگش را برساند». ارضی همچنین گفت که «این فرد اظهارات نادرستی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا می‌کند و عده‌ای از اطرافیان پول‌پرست و بی‌غیرتش از او حمایت می‌کنند.»
اما منصور ارضی در مراسم دعای عرفه امسال هم باز خبرساز شد. حاج منصور امسال هم در مراسمی که در حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران برگزار شد، نوک پیکان حملات خودش را به سمت تیم دیپلماسی کشورمان گرفت و با وجود تاکید‌های فراوان رهبری مبنی بر استفاده نکردن از عنوان «جام زهر» پذیرش «برجام» را نوشیدن جام زهر از سوی رهبری خواند و گفت: «برجام سازش با دشمن است». وی همچنین در ادامه اظهاراتش تلویحا از «نمایندگان ملتِ ساکن در ساختمان هرمی شکل بهارستان» هم خواست تا برجام را قبول نکنند. ساختمانی که همین چند وقت پیش یکی از شاگرادنش (سعید حدادیان) اظهار کرد: شاید مداحان هم برای نمایندگی مجلس لیست بدهند. حاج منصور و شاگردانش حالا دیگر برای خود یک پا تحلیلگر سیاسی شده‌اند. در همه موارد هم خودشان را صاحب نظر می‌دانند. از عزل و نصب در استانداری گرفته تا سیاست خارجی دولت. خودشان می‌گویند که کار مداح تنها روضه خوانی نیست بلکه می‌خواهند در فضای سیاسی جامعه هم حضور داشته باشند.
سیاستی که عین مداحیشان است!
اما علاوه بر اظهارات و روضه خوانی‌های جنجال برانگیز حاج منصور، او از دیدگاه‌های جالبی هم برخوردار است. به طور مثال وی در خصوص ارتباط سیاست و مداحی در مکتب فکری خود معتقد است که «سیاست ما عین مداحی ماست. امام این را می‌گوید. مدرس هم می‌گوید سیاست ما عین دیانت ماست. دین ما چیست؟ به ما بگویید. دین ما عاشورای ماست. سیاست عین عاشوراست. یعنی همه حرکت‌های امام حسین (ع) سیاسی بوده، اما سیاسی‌کاری نبوده است». وی همچنین یکی از کسانی است که شدیداً قائل به قیاس انقلاب با صدر اسلام بوده و بر این باور است که «تمام وضعیت زمان اهل‌ بیت، لحظه ‌به ‌لحظه در زندگی ما پیاده می‌شود. یعنی اتفاقاتی که افتاده، همه را یک‌جا می‌بینیم؛ در انقلاب همه را دیدیم. یک موقع شرح آن وقایع، تاریخ اسلام را می‌خواندیم، حال به عینه می‌بینیم. حالا اگر امیرالمؤمنین (ع) نیست، نایب‌اش هست. امام راحل و حضرت آقا هستند. قوه قضائیه را می‌بینیم؛ همه مسئولان را می‌بینیم؛ زبیر و ابوموسی اشعری‌ها را می‌بینیم؛ عبدالله‌ بن ‌زبیر را هم می‌بینیم. هیأت‌های ظاهری اشخاص مد نظرم نیست.»
حاج منصور ارضی طی این سال‌ها نشان داده از هر فرصتی برای توهین به اشخاص و به طور کلی اصلاح طلبان استفاده خواهد کرد. در سریال هتاکی‌های وی در دوره اصلاحات، همواره افرادی همچون غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران، سید محمد خاتمی، رییس جمهور وقت، عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اول خاتمی، عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اول اصلاحات و بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده و هاشم آغاجری، اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، فائزه هاشمی، و این اواخر هم «آیت الله مکارم شیرازی» از مراجع اعظام قم هم مورد حمله این ذاکر معروف کشور هم قرار دارند که در نوع خود بی‌نظیر است. و حالا با گذشت نزدیک به دو دهه از منبرهای سیاسی و مداحی‌های هتاکانه منصور ارضی در مساجد و حسینیه‌های پایتخت، هنوز متأسفانه هیچ فرد، گروه یا جریان سیاسی توان شکستن مصونیت آهنین او را پیدا نکرده است؛ اما با این حال انتظار می‌رود در سالی که به گفته رهبری سال «همدلی دولت و ملت» نام گرفته و پیش رو داشتن انتخابات دو مجلس سرنوشت ساز کشور؛ موتور هتاکی حاج منصور ارضی متوقف شود.
گزارش : یغمافشخامی
کد مطلب: 48678
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *