۲
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۱
برکناری علی اصغر فانی از منظری دیگر

مردی برای همه فصول رفت

موضوع برکناری یا کناره گیری وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی را از منظری از درون آموزش و پرورش هم می توان مورد بررسی قرار داد.
مردی برای همه فصول رفت
موضوع برکناری یا کناره گیری وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی را از منظری از درون آموزش و پرورش هم می توان مورد بررسی قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، علی اصغر فانی که سابقه معاونت وزیر در دولت خاتمی داشت و در دوره احمدی نژاد با اعلام هم فکری با احمدی نژاد قصد وزارت کرده بود بالاخره در دوره روحانی به وزارت رسید اما او از جنس معاونت وزیر بود و باید به همان بسنده می کرد. او در قامت معاونت توانست نظام آموزشی را سر و سامان دهد و اشکالات ان را بر طرف کند ولی از هوش سیاسی کافی برای وزارت برخوردار نبود برای او فرق نمی کرد که احمدی نژاد، خاتمی، روحانی یا جلیلی رئیس جمهور باشد. به عبارت دیگر به اهداف کلی مردم و انتخابشان بی توجه بود. او به تریبون هایی که معمولا در دست یک جناح است نگاه می کرد و به همین خاطر بیشتر مدیرانش را از جنس رقبای رئیس جمهور انتخاب کرد و موجبات آزرده خاطر شدن طرفداران دولت را فراهم کرد. او نتوانست در جهت توسعه عدالت گامی بردارد و در دوره وزارت او تفاوت حقوق برای مدارک مشابه در آموزش و پرورش به بیش از ده برابر هم رسید. او نتوانست از حقوق همکاران بازنشسته خودش دفاع کند و بی عدالتی بین بازنشستگان در وزارت اموزش و پرورش غیر قابل باور شد. او نتوانست از طرح های دوره خودش هم دفاع کند ونه تنها به ادامه استخدام انتخاب شده های دولت قبل اقدام کرد و در مورد استخدام نیرو های بسته حمایتی خودش که طرح موفقی هم بود اقدامی نکرد. بد تر اینکه حقوق ناچیز آنها را نیز نتوانست پرداخت کند. نشان دادن تصویر دانش آموزانی که در فضای غیر مسقف تحصیل می کردند و دست و پنجه نرم کردن مدیران مدارسی که باید بدون سرانه یا با سرانه ناچیز مدارس شان را اداره می کردند و تحت فشار قرار دادن خانواده ها برای پرداخت هزینه های مدارس، ناتوانی در ظرفیت سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، عدم حمایت واقعی از مدارس غیر دولتی و وضعیت اسف بار نیروهای شاغل در این مدارس همه و همه عواملی است که توانست موجبات نارضایتی مردم نسبت به دولت را فراهم سازد.
در یک کلام، فانی از جنس طرفداران دولت نبود و توان خلق ثروت و ایجاد عدالت را نداشت. او هرگز نتوانست توازن منطقی بین حقوق نیروهایش با سایر ارگان ها ایجاد کند. تغییر معنی دار دکتر فانی پیامی است به همه مسئولین دولتی که با بهانه های عوام فریبانه به خواسته های امید آفرینان انتخابات 92 پشت کرده اند. همانها که انتخابات مجلس را بدون حضور اصلاح طلبان و طرفداران دولت در ستادهای اجرایی برگزار کردند. آنها که متولی سیاست مملکت و جامعه هستند و از همنشینی و مشورت با سیاسیون به عنوان پرچم داران عدالت خودداری می کنند و پیشاپیش می خواهند حاجی عبد الوهاب مآبانه به استقبال دولت فرضی آینده شان بروند. غافل از آنکه کل نظام به درجه ای از رشد سیاسی رسیده است که در برابر حاکمیت دوباره پوپولیسم مقاومت خواهد کرد و اگر دولت اعتدال نتواند مقدمه بازگشت دوره اصلاحات شود با حضور یا بدون حضور روحانی منش اعتدال را حفظ و با یک نگاه واقع بینانه مدیران محافظه کار را از گردونه خارج خواهد کرد. بی تردیداصلاح طلبان از چنین تغییراتی در صف و ستاد دولت استقبال می کنند و امیدواریم این تغییر آغازی برای اصلاح بدنه دولت باشد.
نویسنده : مهندس علی اصغر هراتی - مدیر اسبق آموزش و پرورش دامغان - فعال سیاسی
کد مطلب: 62251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *