۱
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۴
درهاي نيشابور به روي هنرمندان بسته است

کنسرت شهرام ناظري هم لغو شد

باز هم جز لغو يک کنسرت موسيقي در اخبار منتشر شد. اين بار قرعه به نام شهرام ناظري، خواننده پرآوازه موسيقي ايران افتاد تا کنسرتش در نيشابور لغو شود.
کنسرت شهرام ناظري هم لغو شد

باز هم جز لغو يک کنسرت موسيقي در اخبار منتشر شد. اين بار قرعه به نام شهرام ناظري، خواننده پرآوازه موسيقي ايران افتاد تا کنسرتش در نيشابور لغو شود.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين در حالي است که هفته گذشته هم کنسرت کيهان کلهر در اين شهر تنها چند ساعت مانده به اجرا به دستور دادستان نيشابور لغو شده بود.

در اين رابطه عضو شوراي تأمين شهرستان نيشابور در گفت و گو با فارس با اشاره به اينکه کنسرت کيهان کلهر و شهرام ناظري مجوز نداشت گفت: براي کنسرت‌هاي اخير هيچ‌گونه مجوزي صادر نشده بود. دادستان نيز به‌عنوان مدعي‌العموم مسئول امنيت شهر است و به‌درستي در اين مورد دخالت کرد. اين در حاليست که به گفته شهرام ناظري تمامي مجوزهاي لازم براي برگزاري اين کنسرت در روز شنبه اول خردادماه، مدت‌ها قبل از تمامي نهادهاي قانوني گرفته شده بود. وي همچنين بااشاره به اين که نيشابور تنها شهري از خراسان بود که امکان برگزاري کنسرت در آن امکان‌پذير بود گفت: «درهاي نيشابور هم براي برگزاري کنسرت بسته شده است. با اينکه همه امکانات براي برگزاري کنسرت آماده بود اما اين اتفاق نيفتاد و اجازه برگزاري کنسرت را ندادند».

اين خواننده‌ پيشکسوت گفت: نيشابور يکي از مهم‌ترين مراکز تمدن ايران است و لغو کنسرت در آن اتفاق خوشايندي نيست.

با وجود اينكه دادستان شهر نيشابور دليل لغو كنسرت‌ها را به خاطر فرزندان شهدا و جانبازان اعلام كرده بود، هنرمندان و فرزندان شاهد نيشابوري در نامه اي به رييس‌جمهور اعتراض خود را به لغو کنسرت‌ها در اين شهر اعلام کردند و لغو کنسرت‌ها را اعمال سليقه شخصي اعلام کردند. همچنين در بخشي از نامه آمده است لغو پي در پي برنامه‌هاي پربار فرهنگي، انبوهي از اندوه را بر شانه‌هاي خسته جماعتي‌آوار كرده كه دغدغه‌اي جز تعالي و پيشرفت كشورشان ندارند. عمق اين جراحت زماني بيشتر مي‌شود كه برنامه‌هاي مزبور، داراي مجوزهاي گوناگوني بوده كه پس از سختگيري‌هاي فراوان و طاقت‌فرسا و اعمال سليقه‌هاي شخصي صادر شده‌اند همچنين در پايان اين نامه ذکر شده است که «يك بار براي هميشه به اين رويه نامبارك پايان بخشيده اجازه ندهند قانون اساسي كه عالي‌ترين ميثاق ملي و ثمره‌ جان و مال و ناموس هزاران جان بر كف است، زير بار چنين انحراف‌هايي خميده شود».

از سوي ديگر علاوه بر‌نامه هنرمندان و فرزندان شاهد نيشابوري كانون همبستگي فرزندان شاهد نيشابوري نيز به اين اقدام واکنش نشان دادند و اعلام کردند که ما فرزندان شهدا با اجراي برنامه‌هايي كه موجب شادي و نشاط مردم عزيز در چارچوب قانون و اصول فقهي مقام معظم رهبري باشد مخالفتي نداشته و هيج درخواستي از طرف خانواده شهدا در اعتراض به برگزاري كنسرت فوق‌الذكر در نيشابور به اين كانون نداشته‌ايم. به همين منظور حق اين كانون مي‌دانيم به مسوول محترمي كه اين مطلب را بيان داشته‌اند اعلام كنيم تا از شأن و جايگاه خانواده شهدا در بيان تصميمات‌شان استفاده نكرده ونگاه مثبت مردم شريف را نسبت به خادمين ولايت و ملت منفي نكنند».

اما استفاده از نام خانواده معظم شهدا براي اعمال نظرهاي شخصي، بي‌حرمتي به خانواده‌هايي است که عزيزان خود را در راه حفظ دين و ميهن فدا کرده اند و درست نيست داغ عزيزان داغديده اين اسطوره‌هاي غيرت و شرف را تازه کنيم.

همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در حاشيه‌‌ همايش شاهنامه با اشاره به اين موضوع که لغو کنسرت‌هاي موسيقي در استان خراسان رضوي بيشتر از نقاط ديگر نقاط کشور رخ مي دهد، گفته است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اجراي کنسرت‌هاي موسيقي در خراسان رضوي مجوز مي‌دهد و حمايت هم مي‌کند، به همين خاطر از استانداران و فرمانداران تقاضا داريم حمايت کنند تا اين کار به نحو مطلوب انجام شود».

او البته تاکيد کرده است که اجراي کنسرت‌هاي موسيقي در خراسان رضوي به‌خاطر وجود مرقد مطهر حضرت رضا(ع) با رعايت و مراقبت‌هايي صورت مي‌گيرد و بيشتر کنسرت‌هاي موسيقي سنتي همراه با اشعار شعرايي همچون حافظ، سعدي، نظامي و رودکي اجرا مي‌شود.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي که براي اولين بار به طور مستقيم انتقادِ خود را به اين مساله نشان داده گفته است: علت لغو کنسرت کيهان کلهر دخالت‌هايي است که دادستاني مي‌کند و آنها با تشخيص خودشان اقداماتي را انجام مي دهند. در اين خصوص با رييس قوه قضائيه مکاتبه کردم و آنها گفتند که به دادستان مشهد و دادستان‌هاي استان ابلاغ کرده اند که به نوعي همراهي کنند.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين گفته است که در حدِ بضاعتش با رييس قوه‌ قضاييه مکاتباتي را در اين خصوص انجام داده است. از سوي ديگر در روزهاي گذشته در کنار اعتراض وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، خانه موسيقي نيز در بيانيه شديداللحني به لغو کنسرت کيهان کلهر اعتراض کرده بود و اهالي موسيقي اميدوار بودند با ورود وزير و نامهρنگاري با رئيس قوه قضائيه مشکل حل خواهد شد. اما با اين وجود کنسرت شواليه آواز ايران نيز در اين شهرلغو گرديد.

 

در پايان مي توان لغو پي در پي کنسرت‌ها در شهر عطار و نيشابور که تنها شهري در خراسان است که مي توان در آن کنسرت اجرا کرد را اعمال سليقه‌هاي شخصي از سوي کساني دانست که به دلايل مختلف مانع فعاليت‌هاي فرهنگي در اين شهر مي شوند و براي لغو آن هر روز بهانه‌هاي مختلفي مي آورند که هيچکدام آنها منطقي نيست و بايد ببينيم تا چه زماني ادامه پيدا خواهد کرد.

کد مطلب: 55945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *