۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۴
گزارشی از 4 سال فراز و نشيب مجلس پرحاشيه

درهاي مجلس نهم بسته شد

مجلس نهم با همه اشکها و لبخندهايش امروز تمام شد. مجلسي که بعد از مجلس ششم به عنوان پرحاشيه ترين مجلس بعد از انقلاب شناخته مي‌شود.
درهاي مجلس نهم بسته شد

مجلس نهم با همه اشکها و لبخندهايش امروز تمام شد. مجلسي که بعد از مجلس ششم به عنوان پرحاشيه ترين مجلس بعد از انقلاب شناخته مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، امروز (سه شنبه) روز عکس‌هاي يادگاري خبرنگاران با نمايندگان مجلس بود. مجلسي که قرار است خانه تکاني 70 درصدي داشته باشد، روز سه شنبه را در حالي گذراند که اکثر نماينده‌ها لبخند به لب داشتند و حداقل در مقابل دوربين عکاسان بسيار خونسرد بودند. کساني که در سال به سال به جمع خبرنگاران نمي‌آمدند اينبار حداقل از در راهروي مخصوص خبرنگاران رويت شدند. اما آنچه بيش از اين چيزها اهميت دارد، خوب و بد اين مجلس است. خوب و بدي که شنيدنش از زبان رفتگان و بازماندگان مجلس نهم، متفاوت خواهد بود.

يکي از انتقاداتي که به مجلس نهم مي‌شد تصويب قانون‌هاي زياد بود. قانون‌هايي که بعد از مدتي از تصويب، ايرادهايي درونشان پيدا مي‌شود که نياز به بازبيني و الحاق چند تبصره دارد. يکي از مشکلات ديگر اين مجلس به گفته نمايندگان اين بود که بيشتر از اينکه به بررسي مشکلات کشور پرداخته شود، درگير حاشيه‌هايي مي‌شد که بيشتر درگيريهاي بين نمايندگان بود. نمايندگان طيف راست و چپ. محمدرضا باهنر، نائب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي‌درباره خوبي‌ها و بدي‌هاي مجلس نهم به ايرنا گفته است: «همگان به خوبي مي‌دانند که تمام دوره‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌از دوره اول تا دوره نهم داراي نکات منفي و يا مثبت هستند بنابراين نمي‌توانيم به کارنامه هيچ مجلسي نمره کامل بدهيم.

از سوي ديگر نقاط ضعف و قوت در مجالس نه گانه پس از انقلاب اسلامي ‌متاثر از عوامل بيروني و دروني است مهم آن است که مجلس در مقابل عوامل بيروني تاثير گذار بر رفتارش چه واکنشي را نشان مي‌دهد. معتقدم مجلس نهم، از جهاتي براي خود نمايندگان مثبت نبوده و چندان دستاوردي براي آنان نداشته است.» او ادامه داده: «دو سال ابتداي کار مجلس نهم همزمان بود با دو سال پاياني دولت احمدي‌نژاد؛ همگان ديدند که دولت دهم در دو سال پاياني با مجلس بر سر کار آمده اختلافات گسترده‌اي داشت که ديگر پنهان شدني نبود. اين اختلافات آشکار در نهايت به طرح سوال از رئيس‌جمهور، بحث‌هاي رئيس‌جمهور و برخي نمايندگان در روز يکشنبه معروف و در نهايت به قهر يازده روزه رئيس دولت منتهي شد. بنابراين مجلس نهم با دولت دهم در برخي از موارد به شدت اختلاف‌نظر داشت اين اختلافات به مسائلي مانند عبور برخي دولتمردان از قانون و مسائل نظارتي هم کشيده شد.»

باهنر با اشاره به اينکه مجلس نهم همکاري خوبي با دولت يازدهم داشت، ادامه داد: «پس از دولت احمدي نژاد، دولت يازدهم بر سر کار آمد دو سال باقيمانده از عمر مجلس نهم با آغاز فعاليت دولت يازدهم همزمان بود. دولت يازدهم، اهداف و برنامه‌هاي مشخصي داشت و در جهت آن برنامه‌ها حرکت مي‌کرد. من فکر مي‌کنم مجلس در جهت تامين اهداف و برنامه‌هاي کلان دولت يازدهم همکاري خوبي با اين دولت داشت. در مقوله مسائل اقتصادي و مسائل سياسي مانند برجام سعي کرد با دولت همراه باشد. مي‌توان ادعا کرد که مجلس نهم با دولت يازدهم تقريبا همراه بوده است.

من فکر مي‌کنم اين مجلس تمام قد در خدمت دولت بود تا به مطالبات مردم پاسخ داده شود. در مجموع من فکر مي‌کنم مجلس نهم با دولت يازدهم علي رغم مخالفت برخي نمايندگان به خوبي همراهي کرد. دولت اگر بخواهد يک اظهار نظر منصفانه در خصوص عملکرد مجلس داشته باشد در نهايت از همراهي اين مجلس راضي است.» اما با وجود همه حرف‌ها، بسياري از اينکه اين مجلس به پايان رسيده است، خوشحال مي‌شوند. مجلس دهم هم درحالي آغاز به کار مي‌کند که اکثر نيروهايش اعتداليون هستند.

نمايندگان مجلس در گفت‌وگو با مردم‌سالاري درباره خوبي‌ها و بدي‌هاي مجلس نهم اظهارنظر کرده اند.

مسعود پزشکيان عضو کميسيون بهداشت

مجلس نهم در شرايطي که کشور به سمت انتخابات بسيار مهم دهمين دوره رياست جمهوري مي‌رفت، فعاليتش را در حالي شروع کرد که نسبت به مجلس هشتم، تغييرات چشمگيري را به لحاظ نفراتي که قرار بود روي صندلي‌هاي سبز بهارستان بنشينند، داشت.يکي از مواردي که نمايندگان نهمين دوره مجلس با آن روبرو بودند، چالش با دولتي بود که آخرين سال حيات خود را تجربه مي‌کرد و چون قرار نبود در انتخابات بعدي، حضور داشته باشد بيش از پيش قانون‌شکني و بي‌توجهي به قوه مهم مقننه را در دستور کار خود قرار داده بود تا مجلس نهمي‌ها، در شروع کار خود فضايي چالشي و مملو از اختلاف را با قوه مجريه ببينند و به همين دليل متاسفانه قبل از اينکه به فکر قانونگذاري باشند، به اجبار شرايطي که دولت به وجود آورده بود، مراقب بودند تا هزينه‌هاي قانون‌گريزي و ندانم‌کاري را به پايين‌ترين حالت ممکن خود برسانند که طبيعي است اين موقعيت اجازه نداد تا مجلس نهم آن طور که بايد مسووليت قانون‌نويسي را انجام بدهد. همچنين بايد ظهور و تحرکات گروهي افراطي را يکي از اتفاق‌هايي بدانيم که در مجلس نهم جاي ثابتي را پيدا کرده بود. عده‌اي که تحت هر شرايطي اصل را بر مخالفت مي‌گذارند و از آنجا که منافع حزبي و درون جناحي را به عنوان اولويت اول خود تعريف کرده‌اند، حتي حاضرند تا به طور آشکار و انکارنشدني نسبت به مصالح کشور و شرايطي که بر جامعه تاثيرگذار است، بي‌توجهي نشان بدهند. به همين دليل در روزهاي راي اعتماد به وزراي دولت يازدهم شاهد اين بوديم که مخالفان، به جاي اينکه با بررسي دقيق شرايط وزير معرفي شده مخالفت خود را ابراز کنند، به مباحثي پرداختند که کوچک‌ترين ارتباطي با شرايط مديريتي افراد نداشت و بوي انتقام شکست در انتخابات را به مشام مي‌رساند و به همين دليل دولت در شرايطي کارش را شروع کرد که سه وزارتخانه با سرپرست اداره مي‌شدند و وزارتخانه ورزش و جوانان که دو پديده مهم ورزش و جوان را بايد مديريت کند، بعد از سه ماه، چهارمين گزينه رييس‌جمهوري را به عنوان وزير بالاي سر خود ديد.

احمد توکلي عضو کميسيون برنامه و بودجه

مجلسي‌ها در کل به قواعد بازي پايبند نيستند. در اين ميان هيئت رئيسه‌ها سردمدار اين کار هستند.آقاي لاريجاني فرد بسيار قدرتمندي است و در مجلس دهم هم رئيس مي‌شود ولي به قواعد بازي که رعايت آيين نامه باشد، پايبند نيست.

محمدرضا تابش عضو کميسيون برنامه و بودجه

آنجايي که دل مردم از مصوبات مجلس گرفت و ناراحت شد ويا در بعد کلان و ملي اتفاقاتي افتاد، آن روزها، بدترين روزهاي مجلس بود. آن زمانهايي که به خاطر مصوبات مجلس دل مردم شاد شد و پيوند بين حاکميت و مردم استحکام پيدا کرد آن روزها بهترين روزهاي مجلس نهم بودند. از جمله مصاديقش تصويب برجام بود که با تصويبش در مجلس، دل مردم شاد شد. اميدوارم با نظارتي که مجلس مي‌کند و اهتمامي‌که دولت دارد، اين قضيه ختم به خير شود و منافع ملي ما در حد اعلي تامين شود.

حسين اميري خامکاني عضو کميسيون انرژي

مجلس نهم در کنار اقدامات خوب و مثبت در طول چهار سال فعاليت نمايندگان ملت با تندروي‌هاي برخي نمايندگان و نگرش‌هاي سياسي آنان همراه بود. اين دوره مجلس در مقايسه با دوره‌هاي قبلي از حضور برخي نمايندگان تندرو رنج مي‌برد هر چند هيئت رئيسه مجلس نهم با تجربه‌ترين هيئت رئيسه در طول دوره‌هاي گذشته بود و توانست تندروي‌هاي را کنترل و مجلس را در جاده اعتدال نگه دارد. با نگاهي به عملکرد مجلس نهم مي‌توانيم به راي اعتماد بالاي نمايندگان به وزراي دولت روحاني و تصويب برجام به عنوان همسويي مجلس با دولت و در مقابل به اظهارات تند و تلاش برخي نمايندگان تندرو براي استيضاح وزرا به عنوان تلاشي براي تحت فشار قرار دادن دولت اشاره کنيم. بايد اعتراف کنيم که هيئت رئيسه مجلس نهم بيشترين گام را در همراهي با دولت برداشت و اين هيئت رئيسه بود که توانست مانع بسياري از تندروي‌ها شود. اميدواريم در مجلس دهم فضاي همدلي و تعامل بيشتر از مجلس نهم فراهم شود. با يادآوري موضوعات مطرح شده مشخص مي‌شود که مجلس نهم، مجلس بسيار مهم و تاثيرگذاري در تاريخ جمهوري اسلامي‌بوده است اما به يقين نمي‌توان همانگونه که در دولت دهم نقش رييس مجلس بي‌بديل بود، بر همکاري و همراهي لاريجاني با دولت يازدهم چشم بست.

عابد فتاحي عضو کميسيون بهداشت

به عقيده بنده با وجود برخي انتقادها عملکرد مجلس نهم موفقيت‌آميز بود. هر چند مجلس نهم که يک سال خود را با دولت احمدي نژاد و سه سال ديگر را در دولت روحاني سپري کرد و رکورددار مطرح شدن استيضاح در آن در تاريخ مجالس جمهوري اسلامي‌نام گرفت. اما ايستادن در مقابل قانون گريزي‌هاي دولت احمدي‌نژاد مهم اين نقطه مثبت مجلس نهمي‌ها بود.

 

ابراهيم آقامحمدي عضو کميسيون امنيت ملي

مجلس نهم يک مجلس پرتلاش و کارشناس در مسائل، ارزش مدار و مدافع ملک و ملت، دين و کشور بود. اما از طرف ديگر بعضي از مواقع يک مقدار عجول بود و در برخي مصوبات دچار اشکال مي‌شد. منظورم اين است که بعضي از مصوبات بعد از اينکه تصويب مي‌شدند ايرادشان مشخص مي‌شد و بعد از چند وقت دوباره به صحن برمي‌گشتند تا تبصره بخورند. همين باعث ضعف در تصويب‌ها مي‌شد.
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 56223
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *